|
» Online brugere: 383 |
| 0 medlemmer og 383 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

29-01-2009, 22:35
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Ja så er det sådan i disse timer ret præcist 50 år siden at Hans Hedtoft gik ned ved Kap farvel
Gir man ind her: http://www.dr.dk/kroniken/1950erne/i...forliset_1.asp
Så er der sørme en film med Hans Hedtoft fra en prøvetur på Øresund
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

29-01-2009, 22:48
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Der kommer lige et lys i vinduet..
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

29-01-2009, 23:11
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Hans Hedtoft var bygget som et polarskib men desværre var den bygget som et "1 rums" skib det betød det kunne flyde med 1 vandtæt sektion vandfyldt
Radiokomunikationen tyder på at det fin hul i BB side i såvel hoved maskinrum som hjælpemaskinrum formentligt forårsaget af en kollision med storis eller et isbjerg og så var det dødsdømt idet det ikke kunne holde sig flydende med 2 sektioner vandfyldt
Hans Hedtoft havde dobbelt bund men kun enkelt sider - i bunden lå en masse tanke så blev der slået hul ville kun tanken blive vandfyldt skibet ville så flyde på tanktoppen - siderne havde ikke denne konstruktion
Argus som blev bygget 12 år senere og minder en del om det var bygget med dobbelte sider - altså det man kalder højtanke omkring maskinrum etc og havde Hans Hedtoft haft denne konstruktion er det sansynligt at den havde klaret sig.
Hans Hedtoft blev desværre bygget med et begrænset budget og blev derfor teknisk set ikke så sikkert som man kunne ønske - selvom det bestemt ikke var et dårligt polarskib
Argus som ses her (på billedet som Esvagt Alpha - det er i dag ejet af Esvagt):
Er bygget ca 12 år senere men har mange ligheder med Hans Hedtoft dog er det nærmest bygget uden hensyntagen til noget budget og man ville opnå det absolut sikreste polarskib der kunne bygges - det sejlede på Grønland i mange år i ekstreme vejr og isforhold - men overlevede alle uheld etc. Det er bygget teknisk noget anderledes end Hans Hedtoft bla har det som nævnt dobbelte sider omkring hoved og hjælpemaskinrum og desuden har det 2 hovedmaskiner etc etc. Jeg har været ombord på det en del gange tidligere og det er et ekstremt skib at være på
De vandtætte skotter går helt op til øverste dæk (under skorstenen) og man går gennem vandtætte døre hele tiden - det kan lukkes af i så mange vandtætte sektioner at det er svært at forestille sig at det kan gå ned selv efter et møde med et isbjerg
Sådan et skib bliver der nok ikke bygget igen da det kostede en formue at bygge - alt var gjort for at sikre at en ny katastrofe ala Hans Hedtoft ikke skulle ske - og det gjorde den så heller ikke - i hvert fald ikke med argus
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

29-01-2009, 23:21
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Hans hedtoft var også svejset sammen i sider og bund, og det var før man helt havde styr på de spændinger der kom af svejsning Men spanderne var nittet.
Det er endnu ikke klart om den ramte et isbjerg eller at den sejlede over et af de skær som der har været rapporter om i det område de var på 9m. vand men i en storm vil der i en bølgedal være væsentligt mindre vand over skæret.
en terori er at den ramte sådan et skær og slog hul i skroget udfor det vandtætte skot så der kunne trænge vand ind i begge kamre, Eller at skottet blev beskadiet så døren ikke kunne lukkes.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

29-01-2009, 23:30
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Den med skæret - en nunnatak under vandet er bare en teori - den har dog nok ikke noget hold i virkeligheden idet jeg ved at Argus (som min far arbejdede på en del år) faktisk brugte flere uger på at søge i området efter et skær - der var intet at finde derimod er der 15-1900 meter dybt i hele området hvor HH forliste (Johannes ryggen syd for Kap Farvel)
"Skær" teorien kan heller ikke understøttes fordi der aldrig er raporteret om trawl der fik "bundhold" i et skær - ligesom der aldrig er set et isbjerg der er grundstødt i området så teorien er tynd - desuden ville man på moderne satelitfotografier kunne se et område med fx "kun" 10-30 meters dybde i forhold til det omgivne havs 15-1900 meters dybde og det kan man ikke selvom man har studeret det
Man ved at kollisionen HH havde må have været hård - papegøje buret (den antenne der står ovenpå HH og ligner et papegøjebur) væltede ved kolisionen - det meldte de selv - men man ved ikke om det var et isbjerg eller den frygtede storis (det er en tyk stor isflage der ligger i vandoverfladen og ikke kan ses på radar) de koliderede med - selv sagde de bare at de var kolideret med et isbjerg men det kunne ligesåvel have været storis - sigtbarheden var nær 0 og det var orkanagtig storm - og at finde ud af om det var et isbjerg eller storis var jo for besætningen - i situationen - ligegyldig - resultatet var det samme skibet var læk og der var andet at tænke på end om det nu var et isbjerg - storis eller hvad det nu var de havde ramt
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 29-01-2009 kl. 23:39.
|

29-01-2009, 23:44
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Ok
Så har jeg ikke læst det ordentligt.
Men som du siger så var resultatet jo det samme.
man finder jo nok ikke ud af det, Den ligger jo på dybt vand og man ved vel ikke helt precist hvor. Den er da ikke fundet.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

29-01-2009, 23:41
|
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
Har meldt mig til vhf kursus i Hobro bådogfiskerihavn.dk:
orientering i Hobro, den 15. april,
kursus, den 2&3. samt 6. maj, ialt 17 timer
prøve den 7. maj 2009
Kursus og prøve foregår på Aalborg tekniske Skole.
Priser:
Kursus 400,-
Bøger etc. 500
Prøve 525
Tildeling af kaldesignal bevis kostede i 2007: 750,-
Så håber jeg at vhf'en der fulgte med båden virker.
Men en ny er billiger end beviserne tilsammen
Men sikkerhed frem for alt.
Hvis vi skal have en ny vhf stationær hvilken type skal vi så vælge.
Bør den være med AIS identifikationssystem?
mvh. Leif
Sidst redigeret af lbk; 29-01-2009 kl. 23:52.
|

29-01-2009, 23:46
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Citér:
Originally Posted by lbk
Har meldt mig til vhf kursus i Hobro bådogfiskerihavn.dk:
orientering i Hobro, den 15. april,
kursus, den 2&3. samt 6. maj, ialt 17 timer
prøve den 7. maj 2009
Kursus og prøve foregår på Aalborg tekniske Skole.
Priser:
Kursus 400,-
Bøger etc. 500
Prøve 525
Tildeling af kaldesignal bevis kostede i 2007: 750,-
Så håber jeg at vhf'en der fulgte med båden virker.
Men en ny er billiger end beviserne tilsammen 
|
Det er da ikke helt gratis, Det er da en skam jeg ikke fik taget det da jeg var ved LP-Yacht.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

30-01-2009, 07:27
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
|
|
Citér:
Originally Posted by lbk
Har meldt mig til vhf kursus i Hobro bådogfiskerihavn.dk:
orientering i Hobro, den 15. april,
kursus, den 2&3. samt 6. maj, ialt 17 timer
prøve den 7. maj 2009
Kursus og prøve foregår på Aalborg tekniske Skole.
Priser:
Kursus 400,-
Bøger etc. 500
Prøve 525
Tildeling af kaldesignal bevis kostede i 2007: 750,-
Så håber jeg at vhf'en der fulgte med båden virker.
Men en ny er billiger end beviserne tilsammen
Men sikkerhed frem for alt.
Hvis vi skal have en ny vhf stationær hvilken type skal vi så vælge.
Bør den være med AIS identifikationssystem?
mvh. Leif
|
Det var billigt, der er bare lidt langt til hobro 
|

30-01-2009, 12:01
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Citér:
Originally Posted by lbk
Har meldt mig til vhf kursus i Hobro bådogfiskerihavn.dk:
orientering i Hobro, den 15. april,
kursus, den 2&3. samt 6. maj, ialt 17 timer
prøve den 7. maj 2009
Kursus og prøve foregår på Aalborg tekniske Skole.
Priser:
Kursus 400,-
Bøger etc. 500
Prøve 525
Tildeling af kaldesignal bevis kostede i 2007: 750,-
Så håber jeg at vhf'en der fulgte med båden virker.
Men en ny er billiger end beviserne tilsammen
Men sikkerhed frem for alt.
Hvis vi skal have en ny vhf stationær hvilken type skal vi så vælge.
Bør den være med AIS identifikationssystem?
mvh. Leif
|
Jeg vil bare vælge en med DSC: jeg synes at på lystbåde der ikke skal krydse atlanten eller andet stort, Så er AIS Lidt et Dyrt stykke legetøj.
Vi monterede på nogle få Bavaria Ved LP-Yacht, De skulle som regel ud på længre ture, Så var AIS ikke det eneste "dyre" andet der blev monteret i samme skibe var bla, Watermaker, 4000W sinus inverter, 1000W batteripakke
Solceller, Camera Evt. monteret i masten.
Jeg ville bruge pengene på en god stationær Vhf. Og så måske en bærbar til at have med i gummibåden bare til alm sjov og ballade.
Men husk at konen må ikke stå på land og spørge hvor mange øl og smøger  hun skulle handle, På Vhf radioen, Hun skal være i gummibåden. 
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

11-05-2009, 21:31
|
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
Citér:
Originally Posted by lbk
Har meldt mig til vhf kursus i Hobro bådogfiskerihavn.dk:
orientering i Hobro, den 15. april,
kursus, den 2&3. samt 6. maj, ialt 17 timer
prøve den 7. maj 2009
Kursus og prøve foregår på Aalborg tekniske Skole.
Priser:
Kursus 400,-
Bøger etc. 500
Prøve 525
Tildeling af kaldesignal bevis kostede i 2007: 750,-
Så håber jeg at vhf'en der fulgte med båden virker.
Men en ny er billiger end beviserne tilsammen
Men sikkerhed frem for alt.
Hvis vi skal have en ny vhf stationær hvilken type skal vi så vælge.
Bør den være med AIS identifikationssystem?
mvh. Leif
|
Kursus gennemført og prøve bestået. 
Og den gammeldags VHF uden DSC virker med 1m ledning som antenne i stuen.
Selvfølgelig kun lytte, da det er på land.
mvh. Leif
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,238
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, PalmaRedde |
|