» Online brugere: 225 |
0 medlemmer og 225 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

08-05-2011, 15:51
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Har tre forskellige propeller til låns af MartinN (tak for det), deribland både en 19P og 17P så jeg må afprøve de forskellige.
Hvordan trimmer I andre drevet op ved max. fart? Jeg trimmer drevet så langt op til den begynder ikke at tage ordenlig fat (og rpm stiger en del) og så trimmer jeg den lige et lille tak ned igen.
|

08-05-2011, 16:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Er du sikker på, at gearingen i dit drev er 1.62:1 ?
Som ofte er gearingen 1.81:1 til MerCruiser 4.3 V6 motorer.....
Min lillebrors GREW 188 med MerCruiser 4.3V6 190HK bruger 3-bladet 21" propel, og når 4800 omdr.min / sejlklar vægt.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

08-05-2011, 16:12
|
|
Jeg har så sent som i går rodet med samme problem.min båd en stingray 250cr
manglede også 400-500rpm,båden er født med en 19"alu 3bladet,et marine firma satte så en 19"stål 3bladet på hvilket betød -500rpm,jeg skiftede så til en 17"stål og vupti så havde jeg alle mine rpm igen,så jeg måtte 2"ned i stål for at hente de samme rpm som en alu prop der var 2"større ....PS Volvo stål prop er pænt dyre,så tak til Jesper`s marine service for ombytte af propel....
|

08-05-2011, 17:26
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Er du sikker på, at gearingen i dit drev er 1.62:1 ?
Som ofte er gearingen 1.81:1 til MerCruiser 4.3 V6 motorer.....
Min lillebrors GREW 188 med MerCruiser 4.3V6 190HK bruger 3-bladet 21" propel, og når 4800 omdr.min / sejlklar vægt.
|
Jeps - det står på siden af drevet...
|

08-05-2011, 17:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Jeps - det står på siden af drevet...
|
OK
__________________
Chi non risica, non rosica
|

09-05-2011, 00:32
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Har tre forskellige propeller til låns af MartinN (tak for det), deribland både en 19P og 17P så jeg må afprøve de forskellige.
Hvordan trimmer I andre drevet op ved max. fart? Jeg trimmer drevet så langt op til den begynder ikke at tage ordenlig fat (og rpm stiger en del) og så trimmer jeg den lige et lille tak ned igen.
|
Brug en Gps, det er den eneste måde du med sikkerhed ved om du har trimmet båden ud til max. fart...
Brug også en Gps sammen med din omdr.tæller når du tester de forskellige propeller, bådens fartmåler er normalt ikke nøjagtigt nok til at give sikre brugbare oplysninger..
Det kan sagtens ske du opnår topfart med en given propel med en givet stigning uden din motor når dens max. omdrejningstal, det er endda sansynligt topfart og max. omdrejninger ligger et stykke fra hinanden, da en bådmotor jo bruger en fast gearing, og man dermed er nødt til at indgå kompromier angående optræk kontra topfart .
Max. omdrejningstal er ikke et tal man skal nå, men blot en øvre fastsat grænse, så man ikke overdrejer motoren....
|

09-05-2011, 07:22
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Bruger gps til målingerne
Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
|

09-05-2011, 07:41
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Bruger gps til målingerne
Prøvede lige en tur mere igår hvor jeg fik den op ca. 4250 rpm og 78 km/t.
|
Der var meget vind i går. Var selv en tur på fjorden og der var markant forskel på strækningerne i modvind og medvind. Kan du huske hvor du opnåede de 4250 rpm?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

09-05-2011, 07:52
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Ja det var i medvind, men et ret "beskyttet område" dvs. stort set ingen bølger og meget lidt vind...
|

09-05-2011, 09:16
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Det tyder da på at du stille og roligt kommer der op af? 
Hvor mange timer har motoren gået nu?
Er du sikker på at omdrejningstæller måler rigtigt? Smider man dine data i en beregner så giver det dig et propslip på 6 %. Racerkatamaraner som er sat så tæt på perfekt op (i teorien) som muligt har et propslip på omkring 5-7%, hvor Powerboats med V-skrog ligger omkring 8-15%.
Hvis din motor faktisk tager 4600 omdrejninger - det giver et propslip på 13% hvilket er meget mere sandsynligt.
Jeg har kikket lidt test igennem for H190'eren og de går omkrnig de 45-47 mph med 4.3 (225hk) og 49-50 mph med 5.0 (260hk) - Så du er med dine 48-49 mph da ikke helt dårligt stillet.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

09-05-2011, 09:51
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Det tyder da på at du stille og roligt kommer der op af? 
Hvor mange timer har motoren gået nu?
Er du sikker på at omdrejningstæller måler rigtigt? Smider man dine data i en beregner så giver det dig et propslip på 6 %. Racerkatamaraner som er sat så tæt på perfekt op (i teorien) som muligt har et propslip på omkring 5-7%, hvor Powerboats med V-skrog ligger omkring 8-15%.
Hvis din motor faktisk tager 4600 omdrejninger - det giver et propslip på 13% hvilket er meget mere sandsynligt.
Jeg har kikket lidt test igennem for H190'eren og de går omkrnig de 45-47 mph med 4.3 (225hk) og 49-50 mph med 5.0 (260hk) - Så du er med dine 48-49 mph da ikke helt dårligt stillet.
|
Den har kørt lige over 10 timer nu.
Ja fik rpm lidt højere op ved at trimme drevet et tak højere op uden at miste fart og så fik den også ca. 3 km/t mere på toppen.
Ved ikke om omdrejningstælleren måler rigtigt, men jeg kan jo ikke rigtig teste det??
Hvor har du set en H190 m. 5.0 260 hk. - den er såvidt jeg ved aldrig lavet med større motor end 4.3 MPI?
Sidst redigeret af thg; 09-05-2011 kl. 11:06.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,124
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, GeorgianaB |
|