Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 159
1 medlemmer og 158 gæster
GreogaBal
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-05-2017, 06:53
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Min overbevisning er, at syntetiske olier har for tynd en bæreevne til motorer der er kontinuerligt belastet. Det er en bådmotor som bekendt.

Den type motorer du har i båden og den omtalte i denne tråd er jo tudse-gamle konstrutioner, hvor der ikke var tænkt på syntetiske olier i bredt omfang.

Hvad jeg kan se jeg har bedst salg i, er motordele til mercruiser-folket fx lejer til motorer. Dette KAN skyldes brugen af original mercruiser 25W40 motorolier i stedet for en VDS godkendt motorolie fx fra Volvo Penta eller min kiosk.
Til Volvo-kunder sælger jeg primært gængse servicedele, og det sker da også, at der sælges lejer til motorer, men det skyldes i langt de fleste tilfælde, at der har været vand i motorolien eller der er sjusket med olieskiftene....

Min egen motor i båden ( 4.3 V6 GM ) har altid sejlet på mineralsk motorolie, uden at dette har betydet motorhavari. Der er skiftet topstykker og indsugning, men det skyldes tæringer. Og så selvfølgelig drev et par gange, men det er uinteressant i denne tråd...

Min afsluttende bemærkning er, at mineralske olier med VDS godkendelse bør bruges til GM / FORD benzin bådmotorer.
Nogen vælger det - andre gør ikke...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-05-2017, 08:38
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Min overbevisning er, at syntetiske olier har for tynd en bæreevne til motorer der er kontinuerligt belastet. Det er en bådmotor som bekendt.
Det tror jeg ikke at du har ret i, tværtimod vil jeg mene.

Fuld syntetiske olier er ikke "tynde", jo en 0W-20 olie er tynd men det er en ekstremt letløbsolie som ikke specifieres til marine brug, det er viskociteten som bestemmer hvor "tynd" den er.

Den Volvo 15W-50 fuldsyntetisk olie som jeg bruger er jo som en 50 olie når den er varm, og til big block benzin motorer og high performance small block motorer tror jeg ikke på at du kan få en bedre olie.

Men til den omtalte 3.0 motor er det ikke så kritisk, der tror jeg at det er fint både med en mineralsk og en syntetisk, men jeg vil anbefale en "marine" olie, med de rette slidbeskyttende og rustbeskyttende egenskaber.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 26-05-2017, 08:49
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Motorolier og krav er forskellige, og afhængig af, hvilken applikation de bruges til.

Spørg du Mercruiser, så skal din motor sejle med en helt anden motorolie, selvom blokken i merc/vp regi er den samme.
Spørg du Crusader skal du sikkert bruge en helt anden olie. Indmar siger sikkert noget fjerde...og sådan kan du fortsætte.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,511
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MichaelLoxia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:54.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden