Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 225
0 medlemmer og 225 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-05-2011, 15:51
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Har tre forskellige propeller til låns af MartinN (tak for det), deribland både en 19P og 17P så jeg må afprøve de forskellige.

Hvordan trimmer I andre drevet op ved max. fart? Jeg trimmer drevet så langt op til den begynder ikke at tage ordenlig fat (og rpm stiger en del) og så trimmer jeg den lige et lille tak ned igen.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-05-2011, 16:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Er du sikker på, at gearingen i dit drev er 1.62:1 ?

Som ofte er gearingen 1.81:1 til MerCruiser 4.3 V6 motorer.....

Min lillebrors GREW 188 med MerCruiser 4.3V6 190HK bruger 3-bladet 21" propel, og når 4800 omdr.min / sejlklar vægt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-05-2011, 16:12
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har så sent som i går rodet med samme problem.min båd en stingray 250cr
manglede også 400-500rpm,båden er født med en 19"alu 3bladet,et marine firma satte så en 19"stål 3bladet på hvilket betød -500rpm,jeg skiftede så til en 17"stål og vupti så havde jeg alle mine rpm igen,så jeg måtte 2"ned i stål for at hente de samme rpm som en alu prop der var 2"større ....PS Volvo stål prop er pænt dyre,så tak til Jesper`s marine service for ombytte af propel....
Attached Images
File Type: jpg CIMG9545.jpg (94.9 KB, 3 views)
File Type: jpg CIMG9549.jpg (325.2 KB, 4 views)
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-05-2011, 17:26
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Er du sikker på, at gearingen i dit drev er 1.62:1 ?

Som ofte er gearingen 1.81:1 til MerCruiser 4.3 V6 motorer.....

Min lillebrors GREW 188 med MerCruiser 4.3V6 190HK bruger 3-bladet 21" propel, og når 4800 omdr.min / sejlklar vægt.

Jeps - det står på siden af drevet...
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-05-2011, 17:30
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Jeps - det står på siden af drevet...
OK
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-05-2011, 00:32
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Har tre forskellige propeller til låns af MartinN (tak for det), deribland både en 19P og 17P så jeg må afprøve de forskellige.

Hvordan trimmer I andre drevet op ved max. fart? Jeg trimmer drevet så langt op til den begynder ikke at tage ordenlig fat (og rpm stiger en del) og så trimmer jeg den lige et lille tak ned igen.
Brug en Gps, det er den eneste måde du med sikkerhed ved om du har trimmet båden ud til max. fart...

Brug også en Gps sammen med din omdr.tæller når du tester de forskellige propeller, bådens fartmåler er normalt ikke nøjagtigt nok til at give sikre brugbare oplysninger..

Det kan sagtens ske du opnår topfart med en given propel med en givet stigning uden din motor når dens max. omdrejningstal, det er endda sansynligt topfart og max. omdrejninger ligger et stykke fra hinanden, da en bådmotor jo bruger en fast gearing, og man dermed er nødt til at indgå kompromier angående optræk kontra topfart .

Max. omdrejningstal er ikke et tal man skal nå, men blot en øvre fastsat grænse, så man ikke overdrejer motoren....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-05-2011, 07:22
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Bruger gps til målingerne

Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 09-05-2011, 07:41
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Bruger gps til målingerne

Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
Der var meget vind i går. Var selv en tur på fjorden og der var markant forskel på strækningerne i modvind og medvind. Kan du huske hvor du opnåede de 4250 rpm?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #9  
Gammel 09-05-2011, 07:52
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Ja det var i medvind, men et ret "beskyttet område" dvs. stort set ingen bølger og meget lidt vind...
Reply With Quote
  #10  
Gammel 09-05-2011, 09:16
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det tyder da på at du stille og roligt kommer der op af?
Hvor mange timer har motoren gået nu?

Er du sikker på at omdrejningstæller måler rigtigt? Smider man dine data i en beregner så giver det dig et propslip på 6 %. Racerkatamaraner som er sat så tæt på perfekt op (i teorien) som muligt har et propslip på omkring 5-7%, hvor Powerboats med V-skrog ligger omkring 8-15%.

Hvis din motor faktisk tager 4600 omdrejninger - det giver et propslip på 13% hvilket er meget mere sandsynligt.

Jeg har kikket lidt test igennem for H190'eren og de går omkrnig de 45-47 mph med 4.3 (225hk) og 49-50 mph med 5.0 (260hk) - Så du er med dine 48-49 mph da ikke helt dårligt stillet.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #11  
Gammel 09-05-2011, 09:51
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det tyder da på at du stille og roligt kommer der op af?
Hvor mange timer har motoren gået nu?

Er du sikker på at omdrejningstæller måler rigtigt? Smider man dine data i en beregner så giver det dig et propslip på 6 %. Racerkatamaraner som er sat så tæt på perfekt op (i teorien) som muligt har et propslip på omkring 5-7%, hvor Powerboats med V-skrog ligger omkring 8-15%.

Hvis din motor faktisk tager 4600 omdrejninger - det giver et propslip på 13% hvilket er meget mere sandsynligt.

Jeg har kikket lidt test igennem for H190'eren og de går omkrnig de 45-47 mph med 4.3 (225hk) og 49-50 mph med 5.0 (260hk) - Så du er med dine 48-49 mph da ikke helt dårligt stillet.

Den har kørt lige over 10 timer nu.

Ja fik rpm lidt højere op ved at trimme drevet et tak højere op uden at miste fart og så fik den også ca. 3 km/t mere på toppen.

Ved ikke om omdrejningstælleren måler rigtigt, men jeg kan jo ikke rigtig teste det??

Hvor har du set en H190 m. 5.0 260 hk. - den er såvidt jeg ved aldrig lavet med større motor end 4.3 MPI?

Sidst redigeret af thg; 09-05-2011 kl. 11:06.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,124
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, GeorgianaB
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:52.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden