Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 256
2 medlemmer og 254 gæster
CoNOiodEc, DavidSnoks
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-11-2008, 12:29
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
98 brænder vel renere/bedre og dermed også bedre for motoren? Eller er jeg helt gal på den

OG ja vi bliver lidt teoretiske, men det var jo også meningen med mit spørgsmål Det vil vel altid være subjektivtm, når det er "hvad man bør gøre" og ikke "hvad man skal gøre".
Der er jo ingen tvivl om at en motor som er kræset for/om holder sig fint, men om den holder sig bedre (samme niveau, lidt bedre eller markant bedre) end en som ikke er blevet "konserveret indvendigt", skiftet olie 2 gange årligt osv., det er vel spørgsmålet? Og så er vi jo tilbage til det teoretisk og subjektive. For nogle vil mene at det er "nok og man ikke bør gøre mere" , hvor andre mener at man "burde" gøre lidt ekstra

Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
Enig i at der er forskelle i driften, men da ikke når de "står" stille i ½ år?
Hvorfor bør man konservere en marinemotor indvendigt og ikke en bilmotor?

Berig mig, jeg prøver at lære noget her
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 03-11-2008 kl. 12:38.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-11-2008, 15:21
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
Reply With Quote
  #3  
Gammel 03-11-2008, 15:29
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
i min instruktionsbog til volvoen står der at det bare min. skal være oktan 90
blyfri selvfølgelig
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 03-11-2008, 16:11
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Hmm, måske vi skulle ha ENN på banen ang, oktan tal, der vil jeg nemlig også gerne være med.!

Jeg vil til hver en tid bare bruge 92 da det er billigst, og der er ikke nogen mærkbar forskel fra 92 til 95, Vi køre også i vores saab 9-3 på 92 selvom der er anbefalet til 95, ingen forskel der heller,

og båd motor, som er lidt ældre er det vel ikke med den store betydning, ?

Så jeg vil til hver en tid der er nogen der spørge råde til 92 da det er billigst, og driften er den samme! hmm

Men lars, hvad skulle kunne gå galt i dit konserverings projekt, det du har beskrevet er jo korrekt, og hvis alle over levet vinteren virker det efter hensigten! og så er det også gjort det rigtig ;-) he
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...

Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-11-2008, 16:17
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Der kan læses lidt her om oktan: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Hvis du hælder for lav oktan benzin på en motor der er beregnet til højoktan vil du få tændingsbanken med mindre motoren har bankesensor og computer som kan ændre tændingen med mindre ydelse til følge.

Så hvis din motor er bygget til højoktan benzin bør hælde du højoktan på for at enten få den ønskede ydelse (så computeren ikke reducerer ydelsen på biler med banke sensor) eller decideret undgå tændingsbanken (for biler uden bankesensor eller hvis computeren ikke kan regulere nok).

Hvis din motor er bygget til lavoktan benzin er der ingen idé i at hælde højoktan på,
EDIT: hvis den ikke kan udnytte højoktan benzin. Visse motorer er godkendt til at køre på 95 oktan, men de kan udnytte højere oktan med bedre ydelse og brænstoføkonomi som følge. Dette gælder b.la for nogle årgang af VW FSI motorer.

Sidst redigeret af BrianL; 03-11-2008 kl. 16:33.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-11-2008, 16:17
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Absolut ikke Enig, muligvis på mindre ydende maskiner er der ingen forskel... Jeg har en god fortælling syntes jeg selv med octan.. Min bedste ven havde en Porsche 944 Fra 1984, der var opgivet mindst 98octan. Vi prøvede et par gange at hælde 92octan på, bilen hakkede og trak virkelig ikke ordenligt, men ved 95 begyndte den at gå mere rent, Ved VPOWER og Nitro 3000, gik bilen helt rent det var VIRKELIG mærkbart...

Denne bil har maskinen:
4cyl
163hk
205nm
10:1:1 Komprission ( En rimelig hård komprimeret 4cyl maskine, også derfor den sku ha lidt ekstra Octan og det var så mærkbart )
det kunne jo være at tændingen på den porsche ikke var justeret til det lave oktan !!!!
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-11-2008, 16:33
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
selvf var den ikke det Det er jo en Porsche

Ej, men det var den selvf ikke.

Men man lære hurtigt der rent faktisk er forskel på 92-95-Vpower når man prøver
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #8  
Gammel 03-11-2008, 17:34
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
selvf var den ikke det Det er jo en Porsche

Ej, men det var den selvf ikke.

Men man lære hurtigt der rent faktisk er forskel på 92-95-Vpower når man prøver
ja en høj komprimeret motor kræver også høj oktan men der er ikke ret mange indenbords marine motorer der er høj komprimeret eller for den sags skyl højt ydende. de fleste marinemotorer er store dovne motorer når man tænker på hvor mange kubik de har. prøv at forestille dig en bilmotor på 3 liter med kun 135 hk eller en 4,3 med kun 220 hk
jeg tvivler på at højere oktan ændrer ret meget på en standart marinemotor

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 03-11-2008, 17:39
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Til snakke skal lige siges at Mercury Racing faktisk anbefaler at man kun bruger 98 til nogle deres udenbords, herunder 2.5 og 3.0 V6'erne produceret frem til 2006..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 03-11-2008, 19:31
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
98 brænder vel renere/bedre og dermed også bedre for motoren? Eller er jeg helt gal på den
Ja du er helt gal på den
Reply With Quote
  #11  
Gammel 03-11-2008, 19:37
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Ja du er helt gal på den
+1
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #12  
Gammel 03-11-2008, 19:32
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Enig i at der er forskelle i driften, men da ikke når de "står" stille i ½ år?
Hvorfor bør man konservere en marinemotor indvendigt og ikke en bilmotor?
Er der nogen som siger at man ikke skal konservere en bilmotor hvis den skal stå meget længe ?
Reply With Quote
  #13  
Gammel 03-11-2008, 19:37
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Er der nogen som siger at man ikke skal konservere en bilmotor hvis den skal stå meget længe ?
+1 (helt enig)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Vinterklargøring af diesel hammerholt Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 14 22-11-2008 11:01
Winter EZE let vinterklargøring af i/o ENN Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 3 01-09-2008 08:39
Winter - eze nem vinterklargøring af din i/o ENN Salg af udstyr 0 30-08-2008 11:32

» Statistikker
Medlemmer: 128,523
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DavidSnoks
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:42.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden