Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 175
0 medlemmer og 175 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-03-2012, 12:12
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
se der har vi måske noget..

forrige ejer sagde at det var ligegyldigt hvordan batteriomskifteren stod, da han havde fået ny lader i, og at den klarede det hele, måske den har indbygget noget á la septor teknikken, det må jeg lige undersøge..

har undret mig over at der kun bruges den ene udgang på laderen, da der ellers er 1 til start batteri, og 3 til forbrugsbatterier, bovpropel, anker osv...

går baglæns.. det virker som det mest fornuftige..

findes der ingen steder man kan købe kabler til fornuftigere penge end hos de "gridske" båd butikker??

tænkte lidt at de vel er samme type som til biler/lastbiler...

har googlet lidt, men priserne er enten det samme ellers skal man købe useelige mængder
Nu bor jeg ude på landet så jeg køre gerne ind til den lokale smed/maskinforretning der forhandler alt til landbruget. Jeg køber mine kabler der og kan få det i de længder jeg skal bruge. Kablerne er de samme ville jeg mene.Kabler er dyre. Jeg ville gå systemet igennem og få en forståelse hvordan det virker det gør det nemmere og overskue. Fordelen ved mit septor system er at når jeg sejler lader den altid startbatteriet op først så jeg kan starte igen derefter forbrugsbatterierne. Jeg har intet andet koblet på startbatteriet end starteren. Har prøvet at ikke kunne starte pga fladt batteri.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 30-03-2012, 12:36
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Nu bor jeg ude på landet så jeg køre gerne ind til den lokale smed/maskinforretning der forhandler alt til landbruget. Jeg køber mine kabler der og kan få det i de længder jeg skal bruge. Kablerne er de samme ville jeg mene.Kabler er dyre. Jeg ville gå systemet igennem og få en forståelse hvordan det virker det gør det nemmere og overskue. Fordelen ved mit septor system er at når jeg sejler lader den altid startbatteriet op først så jeg kan starte igen derefter forbrugsbatterierne. Jeg har intet andet koblet på startbatteriet end starteren. Har prøvet at ikke kunne starte pga fladt batteri.
ja jeg går systemet igennem...

ved ikke hvordan sådan noget fungerer.. men læser mig til det... skal også finde ud af hvordan det foregår når man sejler og generatoren lader, hvilken vej går det, og hvorfor.. så kan jeg måske den vej se om det kører igennem den lader der er, og om den så fungerer som septoren...

ellers må det være at invistere i sådan en svend...

her under min renovering af vinyl apteringen fandt jeg jo en del kabler og ledninger der hverken var tilsluttet noget i den ene eller anden ende, så ud med det, det skulle ikke undre mig om der tilsvarende var noget i motorrummet, da der er ret så mange, få fjernet det der ikke er til noget så det bliver mere overskueligt...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-03-2012, 14:23
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
ja jeg går systemet igennem...

ved ikke hvordan sådan noget fungerer.. men læser mig til det... skal også finde ud af hvordan det foregår når man sejler og generatoren lader, hvilken vej går det, og hvorfor.. så kan jeg måske den vej se om det kører igennem den lader der er, og om den så fungerer som septoren...

ellers må det være at invistere i sådan en svend...

her under min renovering af vinyl apteringen fandt jeg jo en del kabler og ledninger der hverken var tilsluttet noget i den ene eller anden ende, så ud med det, det skulle ikke undre mig om der tilsvarende var noget i motorrummet, da der er ret så mange, få fjernet det der ikke er til noget så det bliver mere overskueligt...
Al begyndelse er svær, men det kommer. Det er det værste med ældre både der er mange løse ender. Hver gang jeg finder noget så bliver det gået igennem. Det er nu ikke så slemt med den båd jeg har nu, men den gamle . Ledningen til dieselvarmeren skiftede farve og størrelse 3 gange og var samlet med kronmuffer.
Hvor mange batterier har du monteret?
Lader begge motorer på alle batterierne eller den ene lader start og den anden forbrug?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-03-2012, 18:02
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Al begyndelse er svær, men det kommer. Det er det værste med ældre både der er mange løse ender. Hver gang jeg finder noget så bliver det gået igennem. Det er nu ikke så slemt med den båd jeg har nu, men den gamle . Ledningen til dieselvarmeren skiftede farve og størrelse 3 gange og var samlet med kronmuffer.
Hvor mange batterier har du monteret?
Lader begge motorer på alle batterierne eller den ene lader start og den anden forbrug?
1: jeg har 4 batterier monteret... 3 x 115 Ah, 1 x 118 Ah...

2: er dig svar skyldig, aner ikke engang hvordan jeg skal kunne se det he he..

umiddelbart, går alle de strømførende røde 35 mm2, op til skillerelæet, der er ialt 4,
de 2 er mærket med 2 stk tape, de andre 2 med 1 stk tape, jeg ville så gå ud fra at de
på samme måde er mærket ved batterierne, således at dem med 1 stk tape f.eks sidder
på start batterierne, og dem med 2 på forbrug, men bag på skillerelæet er de tilsluttet således: de 2 med 2 stk tape sidder henholdsvis 1 på bank 1 og 1 på bank 2, og de 2 med 1 stk tape sidder begge på bank "alle", jeg ville jo mene der skulle være en af hver på denne, og da jeg fik problemer med ikke at ha' strøm nok, stod vælgeren på alle hvilket efter hvad jeg lige kan se går på forbrug...

måske derfor forrige ejer sagde det var ligemeget, hvortil han måske mente, ligemeget om 1 eller 2 da det er start batteri...

jeg tager ned søndag og følger kabler og markerer hvad der er hvad, og starter med batterikablernes vandring he he

skulle man ikke mene det ene batteri med 118 Ah burde være nok til start af begge motorer??
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-03-2012, 19:23
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
1: jeg har 4 batterier monteret... 3 x 115 Ah, 1 x 118 Ah...

2: er dig svar skyldig, aner ikke engang hvordan jeg skal kunne se det he he..

umiddelbart, går alle de strømførende røde 35 mm2, op til skillerelæet, der er ialt 4,
de 2 er mærket med 2 stk tape, de andre 2 med 1 stk tape, jeg ville så gå ud fra at de
på samme måde er mærket ved batterierne, således at dem med 1 stk tape f.eks sidder
på start batterierne, og dem med 2 på forbrug, men bag på skillerelæet er de tilsluttet således: de 2 med 2 stk tape sidder henholdsvis 1 på bank 1 og 1 på bank 2, og de 2 med 1 stk tape sidder begge på bank "alle", jeg ville jo mene der skulle være en af hver på denne, og da jeg fik problemer med ikke at ha' strøm nok, stod vælgeren på alle hvilket efter hvad jeg lige kan se går på forbrug...

måske derfor forrige ejer sagde det var ligemeget, hvortil han måske mente, ligemeget om 1 eller 2 da det er start batteri...

jeg tager ned søndag og følger kabler og markerer hvad der er hvad, og starter med batterikablernes vandring he he

skulle man ikke mene det ene batteri med 118 Ah burde være nok til start af begge motorer??
Har du skillerelæ og omskifter eller det det ups at du kaldte omskifteren skillerelæ?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-03-2012, 23:11
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Har du skillerelæ og omskifter eller det det ups at du kaldte omskifteren skillerelæ?
hmmm, det må nok være en omskifter, den kan stå i 1, 2 eller begge (1,2, All.)

uploader lige et billede af batterierne.. håber at komme i båden søndag, så skal jeg fotografere de dele jeg har nævnt tidligere...
Attached Images
File Type: jpg CIMG2629.JPG (971.2 KB, 8 views)
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #7  
Gammel 31-03-2012, 05:39
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
hmmm, det må nok være en omskifter, den kan stå i 1, 2 eller begge (1,2, All.)

uploader lige et billede af batterierne.. håber at komme i båden søndag, så skal jeg fotografere de dele jeg har nævnt tidligere...
Zoomede ind på billedet de 2 batterier længst væk er er Type 943 og med 2 stk tape på + må være dine forbrugs batterier og de 2 andre type er dine start batterier.
Kikkede i en ældre tråd og så at vi har været dette igennem før mht til dine batterier. Fik du købt/lånt den lille bog El om bord?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,155
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, RandalGayt
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden