Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 252
1 medlemmer og 251 gæster
Akiboxawek
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-10-2008, 08:11
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Mange tak for de mange råd, til nogle nybegyndere inden for bådverdenen.
Så er motoren adskilt og vi har foretaget en kompresionsmåling. Bedste cylinder viser 9,0 og dårligste 7,2:1.
Vi håber at kunne forbedre kompression ved slibning af ventiler og ny toppakning.
Jeg har forsøgt at lægge en del billeder ind på fenderen; men siden melder fejl?
Derfor prøvede jeg på Bådgalleriet. Det gik nemt, den kan tage en hel mappe af gangen. De ligger under teknik projekter.
Alt omkring vandpumpen er rustent, så jeg tror leje eller pakning er utæt.
Termostat skal prøves af og evt. skiftes, den ser ikke pæn ud.
Huset omkring koblingen er rusten og tæret, men måske betyder det ikke så meget?
Strømfordeler og oliepindrør sidder fast i blokken.
Manifold og udstødningsbøjnings-kanaler skal renses; ellers ser de ud til at have masser af gods tilbage. Pakningen imellem har været meget utæt.
Remhjulet skal trækkes af, men med hvad? Findes der et specialværktøj?
Har forsøgt med alm. aftrækkere, det dur ikke!
Mangler at adskille drevet, men kardangen ser flot ud og bælgene ligeså.
Generelt skal alle pakninger skiftes, alt rust fjernes og til slut skal alt rustbeskyttes/males.
Så håber vi den kommer til at køre som en drøm.
mvh. Leif
Reply With Quote
  #2  
Gammel 30-10-2008, 08:56
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by lbk Se indlæg
Mange tak for de mange råd, til nogle nybegyndere inden for bådverdenen.
Så er motoren adskilt og vi har foretaget en kompresionsmåling. Bedste cylinder viser 9,0 og dårligste 7,2:1.
Vi håber at kunne forbedre kompression ved slibning af ventiler og ny toppakning.
Jeg har forsøgt at lægge en del billeder ind på fenderen; men siden melder fejl?
Derfor prøvede jeg på Bådgalleriet. Det gik nemt, den kan tage en hel mappe af gangen. De ligger under teknik projekter.
Alt omkring vandpumpen er rustent, så jeg tror leje eller pakning er utæt.
Termostat skal prøves af og evt. skiftes, den ser ikke pæn ud.
Huset omkring koblingen er rusten og tæret, men måske betyder det ikke så meget?
Strømfordeler og oliepindrør sidder fast i blokken.
Manifold og udstødningsbøjnings-kanaler skal renses; ellers ser de ud til at have masser af gods tilbage. Pakningen imellem har været meget utæt.
Remhjulet skal trækkes af, men med hvad? Findes der et specialværktøj?
Har forsøgt med alm. aftrækkere, det dur ikke!
Mangler at adskille drevet, men kardangen ser flot ud og bælgene ligeså.
Generelt skal alle pakninger skiftes, alt rust fjernes og til slut skal alt rustbeskyttes/males.
Så håber vi den kommer til at køre som en drøm.
mvh. Leif
det ser ud til at du har nok at lave i vintermånederne
vedr rustbeskyttelse: jeg fik en motor renoveret hos et firma som ikke laver andet og vedr maling, så sagde de til mig at motoren skulle affedtes godt og så males direkte uden grunder. hvis du bruger grunder holder malingen ikke.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-11-2008, 19:50
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg kiggede lidt på dine billeder på BG og faldt over dette:



Nu kan et billede snyde - men det ser ud til at den cyl længst tv har fået vand enten igennem en utæt toppakning eller en tæret manifold - den er helt ren på ventilerne ser det ud til - og det er tegn på at den har "ædt" vand

Der er et mere hvor du skriver at dækslet til knasttrækket er "næsten uden rust på indersiden!




Der må absolut ingen rust være på indersiden da der kun skal være olie på den side

Tror du motoren har været under vand? det ser nemlig sådan ud når der er rust på indersiden - på svinghjul mv og i cylindrene
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-11-2008, 22:49
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Hej Esben
Hvis den har været under vand har det været før vores ejerskab.
Vi kender ikke bådens historie.
Måske vi skulle prøve at spørge den tidligere ejer; men han havde den vist ikke ret længe.
Jeg prøvede om ventilerne var tætte ved at hælde benzin over.
Alle holdt tæt i over 10 minutter, den ene sank lidt.
Nu sliber vi alle ventiler og skifter alle pakninger, så bliver kompressionsforholdet nok bedre.
Min MC mekaniker siger det må afvige op til 20% og at det i øvrigt skal måles ved varm motor. Vi målte ved kold og demonteret motor.
Jeg har endnu ikke undersøgt om rust på indvendig side af dæksel, er gennemtæring? eller der har været vand i? Alle tandhjul ser flotte ud
mvh. Leif
Reply With Quote
  #5  
Gammel 11-12-2008, 22:20
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
hvordan går det med projektet ? er du begyndt at samle motoren igen
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-12-2008, 08:35
lbk lbk er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
hvordan går det med projektet ? er du begyndt at samle motoren igen

Det går; men der er vist gået jul og travlt arbejde i det.

Vi har holdt møde i vores lille bådlaug og blevet enige om ambitionsniveauet:
Topstykke planslibes og ventiler slibes
Top og manifold etc. sandslibes
Drev males med epoxy 2 komp. er klar til
Motor males med Biltema spray motormaling
Nye pakninger
Evt. ny vandpumpe. Leje mærker OK, men vi kan ikke lokalisere om den er tæt?

Fremdrift:
Motor og drev er afrenset med roterende stålbørste, klar til maling
Starter og benzinpumpe er adskilt og malet
Garmin 525S returneret da den ikke virkede; men indbygges i instrumentbord sammen med nyt kompass
Fuel sensor er bestilt som tilsluttes 525S'eren
Power Trimmeter er kommet, købt sekund hand
Toppakningsæt og gimballeje er købt / bestilt, sekund hand

Der er og kommer flere billeder løbende på BG (lettere at oploade)

I juleferien skal der arbejdes ind imellem de forskellige julekomsammen, der er nok af opgaver; men det er spændende

De unge har påtaget sig at afrense båden for bundmaling og udbedre evt. småskader / ridser etc.
Så der er indkøbt knofedt / brun sæbe etc.

God jul til jer alle.

Sidst redigeret af lbk; 12-12-2008 kl. 08:55.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-12-2008, 09:01
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Lejesættet mv afsendes fra mig den 26 dec hvis det er OK - og ja du kan låne værktøjet du spurgte om lbk
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
suzuki renovering moseboen Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 3 13-06-2009 22:59
Samling af motor efter renovering lbk Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 5 26-05-2009 22:14
Renovering af Shetland 570..... Jess Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 82 06-05-2009 05:38
2 drev med en motor Lars T Drev og propeller 6 12-03-2009 09:03
Renovering af en motor ENN Videoklip 5 20-11-2008 22:24

» Statistikker
Medlemmer: 128,072
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Mimihic
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden