Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 185
1 medlemmer og 184 gæster
willmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-01-2009, 02:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ingen tvivl om, at ferskvandskøling på marinemotorer er en god investering.

Fordelene er mange - jeg kan ikke umiddelbart finde nogen ulemper - sammenlignet med direkte kølede motorer. Alene det faktum, at motoren ikke gennemtærer er godt både i den tid båden er i ens egenskab, men også et vigtigt parameter, når båden en skønne dag sælges.

Prisniveauet har igennem en årrække afholdt flere bådejere fra at montere ferskvandskøling på deres marinemotor, men med internettets udbredelse, er det en saga blot.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-01-2009, 08:31
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Kan det ikke svare sig at få det lavet?

Jeg tænker beholder osv. i rustfrit stål slanger fra slange speicalisten, det nærmer sig jo ikke det voldsomeste beløb?

Se HB's kit her
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-01-2009, 10:49
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Man kan altid spare penge ved at købe/finde en varmeveksler og så - hvis man kan - svejse rør lave slanger etc etc men for de fleste lønner det sig ikke da tid og materialerne også koster penge - og med de priser man kan købe et komplet kit til så ville jeg ikke kaste mig ud i projektet med et hjemmebygget fv. kølesystem
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-01-2009, 17:34
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Kan det ikke svare sig at få det lavet?

Jeg tænker beholder osv. i rustfrit stål slanger fra slange speicalisten, det nærmer sig jo ikke det voldsomeste beløb?

Se HB's kit her
Det skal lige tilføjes, at beslaget til at holde selve veksleren, mangler på dette billede. Jeg bøvlede lidt med at finde den rette udformning af det, men det kostede ikke mange kr at lave.

De to svanehalse til højre og venstre er, som I sikkert kan gætte, til udstødning. Det aflange beslag er til generatoren.

Med hensyn til selv at lave den, så skal indmaden helst laves i kobber, for at få den bedste udnyttelse. Selve hylsteret/tanken kan såmænd godt være i rustfrit. Der skal så helst være en galvanisk adskillelse, for ikke at få noget korrosion.

Kobber har en fantastisk god varmelednings koefficient, i forhold til rustfrit stål.

Det absolut billigste man kan gøre, tror jeg, har i hvert fald selv gjort det på en anden båd, er at finde en tilfældig varmeveksler på ebay, som måske ikke helt passer på motoren.

Den skal selvfølgelig være stor nok. Man laver så selv diverse beslag og rørføringer.

Det kræver at man har tid til at vente på, at der kommer en god brugt til salg, til billige penge, samt man har mulighed for selv at svejse diverse ting sammen, som man har fundet ved produkthandleren.

Veksleren, brugt, må maks koste 2500-3000 kr, når man står med den i hånden, ellers kan det ikke betale sig at bøvle med det, når man ser i forhold til hvad et nyt "uoriginalt" sæt koster(ved nytdrev f.eks), hvor alle stumper er med, lige til at sætte på, en lørdag formiddag.

Sidst jeg kiggede efter hvad et originalt Volvo kit til V6'eren kostede, stod der 15000 kr, og så skulle der selvfølgelig købes et ekstrakit til V6'eren før det var klar. Og Volvo laver kun 1/2 system (kun blok).

Føj for en pris......

Jeg var heldig med varmeveksleren på billedet, for den passer til V6-V8 og kostede ikke alverden. Der manglede så alt tilbehør, som jeg så selv lavede for få penge.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-01-2009, 18:14
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
I industrien og på store skibsmotorer benytter man i dag Pladevarmevekslere - mærkeligt de ikke har fundet indpas i "vores" motorer endnu - de kan give en enorm effekt på meget lille plads



De fås fra helt små til kæmpe store

__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 14-01-2009, 18:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
I industrien og på store skibsmotorer benytter man i dag Pladevarmevekslere - mærkeligt de ikke har fundet indpas i "vores" motorer endnu - de kan give en enorm effekt på meget lille plads



De fås fra helt små til kæmpe store

plade vekslere er utrolig effektive. den lille du viser kan yde ca 35 kw
en stor ulempe er at der er ikke ret store huller igennem så det skal være rent vand og ved brug i båden har du kun rent vand på den ene side.
Volvo har lavet en veksler af den type til deres tamd31 ( tror det var den ) og der var meget bøvl med at den stoppede og så gik de over til rørveksler igen. erstatningen for den koster 18.000 kr min kammerat havde sådan en og fik skiftet for 2 år siden.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 14-01-2009, 18:34
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
På MAN B&W skibsmotorer bruges pladevarmevekslerne ofte - det er søvand på den ene side og fx Smøøreolie eller kølervædske på den anden side

Jeg har renset mange af den slags store pladevarmevekslere - man løsner gevindstængerne igennem dem og derved forsvinder trykket der holder pladerne sammen - så tages pladerne ud og HT vaskes hvorefter de samles igen og spændes sammen til en angivet mål - det er et Lor.. arbejde hvor man bliver møj beskidt

Det smarte ved dem er at skulle man have fejlberegnet lidt og varmeveksleren måske er lidt for lille - så smækker man et par plader mere i og så øges kølekapaciteten

Søvandet på skibene er ikke specielt filtreret - men der er som regel et søvandsfilter der tager de største urenheder

På Bimmerne jeg har er oliekøleren og køleren til automatgearet en sådan lille pladevarmeveksler - deres fordel er at overfladen (på pladerne som overfører fra den ene til den anden kreds) er enorm og derfor kan store energi/varme mængder flyttes i en lille bitte varmeveksler

De rørkølere vi startede med at snakke om er for øvrigt ofte lavet i en legering der hedder Yocalbo eller noget i den stil - det er ikke ren kobber men en legering der trives godt med søvand

Man kan lode den med et specielt flush og tråd
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #8  
Gammel 14-01-2009, 18:41
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
de små som den viste er loddet sammen. den volvo lavede kunne ikke skilles ad så det var dyrt for min kammerat. der findes i dag midler til at fjerne skidtet fra dem ,men oftest bliver de bare skiftet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,671
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Shinergyfwg
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:13.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden