Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 269
1 medlemmer og 268 gæster
semmt
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-03-2009, 17:24
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Er der en guide for dette? fx en mariner 100hk 4cylinderde 2takt fra 1996 ;-)
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-03-2009, 17:28
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Er der en guide for dette? fx en mariner 100hk 4cylinderde 2takt fra 1996 ;-)
Regn med omkring 45 Hk
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #3  
Gammel 01-03-2009, 17:29
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det passer meget godt med de 10% for volvo oplyser at min maskine har 135 HK på propellen men der står også i bogen at maskinen har 150HK på krumtappen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 01-03-2009, 20:01
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
det passer meget godt med de 10% for volvo oplyser at min maskine har 135 HK på propellen men der står også i bogen at maskinen har 150HK på krumtappen.

Med min siger de 310hk på skruen og 340hk krumtappen, og 425hk er 450hk på krumtappen
Reply With Quote
  #5  
Gammel 01-03-2009, 20:42
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
i min instruktionsbog til volvo står følgende:

EFFEKTANGIVELSER
I september 1989 blev alle marinemotorfabrikanter enige om at angive motorens udgående effekt efter et fælles sæt forudsætninger. Disse forudsætninger er benævnt ISO 8665. Alle volvo penta motorer følger ISO 8665 standard. Denne ISO standard angiver også følgende fastsatte værdier eller fælles forudsætninger for bestemmelse af en motors effekt.
lufttemperatur 25c
barometertryk 100kpa
relativ fugtighed 30%

der står også : propshaft power according to ISO 8665
the engine is certified according to EU RCD
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 01-03-2009 kl. 21:43.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 01-03-2009, 21:43
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Emnet har været berørt i mange bådfora bla Iboats hvor det er fastslået at det siden 1990 er propellerakseleffekt der regnes med

Ikke desto mindre kan man finde brocure der skriver "crankshaft hp" men det skulle være Propeller effekt efter 1990

Tabene i et stearndrive opgives ofte til 10% men studerer man Mercruiser test tyder det mere på at det reelt er 3-5 % hvilket også virker rimeligere, på fx et alpha drev er der en søvandspumpe og derfor er tabet nok en anelse højere på et alpha end fx et bravo. Slutresultatet bliver dog det samme da søvandspumpen skal drives af motoren under alle omstændigheder
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #7  
Gammel 01-03-2009, 21:48
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Tabene i et stearndrive opgives ofte til 10% men studerer man Mercruiser test tyder det mere på at det reelt er 3-5 % hvilket også virker rimeligere, på fx et alpha drev er der en søvandspumpe og derfor er tabet nok en anelse højere på et alpha end fx et bravo. Slutresultatet bliver dog det samme da søvandspumpen skal drives af motoren under alle omstændigheder
Ifølge Mercury Marine technical support så er tabet gennem et Bravo One drev ca. 10%.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 01-03-2009, 21:52
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Ifølge Mercury Marine technical support så er tabet gennem et Bravo One drev ca. 10%.

Ja det skriver de en del steder - men andre test tyder på den er mindre

Dog afhænger tab jo også af den effekt man putter ind i drevet (større effekt større friktion) - samt af trimvinkel (tab i kardan øges ved større vinkler) etc så det er nok en art gennemsnit man regner med havde man alle faktorer kunne man regne tabet rimeligt nøjagtigt ud men der er mange ubekendte i ligningen så det er nok enklere at måle en motor i prøvebænk og bagefter måle den monteret med et stearndrive.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #9  
Gammel 01-03-2009, 21:48
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg har lige googlet og der er mange der oplyser crankshaft hp
men volvo og mercruiser oplyser propshaft power according to ISO 8665 hvad der også i mine øjne er det mest rigtige.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,624
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Matthewvef
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden