|
 |

01-11-2008, 16:58
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
En lille update.
Jeg fik konserveret 4 stk idag.
2 x 350magnums, 1 x 7.4'er og mine egen 8.2'er..
Det hele gik relativt smertefrit, 7.4'eren havde dog nogle dræn som var svære at komme til, plus at 2 dræn-propperne af dem (højreside og benzinkøleren) vargået i stykker.. Nogen som har en idé til hvordan man får dem af, så man kan få nye i??
Det tog mig noget tid at komme ind i den helt rette procedure  Men vil skyde på at det kan gøres på ca. 40-50 min pr. motor..
1. dræn saltvandet af blokken.
2. varm motoren op i tomgang ca. 10-15 min med ferskvand
3. dræn ferskvandet af blokken
4. fyld benzinfilteret ½ op med 2-takt olie
5. start den op igen om lad den kører en 25 liters kølervæskeblanding (- 20) igennem i ca. 4-5 minutter
6. færdig
PS -Esben sådan nogle rustfrie manifold bliver altså pænt varme efter 15 minutters tomgang -AV  
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

01-11-2008, 17:07
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Sådan Lars - godt gået så er bådene klar og du kan fremover selv klare den affære
Jeg har aldrig haft eller set en motor med de fine rustfrie manifolds - men kan godt forestille mig de kan blive varme
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

01-11-2008, 17:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Det hele gik relativt smertefrit, 7.4'eren havde dog nogle dræn som var svære at komme til, plus at 2 dræn-propperne af dem (højreside og benzinkøleren) vargået i stykker.. Nogen som har en idé til hvordan man får dem af, så man kan få nye i??
|
Plastik eller jern?
Hvis det er jern, skal du "bare" svejse en møtrik på der passer så du kan få en top på der passer og så skrue den ud.
Er det plastick vil jeg gætte på du kan presse en skruetrækker i og dreje den ud. Dog kun et gæt
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

01-11-2008, 17:21
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

01-11-2008, 17:25
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
De burde jo være vandkølede af søvand så det er aligevel lidt mærkeligt at de bliver varmere end støbejerns manifolde og knæ
Plastic propperne må absolut være overkommeligt at "operere" ud - prøv som nicolai skriver med en skruetrækker - kikser det så prøv med en smal skruetrækker og "vip" dem ud ved at få skruetrækkeren ind mellem gevindet og plastic proppen
Går det heller ikke så fjern så meget du kan og tag en snittap og rens ud med den - så er de væk 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

01-11-2008, 18:45
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Hmm, lars det er da dejligt at høre dine hænder "dur"
Hvis jeg siger værksteddag træder du jo allerede 10 skridt tilbage, og spørger " hvem tog øl med?"
He cool nok lige at kaste sig ud i at konservere alle de båden,
Løsiningen på konserveringen ville være at få nogen flere V8'er til verden og varme lidt op, så kunne vi spare konserveringen,
Jeg har også selv lige fået gjort den klar til foråret, eller det vil sige der mangler 2 lejer i drevet men der er lidt levereingstid  men det bliver sikkert fint når det hele er samlet igen 
|

03-11-2008, 08:39
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
TAK TAK, for de rosende ord Anders 
Ja det er sjovt at rode lidt med det, men er jo lidt i tvivl om tingene er gjort ordentligt  OG så er der jo lige det med at jeg/vi nu ikke har en prof at pege fingre af hivs der er noget som i går som det burde..
Esben,
Du har stjålet min gamle signaturbillede på BS  
Det er for cool..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 10:21
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
PS -Esben sådan nogle rustfrie manifold bliver altså pænt varme efter 15 minutters tomgang -AV  
|
Jeg er ikke ekspert i kølesystemet, men jeg tror at du har samme termostat hus som jeg og det betyder at du har 2 køle slanger per manifold. En øvre og en nedre slange.
Kan ikke helt huske vandflowet men mener at den nederste får det "varme" vand mens den øverste får det kolde/overskuds vand.
Kan det passe at den nederste del blev varm mens den øverste del var kold ?
Men hvor varm blev den nederste del af manifolden ? Varm nok til at du kunne brænde dig ?
Bliver den kun så varm når du bruger ørevarmere eller også når du har båden i vandet ?
|

03-11-2008, 10:28
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
De bliver temmelig varme, men ikke så man decideret brændte sig, men de var for varme til at holde hånden på i længere tid +10-20 sek. Det var kun for at tage lidt gas på Esben. Den blev ikke mere varm end når den er i vandet.
Og jo, jeg mindes der er to køleslanger til hvert manifold.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 10:29
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Det tog mig noget tid at komme ind i den helt rette procedure  Men vil skyde på at det kan gøres på ca. 40-50 min pr. motor..
1. dræn saltvandet af blokken.
2. varm motoren op i tomgang ca. 10-15 min med ferskvand
3. dræn ferskvandet af blokken
4. fyld benzinfilteret ½ op med 2-takt olie
5. start den op igen om lad den kører en 25 liters kølervæskeblanding (- 20) igennem i ca. 4-5 minutter
6. færdig 
|
Du har glemt olie og filterskift efter punkt 2 på listen.
|

03-11-2008, 10:36
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Nope -et bevidst fravalg. Hvis der dannes kondenes i blokken (hvilket der højstsandsynlig gør), så kommer det vand jo med ud ud af blokken når jeg skifter olien som det først punkt. Og hvis jeg skiftede det nu og kondens dannes så ville vandet jo ligge i blokken sæsonen igennem. Så jeg venter til foråret..
I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?
Jeg spørger hypotetisk:
Bør en glykolblanding egentlig ikke kunne gøre det som vinterkonservering??
Så hvorfor egentlig konservere det inderste af motoren? Er det en grad af hysteri?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 10:40
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Nope -et bevidst fravalg. Hvis der dannes kondenes i blokken (hvilket der højstsandsynlig gør), så kommer det vand jo med ud ud af blokken når jeg skifter olien som det først punkt. Og hvis jeg skiftede det nu og kondens dannes så ville vandet jo ligge i blokken sæsonen igennem. Så jeg venter til foråret..
I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?
Jeg spørger hypotetisk:
Bør en glykolblanding egentlig ikke kunne gøre det som vinterkonservering??
Så hvorfor egentlig konservere det inderste af motoren? Er det en grad af hysteri?
|
i mine øjne så jo det er hysteri nu har jeg sejlet i 27 år og aldrig oplevet alle de ulykker der sker ved at jeg kun gør sådan
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-11-2008, 10:53
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Det var ligepræcis det jeg kom til at tænke på midtvejs i mit forløb.
Det virker da lidt som om at der er nogle forhandler/marineværksteder som tjerne styrtende på noget som er opreklameret. Jeg ved at den 7.4 altig er belvet serviceret af en autoristeret, men det er 100 % sikker at de dræn-propper aldrig har været ude af den blok.! Så der er helt sikker blot blevet kørt en blanding igennem ved hjælp af ørepropperne.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

03-11-2008, 10:56
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?
|
Har du lugtet og set hvordan olien ser ud på mange big blocks når den er brugt ?
Nu er din motor jo næsten som ny så det kan godt være at din olie er rimelig frisk endnu. Mercury Racing siger max. 25 timer eller max. en måned mellem olieskift. Jeg må indrømme at jeg overholder ikke selv det med max. en måned. Men inden vinteropbevaring er helt sikkert en god idé at skifte olie.
Vil da til enhver tid foretrække at få frisk olie cirkuleret rundt med frisk VPI (vapor phase inhibitors) så hele motoren er "konserveret".
Men det er jo op til den enkelte hvor grundig man vil være.
|

03-11-2008, 11:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg starter sæsonen med frisk olie og ny filter dette gælder også for brændstof filter.
jeg mener de intervaller for olieskift kun er for de skal tjene penge
tænk på hvor lang tid en bilmotor kører mellen olieskift
hvor tit bliver olien skiftet i en gearkasse på bilen ( tænker her på de korte intervaller for drev ) en bil der står parkeret og ubrugt hele vinteren bliver ikke koncerveret.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

03-11-2008, 11:11
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Enig Brian.
Men et er hvad der er at foretrække noget andet er hvad er nødvendigt  Igen "op til den enkelte hvor grundig man vil være".
Jeg har ikke lugtet til noget olie eller noget  Så meget mekaniker hovedet er jeg ikke 
Jeg er ikke i tvivl om at det er en god idé at skifte olien inden ½ årets stilstand, men er det nødvendigt? Det er der jeg vil hen.. Det er helt sikekrt også en god idé at lade dem bruge med 98 oktan istedet for 95/92, men igen er 98 nødvendigt. Hvis mam skfiter olien i forbindelse med vinterkonservering, så bør man vel så skifte olien igen til foråret der der jo er kommet vand i olien.?
Siger du at VPI'erne forsvinder med brugen/tiden eller hvordan skal det forståes?
PS - den har sejlet 22 timer i år så den klarer sig helt sikkert
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg starter sæsonen med frisk olie og ny filter dette gælder også for brændstof filter.
jeg mener de intervaller for olieskift kun er for de skal tjene penge
tænk på hvor lang tid en bilmotor kører mellen olieskift
hvor tit bliver olien skiftet i en gearkasse på bilen ( tænker her på de korte intervaller for drev ) en bil der står parkeret og ubrugt hele vinteren bliver ikke koncerveret.
|
Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 03-11-2008 kl. 11:18.
|

03-11-2008, 12:17
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Jeg er ikke i tvivl om at det er en god idé at skifte olien inden ½ årets stilstand, men er det nødvendigt? Det er der jeg vil hen.. Det er helt sikekrt også en god idé at lade dem bruge med 98 oktan istedet for 95/92, men igen er 98 nødvendigt. Hvis mam skfiter olien i forbindelse med vinterkonservering, så bør man vel så skifte olien igen til foråret der der jo er kommet vand i olien.?
|
At diskutere hvad som virkelig er nødvendigt er lidt teoretisk synes jeg. Spørgsmålet er vel hvad man bør gøre hvis man er interesseret i at passe på sin motor.
Lars der er ingen idé i at bruge 98 oktan med mindre motoren kræver det.
Dem som virkelig vil deres motorer det bedste skifter olie også om foråret
Min båd står opbevaret i en isoleret hal så temperatur svingningerne minimale og derfor vil jeg hellere have den opbevaret med frisk olie cirkuleret uden vand og syrerester. Men hver sin smag 
|

03-11-2008, 12:29
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
98 brænder vel renere/bedre og dermed også bedre for motoren? Eller er jeg helt gal på den
OG ja vi bliver lidt teoretiske, men det var jo også meningen med mit spørgsmål  Det vil vel altid være subjektivtm, når det er "hvad man bør gøre" og ikke "hvad man skal gøre".
Der er jo ingen tvivl om at en motor som er kræset for/om holder sig fint, men om den holder sig bedre (samme niveau, lidt bedre eller markant bedre) end en som ikke er blevet "konserveret indvendigt", skiftet olie 2 gange årligt osv., det er vel spørgsmålet? Og så er vi jo tilbage til det teoretisk og subjektive. For nogle vil mene at det er "nok og man ikke bør gøre mere" , hvor andre mener at man "burde" gøre lidt ekstra
Citér:
Originally Posted by BrianL
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
|
Enig i at der er forskelle i driften, men da ikke når de "står" stille i ½ år?
Hvorfor bør man konservere en marinemotor indvendigt og ikke en bilmotor?
Berig mig, jeg prøver at lære noget her 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 03-11-2008 kl. 12:38.
|

03-11-2008, 12:21
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Jeg er meget enig i det du skriver.
Hvorfor er procedurerne så meget mere krævende end i en bil, så faktisk er mere presset (hk pr kubik) og også bruges markant mere.
|
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
|

03-11-2008, 19:43
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Jeg synes at du bør se på forskellen på driftsbetingelserne for en bil og en båd motor. Det er jo netop det som gør forskellen.
|
En ikke højtrydende saltvandskølet motor har svært ved at få olien op i temperatur under normal drift derfor fordamper kondensvand ikke så let som på en bilmotor hvor der typisk er olievarmevekslere (ihvertfald på min gamle Honda og nuværende Audi).
At bådmotorer arbejder noget hårdere end en bil motor går jeg ud fra er kendt.
Det er mest syre og vand i olie som gør at det er god idé at skifte den og så starte den op for at få det cirkuleret.
Hvis du vil vide hvordan din olie har det kan du få et laboratorium til at undersøge men er det så ikke lettere bare at skifte det ?
Så er du jo sikker at det er ren olie som giver en beskyttende hinde over hele motoren. Det vil beskytte bedre end olie iblandet produkter som virker tærende.
Sidst redigeret af BrianL; 03-11-2008 kl. 21:00.
Begrundelse: forvirrende tastefejl
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,122
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, ThereseBal |
|