|
|
 |

05-08-2011, 13:52
|
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Jeg vil bestemt håbe at reglerne for Silkeborg Søerne bliver således at det kun gælder både der er nyere end 1. juli 1999 der skal kunne fremvise en CE-mærkning på.
Men da der igennem det seneste års tid er blevet udmeldt nogle meget besynderlige meldinger fra bla. fritids og kulturudvalget i Silkeborg Kommune, så var det derfor jeg spurgte interesseret til hvor Hans havde læst det.
For hvis der IKKE er en skæringsdato for alderen på båden, så skal jeg dælme have min solgt så hurtigt som muligt. Ellers vil jeg tro at der henover efteråret/vinter kommer 3-400 både til salg her i det midtjyske....
|

05-08-2011, 14:15
|
|
|
Citér:
Originally Posted by megelundo
Jeg vil bestemt håbe at reglerne for Silkeborg Søerne bliver således at det kun gælder både der er nyere end 1. juli 1999 der skal kunne fremvise en CE-mærkning på.
Men da der igennem det seneste års tid er blevet udmeldt nogle meget besynderlige meldinger fra bla. fritids og kulturudvalget i Silkeborg Kommune, så var det derfor jeg spurgte interesseret til hvor Hans havde læst det.
For hvis der IKKE er en skæringsdato for alderen på båden, så skal jeg dælme have min solgt så hurtigt som muligt. Ellers vil jeg tro at der henover efteråret/vinter kommer 3-400 både til salg her i det midtjyske....
|
Hej megenlundo.
Det forstår jeg udemærket. Jeg har kun fået oplyst det angående Silkeborg søerne fra interesserede købere til min båd. Den ene har "desværre" en importeret båd fra Tyskland, som oprindeligt kommer fra USA. Der er et "CE-mærke" i båden, men den er IKKE CE-godkendt. På linket i mit første indlæg er et link til IMCI hvor der står nogle "fup firmaer" der fabrikere CE-godkendelser i baglokalet. Sikkert for at få solgt nogle både til "uvidende europæer". Hans båd kommer desværre derfra.
Men igen. Jeg ville med tråden egentlig håbe at I finder informationerne interessante og brugbare, således I selv kan kontrollere de mest simple ting på jeres egen båd, eller eventuelle køb af både......fra ind/udland, og ikke så meget for at gå ind i lokale krav til CE-mærkninger.
|

05-08-2011, 22:43
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
|
|
ahh mon ikke det er alle både produceret efter 2012, der skal være ce mærket for at må sejle i silkeborg søerne, må nok tilstå, jeg kender kun en bekendtgørelse, der nogensinde har virket med tilbage virkende kraft, og det er stærkstrømsbekendtgørelsen om fejlstrømsrelæ (hfi/hpfi) i el installationer.
|

05-08-2011, 23:19
|
|
|
Angående Ce mærkning på både i Silkeborg søerne, har jeg hørt at alle registrede både der sejler i søerne omkring Silkeborg, Ry og Skanderborg, skal henvende sig til forvaltningen i enten Ry-Silkeborg eller Skanderborg og betale et gebyr på kr 200,- for at bibeholde deres reg-numre, ellers bortfalder de efter et år, og vil blive genbrugt.
Ved den registrering opgiver man bla. årgangen på båden, og er den efter den skæring-dato hvor både der enten er fabrikeret, eller importeret efter den dato, skal være Ce-godkendt, skal den pågældende båd være i besiddelse af en Ce-godkendelse og have det lovpligtige Ce-skilt et synligt sted i båden.
Ovenstående er kun en andenhånds oplysning, så tag det med en gran salt, jeg spurgte nemlig ikke da jeg betalte det nye gebyr på kr 200,- da jeg klarede det via. nettet.
Det er klar at det ikke er nok med et hjemmelavet skilt m.m. Båden skal være Ce-godkendt fra enten Fabrikkens side eller via et godkendt Ce-godkendelse´s firma.
Som nogle sikkert kan huske, købte jeg selv en båd hvor skiltet manglede, men var kort fortalt, så heldig at fabrikken kunne finde den ud fra stelnummeret og sende det lovpligtige skilt til mig sammen med de tilhørende papir, mod et gebyr...
Mine egen skilte ser ud som vist på de 2 pic. Jeg blev lidt chokeret over at min båd kun viste sig at værre D godkendt, den er åbenbart mest sø-sikker på traileren
Ps. Ellers en god og seriøs tråd Hans Nilsen
Sidst redigeret af Chribs; 05-08-2011 kl. 23:26.
|

06-08-2011, 00:07
|
|
|
Citér:
Originally Posted by Sjip
ahh mon ikke det er alle både produceret efter 2012, der skal være ce mærket for at må sejle i silkeborg søerne, må nok tilstå, jeg kender kun en bekendtgørelse, der nogensinde har virket med tilbage virkende kraft, og det er stærkstrømsbekendtgørelsen om fejlstrømsrelæ (hfi/hpfi) i el installationer.
|
...lidt overfladisk kommentar. ALLE både efter 16.juni 1998 som kommer ind i EU (hele europa), eller produceres i europa, SKAL være CE-godkendt. Dette gælder selvfølgelig også både importeret/produceret efter 2012 !!
Til Chribs.
Tak. Jeg har også undersøgt en stor del, for ikke at sælge noget jeg ikke var sikker....100% sikker på....var godkendt. Dette samt forskellige personers frygt/ligegyldighed (læs andre tråde herinde) gjorde jeg syntes jeg ville dele lidt konkret viden.
Sidst redigeret af HansNielsen; 06-08-2011 kl. 00:08.
Begrundelse: navne korrektur.
|

06-08-2011, 12:36
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Overskriften på denne tråd er "CE mærkning - Balladen starter i 2012".
Hvad er det for en ballade som starter i 2012 ?
CE mærkning af både er jo ikke noget nyt, så det nye må være:
Citér:
Originally Posted by HansNielsen
mange havne fra 2012 kræver en CE.mærkning af bådene der skal ligge der
|
Hvilke havne kræver det ?
Citér:
Originally Posted by HansNielsen
Min båd er den første årgang af både fra USA, som er CE-mærket.
|
Såvidt jeg forstår så er din båd en årgang 1999. Siger du dermed at der ikke findes både fra USA som er CE mærket som årgang 1998 (eller tidligere) ?
Citér:
Originally Posted by HansNielsen
DIRECTIV 94/25/EC
|
Det er værd at bemærke at der er sket en stramning med Directive 2003/44/EC som indeholder krav til udstødningsrenhed og støj.
Efter det gamle direktiv (DIRECTIV 94/25/EC) kunne traditionelle to-takts påhængsmotorer godkendes (de forurener særdeles meget) så en evt indførsel af krav til CE mærkning af både i nogle havne i 2012 siger ikke meget om hvor miljøvenlig motorerne er hvis de er godkendt efter det oprindelige direktiv (DIRECTIV 94/25/EC)
Traditionelle to-takts påhængsmotorer kan ikke CE godkendes med ændringen som skete med indførsel af Directive 2003/44/EC.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,922
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, DouglasNut |
|