Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 324
1 medlemmer og 323 gæster
Jerekioxwek
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-01-2009, 18:14
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
I industrien og på store skibsmotorer benytter man i dag Pladevarmevekslere - mærkeligt de ikke har fundet indpas i "vores" motorer endnu - de kan give en enorm effekt på meget lille plads



De fås fra helt små til kæmpe store

__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 14-01-2009, 18:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
I industrien og på store skibsmotorer benytter man i dag Pladevarmevekslere - mærkeligt de ikke har fundet indpas i "vores" motorer endnu - de kan give en enorm effekt på meget lille plads



De fås fra helt små til kæmpe store

plade vekslere er utrolig effektive. den lille du viser kan yde ca 35 kw
en stor ulempe er at der er ikke ret store huller igennem så det skal være rent vand og ved brug i båden har du kun rent vand på den ene side.
Volvo har lavet en veksler af den type til deres tamd31 ( tror det var den ) og der var meget bøvl med at den stoppede og så gik de over til rørveksler igen. erstatningen for den koster 18.000 kr min kammerat havde sådan en og fik skiftet for 2 år siden.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-01-2009, 18:34
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
På MAN B&W skibsmotorer bruges pladevarmevekslerne ofte - det er søvand på den ene side og fx Smøøreolie eller kølervædske på den anden side

Jeg har renset mange af den slags store pladevarmevekslere - man løsner gevindstængerne igennem dem og derved forsvinder trykket der holder pladerne sammen - så tages pladerne ud og HT vaskes hvorefter de samles igen og spændes sammen til en angivet mål - det er et Lor.. arbejde hvor man bliver møj beskidt

Det smarte ved dem er at skulle man have fejlberegnet lidt og varmeveksleren måske er lidt for lille - så smækker man et par plader mere i og så øges kølekapaciteten

Søvandet på skibene er ikke specielt filtreret - men der er som regel et søvandsfilter der tager de største urenheder

På Bimmerne jeg har er oliekøleren og køleren til automatgearet en sådan lille pladevarmeveksler - deres fordel er at overfladen (på pladerne som overfører fra den ene til den anden kreds) er enorm og derfor kan store energi/varme mængder flyttes i en lille bitte varmeveksler

De rørkølere vi startede med at snakke om er for øvrigt ofte lavet i en legering der hedder Yocalbo eller noget i den stil - det er ikke ren kobber men en legering der trives godt med søvand

Man kan lode den med et specielt flush og tråd
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 14-01-2009, 18:41
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
de små som den viste er loddet sammen. den volvo lavede kunne ikke skilles ad så det var dyrt for min kammerat. der findes i dag midler til at fjerne skidtet fra dem ,men oftest bliver de bare skiftet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 14-01-2009, 18:47
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
De duer ikke til søvand hvis ikke de kan adskilles og renses - efter min mening

Vores rørvarmevekslere fungerer jo også fint - og er nemme at rense hvis behovet skulle opstå

På de store varmevekslere måler man til og afgangs temparatur på begge kredse - og så kan man se om vermaveksleren "yder" det den skal - eller skal renses - samme princip kan vi jo bruge hvis der en dag skulle mangle køling

Tilgangssiden på den lukkede kreds på min motor er ca 70 `c og afgangstemparaturen fra varmeveksleren er ved ca 18`C søvand ca 30-35 `c

På søvandssiden er afgangstemparaturen ca 5`c over tilgangstemparaturen

En yderligere fordel ved at sætte et lukket kølesystem på er at søvandspumpen kører stort set uden modstand (der er ingen thermostat mv. at overvinde) så den pumper masser af vand gennem udstødningen hele tiden - så din udstødning bliver koldere - og teoretisk holder impelleren længere da den ikke skal oparbejde noget tryk
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 15-01-2009, 17:13
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Horizonblue har jo en glimrende hjemmeside - der er også en god forklaring og nogle ilustrationer af en varmeveksler se bare her:

http://www.horizonblue.dk/Veksler%20vs%20hav.htm
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-01-2009, 19:47
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg har min leverandør (aut Mercruiser og Volvo) forhandler i USA, han kan tit lave nogle skarpe priser.

Men konkurancen er jo også kommet til Danmark, så i stedet for at gå til klanen af autoriserede Mercruiser forhandlere og blive rippet så kan man fx købe FV systemerne ved bla NytDrev (de forhandler Sea Kamp som er samme system som San Juan) eller handle dem direkte i USA (fx e-bay)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #8  
Gammel 30-01-2009, 15:03
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det er je en bilkøler med en blæser monteret

Systemet larmer nok en del både pag blæseren men også pga at man ikke kan lydisolere motorkassen da der skal luft igennem i store mængder- og derudover er køleren udsat for salttågerne på havet og tærer derfor

Man kan ligesågodt benytte det kølemiddel der er rigeligt af på havet - nemlig vand - evt brugt til køling gennem en varmeveksler
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,215
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, jamiews3
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:26.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden