» Online brugere: 282 |
0 medlemmer og 282 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

02-02-2012, 19:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
|
|
Så fik jeg optøet toilettet og pumpet noget kølevæske igennem. Fik dog ikke den øverste del med omskifteren tøet helt op, men jeg havde ca halv vandring på pumpen. Tror toilettet overlever krisen.
1 1/2 time med 2000W kunne gøre det. 

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

04-02-2012, 09:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
|
|
Puha, vågnede med sved på panden i nat - drømte om frostspængte lokummer og følgeskaderne, hvis båden ligger i vandet og lokummet ikke er frostsikret.....
Min mors båd ligger i vandet, og jeg kom i tvivl, om nogle familiemedlemmer kan have benyttet bådens lokum i sommer og undladt at sige det. Jeg frostsikrede lokummet i vinteren 2010, men ikke i 2011, da jeg vidste, at jeg ikke selv havde benyttet det.
Jeg kørte straks ned til båden i nat, og til min store glæde, var der rød kølervæske i "tønden". Alle søventiler blev efterset en ekstra gang, og alt var lukket som det skal være.....

06-02-2012, 18:34
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
|
|
I dag spadserede jeg over til min båd, gik en tur omkring den, og stod komfortabelt og lynede kalechen op, og kravlede så ombord..
-Jeps, den er totalt frosset fast i isen. 
|

06-02-2012, 18:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
I dag spadserede jeg over til min båd, gik en tur omkring den, og stod komfortabelt og lynede kalechen op, og kravlede så ombord..
-Jeps, den er totalt frosset fast i isen. 
|
Så ved du da hvor du har den
jeg var også en tur i båden, og det var dælme som at kravle ind i en kummefryser, nok derfor glasfiberbåde havde det øgenavn de første mange år.

|

06-02-2012, 19:21
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
|
|
He he, og ja der er sgu koldt.
Og rim kan der også være indvendigt på taget, men der var nu kun meget lidt i min.
Det vand der stod i det (hemmelige) rum, har tydeligvis stået og dampet, når der har været koldt. Ruderne var altid helt duggede til indvendigt. Og jeg skriver 'tydeligvis' fordi, der ikke længere er dug af betydning, fra den dag det blev tømt. Jeg er sikker på, at havde der stadig stået vand der inde, som ikke frøs fordi det får varme fra fjorden, så havde den faktisk nok trængt til at blive afrimet, som en anden kummefryser.
Det lysner vist til gengæld i vejrprognoserne, jeg syntes også vi har fået vinter nok nu, med -8 til -10 om dagen, som de sidste 4 - 6 dage, og under -15 om natten.
|

12-02-2012, 21:48
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
|
|
I dag var jeg nede ved båden og save ror og skrue fri af isen. Der stod 5-10cm vand ovenpå isen og forenden havde løftet sig lidt fri, men bagenden sad fast.. Så syntes jeg min nattesøvn i nat, nok ville blive bedre af lidt arbejde med motorsaven. Så nu flyder båden rent faktisk i sit hul.
Der var mere end 20 cm tyk is i havnen.
|

13-02-2012, 18:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by Norvik20"
I dag var jeg nede ved båden og save ror og skrue fri af isen. Der stod 5-10cm vand ovenpå isen og forenden havde løftet sig lidt fri, men bagenden sad fast.. Så syntes jeg min nattesøvn i nat, nok ville blive bedre af lidt arbejde med motorsaven. Så nu flyder båden rent faktisk i sit hul.
Der var mere end 20 cm tyk is i havnen.
|
Jeg prøvede det samme for 20 år siden her i varde å. Det er faktisk 20 år siden sidst åen var frosset til.
det lidt skumle ved isen her er den stærke strøm i åen, med det samme isen brydes, kommer der stykker på næsten hele åens bredde drivende med strømmen og det giver båden nogle knubs  
en af de ældre sejlere fortalte mig at jeg skulle save isen 60-70 ude fra bådens skrog, så vil den ring af is, der sidder om båden, tage nogle af knubsene fra den drivende is.

|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg