|
 |

17-02-2014, 20:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
Det er vel ikke noget så enkelt, som et for højt placeret søvandsfilter?
-Eller en utæt pakning på låget til søvandsfilteret? (Alt efter type)
Mvh
|
Har ingen filter monteret, pumpen suger direkte fra drevet, hvor der kun er nogle riller til at holde cykler og strandvaskere ude
men ja det kunne være en mulighed.
har lige kikket nærmere på den tegning jeg linkede til og pakningen/ringen nr. 5 syntes jeg aldrig jeg har set ! !
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

17-02-2014, 21:15
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Jeg har samme "udfordring" hvert forår.
Men jeg ser det ikke som et problem, jeg spæder systemet gennem filteret og så kører det fint, sæsonen igennem.
Når jeg ser den mængde luft som skal tomsuges i systemet, inden vandet når impelleren, så foretrækker jeg klart at spæde, fremfor at køre impelleren i stykker.
Det skal lige siges, at jeg aldrig har konstateret problemet ved hævet drev.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

17-02-2014, 21:30
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Ja det er endedækslet jeg mener.
Der skal ikke meget til.
Jeg har også set problemet hvis der er en hjemmelavet pakning istedet for den papirstynde.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

17-02-2014, 21:38
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Ok Goffy. He he, godt du har de riller, de omtale fremmedlegemer ville sikkert heller ikke gøre godt for imprelleren.
Kan ringen have sat sig fast på akslen? Ihvertfald, hvis den mangler helt er det nok en mulig forklaring.
Du må igang med at skille ad igen igen...
Held og lykke med fejlfindingen.
Mvh
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|

17-02-2014, 21:40
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
det tyder på at jeg skal have det kikket efter igen. Det eneste pakning der er er den tynde O-ring som vist på tegningen nr. 4
mit drev sidder så højt at jeg kan trimme propellen næsten over vand og så har jeg problemet næste gang der skal startes
jeg trimmer drevet så højt for at undgå den bliver pakket ind i alt det grøde der driver i åerne.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

18-02-2014, 09:32
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg trimmer drevet så højt for at undgå den bliver pakket ind i alt det grøde der driver i åerne.
|
Det er forståeligt, men som jeg husker fabrikantens anbefalinger, så bør drevet kun hæves, når båden køres på trailer.
I modsat fald kan der opstår problemer med spiralen inde i bælgen - på nogle bælge fra bl.a Mercruiser har jeg oplevet, at spiralen er knækket og prikket hul i bælgen. Jeg har aldrig oplevet det med bælge fra Sierra Marine eller tilsvarende producenter.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-02-2014, 17:13
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Bælg og spiral blev skiftet i 2012 efter 7 års sejlads og begge dele lignede stadig nyt
Jeg har i dag bestilt del nr. 3 - 4 og 5 så må jeg se hvordan det ser ud i pumpen når engang jeg får den afmonteret.
http://www.marinepartseurope.com/Pen...s500/18626.jpg
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

23-04-2014, 15:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Opfølgning.
Da båden skal søsættes lørdag ville jeg lige prøve at starte motoren , og kunne konstatere at søvandspumpen ikke virker  
De nye pakninger + simmerring er monteret og har nu haft alle slanger afmonteret og konstateret er der ingen forstoppelser er. 
prøvede at afmontere sugeslangen mellem drev og oliekøler og monterede en anden stump slange som så skulle suge fra en spand. slangen som går fra pumpe til termostathuse blev afmonteret ved termostathuset og jeg spædede den med vand, nu må den da suge  men nej ikke en dråbe vand 
selv da jeg med vandslangen hældte vand direkte ind i sugeslangen ville den ikke smide vandet ud.
blev sgu så arrig at jeg greb telefonen og bestilte en ny pumpe 
da jeg talte med sælgeren og forklarede ham hvad jeg havde prøvet, var han også meget undrende, og spurgte om jeg var sikker på impellen kørte rundt, og her tænkte han på en knækket aksel
nu venter jeg på den nye pumpe og er også lidt spændt på om problemet er løst
problemet er kommet over et par år og er blevet værre og værre
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,604
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, BrittanyEu |
|