| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-04-2014, 20:08
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lille tut
					 
				 
				Preben har den stået med frostvæske ved impelleren, og det er kun galt når du skal i vandet????????? 
			
		 | 
	 
	 
 ja den har stået med frostvæske siden sidst i november hvor det blev kørt igennem. det er galt hver gang den har været på land eller drevet har været kørt helt op, drevet er monteret højt så propellen er næsten fri af vandet når drevet køres helt op.  
 jeg prøvede også med en ny impel uden held. alle slanger har været afmonteret for at tjekke og ingen fejl.  
 havde jo også en stump slange på pumpen, så den kunne suge fra en spand der stod ved siden af motoren det kunne den heller ikke ? ?  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-04-2014, 20:18
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				ja den har stået med frostvæske siden sidst i november hvor det blev kørt igennem. det er galt hver gang den har været på land eller drevet har været kørt helt op, drevet er monteret højt så propellen er næsten fri af vandet når drevet køres helt op.  
 jeg prøvede også med en ny impel uden held. alle slanger har været afmonteret for at tjekke og ingen fejl.  
 havde jo også en stump slange på pumpen, så den kunne suge fra en spand der stod ved siden af motoren det kunne den heller ikke ? ? 
			
		 | 
	 
	 
 Ok har du vendt endedækslet  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Monterey 265 
Volvo penta 5,7gxi 
Dp-s-drev
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-04-2014, 20:28
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lille tut
					 
				 
				Ok har du vendt endedækslet 
			
		 | 
	 
	 
 der er ingen endedæksel på den type pumpe  
		
		
		
			
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-04-2014, 20:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				der er ingen endedæksel på den type pumpe 
			
		 | 
	 
	 
 Ja ja ja      dumme mig, sad og tænkte på den gamle type pumpe, har du prøvet at måle dybden ind i pumpehuset og hvad måler den over kammen samt dia 
Jeg har et pumpehus med disse mål 
dia 55,1 
kam 50,3 
dyb 36,7  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Monterey 265 
Volvo penta 5,7gxi 
Dp-s-drev
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-04-2014, 20:54
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lille tut
					 
				 
				Ja ja ja      dumme mig, sad og tænkte på den gamle type pumpe, har du prøvet at måle dybden ind i pumpehuset og hvad måler den over kammen samt dia 
Jeg har et pumpehus med disse mål 
dia 55,1 
kam 50,3 
dyb 36,7  
			
		 | 
	 
	 
 Jeps og målene ligner dine, jeg købte ny pumpehus sidste år da jeg mente kammen måske var slidt og det viste sig også at kammen kun var 3 mm på den gamle, men jeg så også at der er nogle dybe slidmærker på bagpladen ind mod remhjulet. 
 problemet er komme langsomt over de sidste 2 år og bare blevet værre og værre.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-04-2014, 21:46
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Bogholder, kontoret for sund fornuft 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Silkeborg 
					
					
						Indlæg: 577
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Blot en ide: 
Det kan også være tryksiden af pumpen er stoppet et sted..! 
Så vil den heller ikke suge, hvis den ikke kan komme af med vandet.  
 
Har du checket dette? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Båd: pt. ingen 
Tidligere både: 
Sea Ray Sundancer 275 
Flipper 575 
Sea Ray Sundancer 230 
Skagerak 21 
Sea Ray 160 
Pepper 16 
Brømo 
Divese joller
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-04-2014, 00:24
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 
					Bopæl: 8860 Ulstrup 
					
					
						Indlæg: 381
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  goffy
					 
				 
				 problemet er komme langsomt over de sidste 2 år og bare blevet værre og værre. 
			
		 | 
	 
	 
 Så kan det jo næppe være en knækket aksel. 
Det skulle da være højest mystisk ihvertfald.
 
Jeg håber en helt ny pumpe vil løse dit irriterende problem, så du kan få en god sæson.
 
Mvh  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Norvik 20" 
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk 
Fast skrueaksel
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-04-2014, 08:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Er der bundsi eller suger søvandspumpen vand ind igennem drevet ? 
Som du beskriver det kunne det være en mulighed, at slangen fra drevet og ind igennem transomen måske har et lille "knæk" i en bestemt position på drevet, og ved planende båd, så bør drevet jo være tiltet op - derfor min formodning om, at slangen til vandindtaget kan være en fejlkilde. 
Et "knæk" på slangen vil naturligt nok give reduceret vand til søvandspumpen.
 
En anden mulighed er også, at du - som jeg husker det - tit sejler i Varde Å, og uden at kende vandets tilstand der med alger, snadder osv., så kan det tænkes, at disse fragmenter måske har stoppet din oliekøler ( servo ), så vandet fra drevet via oliekøleren og frem til søvandspumpen er reduceret - så vil du også opleve det som reduceret vand til søvandspumpen.
 
Jeg har endnu ikke solgt en søvandspumpe til en Volvo Penta, men det betyder ikke, at din ikke kan være defekt. Jeg ville blot undersøge én af to ovenstående muligheder før jeg købte en ny søvandspumpe, hvis ikke du allerede har gjort det..   
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,262 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, DamonSal | 
	 
			
		
	 
 
			 |