» Online brugere: 239 |
0 medlemmer og 239 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

12-07-2019, 15:31
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
|
|
Det prøver jeg. Skal jeg lede efter fugt i tændrørene?
|

12-07-2019, 18:18
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Christopher
Det prøver jeg. Skal jeg lede efter fugt i tændrørene?
|
Du skal sammenligne dem, hvis et ser noget anderledes ud i forhold til de andre er det tegn på at det er et eller andet galt på den cylinder.
Hvis et er vådt er det tegn på at det ikke tænder. Det kan være et kortsluttet tændrør, defekt tændrørshætte, tændkabel, tændspole eller tændingssystem.
Hvor gamle er tændrørne?
|

12-07-2019, 19:49
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
|
|
Motoren starter første gang og går fint i tomgang. Kan den det med dårlige tændrør?
|

12-07-2019, 20:05
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
|
|
Har lige fundet den gamle servicekvittering frem. Den melder ikke om udskiftede tændrør, så de er jo nok 6 år gamle. Det kan være at jeg skal ned til Finn og købe nye.
Jeg vil tage de gamle ud og sammenligne dem. Det giver god mening 
|

13-07-2019, 10:21
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
|
|
Dagens nye ideer:
- En Evinrude-gut på nettet mener at motoren selv kan diagnosticere vand i brændstoffet. Kan det tænkes at motoren så er gået i nødprogram? Omvendt, så ville Finn nok have sagt det...
- En anden har foreslået at tømme det meste af benzinen af og tilsætte Bel Add dyserens. Køre med det lidt og så fylde op men nyt benzin.
- Et dieselcenter i Hedehusene skulle angiveligt kunne teste dysernes stand og ultalydsrense, hvis nødvendigt
- Lidt i vildskudsgenren vil jeg prøve at presse på gummibolden og løsne benzindækslet for at se om den kan suge nok benzin.
- Og så selvfølgelig tændrørene
Jeg kan forstå at med Evinrudes priser for nye dyser og evt benzinpumpe, så giver alle ideer god mening :/
|

13-07-2019, 22:46
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
|
|
Hej Brian,
Så fik jeg tændrørene d og du har ganske ret. Cylinder 2 har som det eneste et drivvådt tændrør. Så er der da en ny ledetråd at gå ud fra. Nu har vi haft så megen fokus på vand i benzin og manglende benzin. Det kan være at det er et elektrisk problem?
|

14-07-2019, 09:03
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Christopher
Hej Brian,
Så fik jeg tændrørene d og du har ganske ret. Cylinder 2 har som det eneste et drivvådt tændrør. Så er der da en ny ledetråd at gå ud fra. Nu har vi haft så megen fokus på vand i benzin og manglende benzin. Det kan være at det er et elektrisk problem?
|
Først bør du undersøge om tændrøret er kortsluttet, det kan du checke ved at "ohme" det, måle modstand med et multimeter. Hvis der er en lav modstand, så er tændrøret defekt, der skal være en "uendelig" modstand.
Der er sket en gang for mig med et tændrør på en Mercury 200 HK, men den brugte en anden type tændrør, så ved ikke om det var mere sandsynligt at de "kortsluttede".
Jeg ved ikke om alle tændspolerne er ens på den?
Ellers kan du bytte tændspolerne rundt og se om problemet flytter sig til den cylinder du flytter den til.
Hvis du kan stelforbinde tændrøret mens det er monteret i tændkablet så kan du se om der springer en gnist når du tørner motoren, men da jeg ikke kender Etec motorer, ved jeg ikke hvordan de lavet, og ved ikke om det kan lade sig gøre, eller om man må teste på den måde.
Jeg har også haft en Mercury 225 Optimax, men det er jo ikke en Etec.
|

14-07-2019, 21:09
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
|
|
Smart tip med at flytte tændspolerne. Rent fysisk ser spolerne helt ens ud.
Jeg kan se at man på ebay kan købe et diagnosticeringsværktøj til 500-600kr, som måler både tændspolernes, benzinpumpen og injectorernes funktion. Man skal vist også bruge dette værktøj ved udskiftning af dyser.
Jeg tror, at jeg for næsten samme pris kan få Finn eller Strandby marine til at lave sådan en udlæsning og de kan så samtidig fortolke resultatet. Jeg tænker også at der skal laves en kompressionstest for at se om der er røget en pakning eller en stempelring.
Jeg prøver at teste tændrøret for kortslutning, men der skal nok nye i under alle omstændigheder.
Fedt, at du fik mig til at tjekke tændrørene. Det udelukkede et evt. benzintilførselsproblem 
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,041
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, CooperDoug |
|