Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 368
0 medlemmer og 368 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-08-2012, 09:38
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Jeg har selv flow målere monteret (på en Northstar GPS) og dem har jeg ikke kalibreret. Den viser dog også lidt mere end det faktiske forbrug, men det er bedre end at den viser for lidt da jeg også bruger den som tankmåler.

Hvis du vil kalibrere den så kan du enten montere en seperat tank fra en påhængsmotor, fylde et kendt antal liter i og så bruge den mængde brændstof. Så kan se hvad din GPS siger at du har brugt og kalibrere efterfølgende. Så prøver du det hele igen indtil du er tilfreds med afvigelsen mellem det faktisk forbrug og det målte forbrug.

Alternativt kan du simpelthen fylde din indbggede tank op, derefter sejle en lang tur, og efter endt tur fylde tanken op igen. Når du så fylder op igen ved du hvor mange liter (ca.) du har brugt. Så kan du kalibere ud fra det.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-08-2012, 13:35
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Exclamation pas på

Med MPI et simpelt filter skift kan ødelække pumpen
Sørg altid for at systemet er fyldt
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-08-2012, 13:37
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Kim Se indlæg
Med MPI et simpelt filter skift kan ødelække pumpen
Sørg altid for at systemet er fyldt
Forstår ikke helt hvad du mener? Hvilket filter og hvilket system skal være fyldt?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-08-2012, 13:39
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Kan ikke rigtig se hvordan jeg skal teste ved at hælde f.eks. 10 liter benzin igennem. Den måler jo flowet i liter/time og liter/km, så fordi jeg hælder 10 liter benzin igennem, kan jeg jo ikke rigtig se om den også har opfattet det som 10 liter...?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-08-2012, 14:12
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Kan ikke rigtig se hvordan jeg skal teste ved at hælde f.eks. 10 liter benzin igennem. Den måler jo flowet i liter/time og liter/km, så fordi jeg hælder 10 liter benzin igennem, kan jeg jo ikke rigtig se om den også har opfattet det som 10 liter...?
Summerer din Garmin ikke hvad forbruget er for den tur du har sejlet ?

Hvis ikke så er det mere besværligt.

Det gør min Northstar. Den viser simpelthen det antal liter der er brugt per motor, siden jeg nulstillede det forbrugte antal liter sidst.

Jeg kan nulstille forbruget når jeg ønsker, så jeg kan se hvor meget benzin jeg har brugt i en given periode.

Jeg kan også se hvor mange liter der er tilbage i tanken.

Kender ikke Garmin så der kan være nogle begrænsninger i hvad de har valgt at implementere rent software mæssigt.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-08-2012, 14:18
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Summerer din Garmin ikke hvad forbruget er for den tur du har sejlet ?

Hvis ikke så er det mere besværligt.

Det gør min Northstar. Den viser simpelthen det antal liter der er brugt per motor, siden jeg nulstillede det forbrugte antal liter sidst.

Jeg kan nulstille forbruget når jeg ønsker, så jeg kan se hvor meget benzin jeg har brugt i en given periode.

Jeg kan også se hvor mange liter der er tilbage i tanken.

Kender ikke Garmin så der kan være nogle begrænsninger i hvad de har valgt at implementere rent software mæssigt.

Jeg kan kun se: Liter/km og liter/time og hvor meget jeg har i tanken - men det er jo et tal jeg selv har indtastet da jeg fyldte tanken op og så beregner den selv hvor meget der er tilbage efter forbruget!
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-08-2012, 14:23
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Har du Smart Craft / Merc Monitor ?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-08-2012, 14:32
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Jeg kan kun se: Liter/km og liter/time og hvor meget jeg har i tanken - men det er jo et tal jeg selv har indtastet da jeg fyldte tanken op og så beregner den selv hvor meget der er tilbage efter forbruget!
Tja ... så må du jo aflæse hvor mange liter den mener du har i tanken inden turen starter, og så når turen er slut kan du igen aflæse hvor mange liter den mener du nu har i tanken.

Med simpel subtraktion skulle du så have det antal liter som du har brugt på turen.

Kan det ikke lade sig gøre ?
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,244
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, ChanaMoran
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:39.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden