Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 225
0 medlemmer og 225 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-05-2011, 07:22
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Bruger gps til målingerne

Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 09-05-2011, 07:41
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Bruger gps til målingerne

Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
Der var meget vind i går. Var selv en tur på fjorden og der var markant forskel på strækningerne i modvind og medvind. Kan du huske hvor du opnåede de 4250 rpm?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-05-2011, 07:52
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Ja det var i medvind, men et ret "beskyttet område" dvs. stort set ingen bølger og meget lidt vind...
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-05-2011, 09:16
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det tyder da på at du stille og roligt kommer der op af?
Hvor mange timer har motoren gået nu?

Er du sikker på at omdrejningstæller måler rigtigt? Smider man dine data i en beregner så giver det dig et propslip på 6 %. Racerkatamaraner som er sat så tæt på perfekt op (i teorien) som muligt har et propslip på omkring 5-7%, hvor Powerboats med V-skrog ligger omkring 8-15%.

Hvis din motor faktisk tager 4600 omdrejninger - det giver et propslip på 13% hvilket er meget mere sandsynligt.

Jeg har kikket lidt test igennem for H190'eren og de går omkrnig de 45-47 mph med 4.3 (225hk) og 49-50 mph med 5.0 (260hk) - Så du er med dine 48-49 mph da ikke helt dårligt stillet.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-05-2011, 09:51
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det tyder da på at du stille og roligt kommer der op af?
Hvor mange timer har motoren gået nu?

Er du sikker på at omdrejningstæller måler rigtigt? Smider man dine data i en beregner så giver det dig et propslip på 6 %. Racerkatamaraner som er sat så tæt på perfekt op (i teorien) som muligt har et propslip på omkring 5-7%, hvor Powerboats med V-skrog ligger omkring 8-15%.

Hvis din motor faktisk tager 4600 omdrejninger - det giver et propslip på 13% hvilket er meget mere sandsynligt.

Jeg har kikket lidt test igennem for H190'eren og de går omkrnig de 45-47 mph med 4.3 (225hk) og 49-50 mph med 5.0 (260hk) - Så du er med dine 48-49 mph da ikke helt dårligt stillet.

Den har kørt lige over 10 timer nu.

Ja fik rpm lidt højere op ved at trimme drevet et tak højere op uden at miste fart og så fik den også ca. 3 km/t mere på toppen.

Ved ikke om omdrejningstælleren måler rigtigt, men jeg kan jo ikke rigtig teste det??

Hvor har du set en H190 m. 5.0 260 hk. - den er såvidt jeg ved aldrig lavet med større motor end 4.3 MPI?

Sidst redigeret af thg; 09-05-2011 kl. 11:06.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-05-2011, 11:20
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Som LarsT skriver:
Er du sikker på at omdrejningstæller måler rigtigt
Den indbyggede er ikke noget præsist indstrument
min viste 600Orm forkert
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-05-2011, 11:25
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Hvordan finder man ud af det???
Reply With Quote
  #8  
Gammel 10-05-2011, 18:43
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvor har du set en H190 m. 5.0 260 hk. - den er såvidt jeg ved aldrig lavet med større motor end 4.3 MPI?
Jeg fandt en test her http://www.usboattest.com/boat-test/...0-horizon.html
Hvor højt står den i tomgang?

Er der nogen som ved om man ville kunne konkludere at omdrejningstælleren står forkert, hvis den måler 50-100 omdrejninger forkert i tomgang?

Jeg ville ikke ligge med sådan et målerapparat oven på motoren med 4500 omdrejninger
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #9  
Gammel 10-05-2011, 19:46
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Er der nogen som ved om man ville kunne konkludere at omdrejningstælleren står forkert, hvis den måler 50-100 omdrejninger forkert i tomgang?
Jeg tror det er svært at konkludere noget som helst på baseret på hvad den viser i tomgang.

Da jeg i sin tid havde købt en ny Mercury 225 EFI og gav fuld gas første gang gik omdrejningtælleren langt udover skalaen uden at ramme omdrejningsbegrænseren.

Så jeg besluttede at tjekke omdrejningstælleren med en frekvenstæller (et Fluke instrument lignende det Kim viser) og det viste sig at omdrejningtælleren viste 600 RPM for meget ved fuldgas. Jeg skulle dog stadig have en større propel stigning, men jeg lavede alle målinger med frekvenstælleren. Nu var det også nemt da faktoren man skal gange på en en 6 cylindret 2 takts motor er 10.

Endelig kalibrede jeg omdrejningstælleren ved at sweepe over et passende frekvensområde med en firkant generator, og jeg kunne hurtigt konstatere at sådan en analog omdrejningstæller (Mercury Quicksilver instrument) ikke er linær henover skalaen. Det betyder at den ikke kunne kalibreres til at vise rigtigt ved alle omdrejningstal. Jeg besluttede så at kalibrere ved fuld gas området, men det betød så at den viste relativt mest forkert i tomgangs området, men det var nu ikke så meget.

Årsagen til at jeg brugte en frekvenstæller var at jeg kunne låne en på arbejdet med nogle prøveledninger med næb på som var nemme at montere på bagsiden af omdrejningstælleren.

Biltema modellen ville jeg ikke bryde mig om at bruge ved fuld gas med delvis åben motorhjelm på en båd med indenbordsmotor. Ihvertfald ikke min egen.

Sidst redigeret af BrianL; 10-05-2011 kl. 21:24.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,124
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, GeorgianaB
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:52.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden