» Online brugere: 201 |
0 medlemmer og 201 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

01-03-2009, 21:52
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Ifølge Mercury Marine technical support så er tabet gennem et Bravo One drev ca. 10%.
|
Ja det skriver de en del steder - men andre test tyder på den er mindre
Dog afhænger tab jo også af den effekt man putter ind i drevet (større effekt større friktion) - samt af trimvinkel (tab i kardan øges ved større vinkler) etc så det er nok en art gennemsnit man regner med havde man alle faktorer kunne man regne tabet rimeligt nøjagtigt ud men der er mange ubekendte i ligningen så det er nok enklere at måle en motor i prøvebænk og bagefter måle den monteret med et stearndrive.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

01-03-2009, 22:48
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Ja det skriver de en del steder - men andre test tyder på den er mindre
Dog afhænger tab jo også af den effekt man putter ind i drevet (større effekt større friktion) - samt af trimvinkel (tab i kardan øges ved større vinkler) etc så det er nok en art gennemsnit man regner med havde man alle faktorer kunne man regne tabet rimeligt nøjagtigt ud men der er mange ubekendte i ligningen så det er nok enklere at måle en motor i prøvebænk og bagefter måle den monteret med et stearndrive.
|
For et Bravo One X drev, som er standard med en 496HO motor, så er der en gut i USA som rent faktisk har målt på det og han siger ca. 10% ved 3600 RPM og nærmere 12% ved 5800 RPM. Her er hans indlæg gaflet fra OSO:
Here are some numbers to stir things up. I just dyno'd a Whipple charged 383 on the prop shaft dyno. On the engine dyno it made 555 HP at 5800 RPM. Guess what it made at the prop shaft???? 490 The only difference was that the boat has Gibson mufflers. They aren't supposed to cost any HP, but even if they do that's a 65 HP loss running through a Bravo X drive. Interestingly the percentage loss increased with RPM. At 3600 it shows a 10% loss. More like 12% at 5800. So, on a 300 HP engine a Bravo does cost about 30 HP, but double that and the loss goes up proportionally. I'll be testing some other engine packages this winter so I'll post more results.
|

01-03-2009, 23:09
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
I Mercurys instruktionsbog fra maj 2006 står der følgende for deres 3,0 liters motor: Performance obtained and corrected in accordance with SAE J1228/ISO 8665 Crankshaft Power.
|

02-03-2009, 07:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
det vil sige at min volvo har lidt flere hk end mercruiser (på papiret)
instruktionsbogen siger 135 hk 100kw prop power - 150 hk Crankshaft Power. 
min kammerat mente også det galt for hans mercruiser han skal vist lige kikke i den bog en gang til.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

02-03-2009, 08:03
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
GM - som trods alt laver motorene - siger at en Vortec 3000 med karburator har ca 144 hk på krumtappen med pumpe generator etc - uden det (SEA hk) har den nok tæt på 150 hk
Kigger man i Mercruisers opgivelser af effekt med en Cummins (diesel) og Bravo setup står der at virkningsgraden er 97% hvilket vel må tolkes som 3 % tab
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-03-2009, 09:14
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Jess,
Tak for opbagningen
Men altså kig i " 140hk johnson 1989" der er lagt billeder op, men altså den riskoger du har er tabet vel også omkring 80% før det nået ned til propellen, Men den bliver startet i weekenden! så kom bare anton,
Men er der ikke en site, hvor man kan se hvad hvilke motorer der er opgivet til, og hvor?
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|

02-03-2009, 13:27
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Jeg har ikke fået svar fra Marine Power Europe endnu - men kan lige nævne at jeg i frokosten talte med Ketner outdoors tekniske afdeling - teknikkeren der vidste ikke om det var propeller eller krumtap HK o´g ville vide hvorfor jeg ville vide det  det kendetegner jo serviceniveauet i store dele af Mercruisers netværk her i DK at får man et velformuleret spørgsmål om noget teknisk så vil man hellere undlade at svare da man er uvidende end at finde svaret - nå men det var nu ventet at man blev mødt af den type undvigende svar fra Mercruiser DK - imidlertid lovede man at prøve at se om svaret kunne findes og vende tilbage - det har jeg som også før hørt fra Mercruiser netværket i DK - som regel hører man intet
Nu afventer jeg så at Marine Power Europa svarer - for det plejer de at gøre.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-03-2009, 13:30
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Og som jeg skrev ovenstående så tikkede svaret fra Marine Power Europa ind her er det:
Citér:
Dear Esben,
The rating is made at the propshaft. "Crankshaft Power" is mentioned but in the description of the norm.
Sorry for the confusion.
Sincerely,
Annette WilkinBrunswick Marine in EMEA Analyst, Technical Publications & Consumer DeskParc Industriel de Petit-Rechain Tel: +32(0)873232414800 Verviers - Belgium Fax: +32(0)87323469E-Mail:annette.wilkin@brunswick.com 
|
Opgivelserne af HK er altså Propelleraksel HK og ikke krumtap HK - forvirringen skyldes at Normen taler om Krumtap hk (da det er en norm der dækker andet end Stearndrive pakker) men på en Mercruiser Stearndrive pakke (en motor med et drev) er HK angivelsen altså Propelleraksel HK
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-03-2009, 14:25
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Og som jeg skrev ovenstående så tikkede svaret fra Marine Power Europa ind her er det:
Opgivelserne af HK er altså Propelleraksel HK og ikke krumtap HK - forvirringen skyldes at Normen taler om Krumtap hk (da det er en norm der dækker andet end Stearndrive pakker) men på en Mercruiser Stearndrive pakke (en motor med et drev) er HK angivelsen altså Propelleraksel HK
|
Det forklarer så hvorfor de nævner crankshaft i instruktionsbogen.
Men stadig så påstår dyno testere at en 496 HO yder 425 HK på krumtappen når de måler på den.
|

02-03-2009, 15:47
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Jeg har prøvet at finde DIN normen - men man skal købe adgang for at læse den - det jeg søger er nemlig hvilken tolerance normen foreskriver
Jeg mener at tolerancen på en bil er max -5% altså er en bil opgivet til 100 hk skal den mindst have 95 hk - men har som regel mere
Man kan jo forestille sig at tolerancen i DIN normen er større end fx 5% - men mest sansynlig er det at normen siger max - 5% men ikke har nogen overgrænse
Forvirringen opstår nok også fordi en del af GM`s marinemotorer også kan købes til akselinstalation og i det tilfælde opgiver de jo effekten på krumtapakslen
Kigger man på GM`s beskrivelse af fx 3,0èren http://www.gm.com/experience/technol...0%20Marine.pdf
Siger de at den har 140 hk med karburator (men hvilken karburator?? karburatoren på Mercruiser er nemlig Mercruisers egen - ikke GM`s) og 143 hk med injection - men samtidigt skriver de at effekten afhænger af opsætning (altså knast karburator etc)
Som industrimotor yder den fra 64-94 hk afhængig af brændstof og setup se her: http://www.gm.com/experience/technol...Industrial.pdf
Det syntes dog hævet over rimelig tvivl at Mercruiser angiver deres HK på propellerakslen når vi taler stearndrive konfigurationer - og at de er underlagt en DIN norm hvor de "straffes" hvis opgivelsen ikke passer
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-03-2009, 16:41
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Jeg har prøvet at finde DIN normen - men man skal købe adgang for at læse den - det jeg søger er nemlig hvilken tolerance normen foreskriver
Jeg mener at tolerancen på en bil er max -5% altså er en bil opgivet til 100 hk skal den mindst have 95 hk - men har som regel mere
|
Hvad med SAE J1228/ISO 8665 ? Hvad siger de om tolerancer ?
|

02-03-2009, 16:54
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
SAE J1228 siger +/- 3% og beskriver lufttemp mv. under testen - ISO 8665 skal man købe adnang til at læse 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,918
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Billyemard |
|