Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 170
0 medlemmer og 170 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 27-10-2008, 17:00
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
jeg havde en del stumper af spånplade til at ligge så jeg lavede sådanne en her, en aften jeg kedede mig.
Syntes det er kanon du har den ved siden af sengen
Reply With Quote
  #2  
Gammel 27-10-2008, 19:49
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Syntes det er kanon du har den ved siden af sengen
jes det er gæsteværelset så når jeg bliver forvist er det da dejlig jeg har min SX
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-11-2008, 20:57
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Drevdonkraft

Her er min hjemmefuskede drevdonkraft, med vippe og hejsefunktion.
Attached Images
File Type: jpg Donkraft-4.jpg (85.9 KB, 12 views)
File Type: jpg Donkraft-5.jpg (82.1 KB, 10 views)
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-11-2008, 21:01
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Den ser super ud - tit skaæ drevet jo vippes/løftes lidt for at komme på og den mulighed har din konstruktion jo i modsætning til de andre
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-11-2008, 22:16
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg er ved at udvikle en elektrisk drevdonkraft i to versioner:

1) Drevdonkraft med 900 mm vandring, når drevet skal repareres.

2) Drevdonkraft med ca. 300 mm vandring, når drevet skal monteres på båden.

Løftesøjlen vil blive udført i anodiseret aluminium, BOSCH 24V DC viskermotor, indvendige mekaniske endestopskontakter, 2-løbet trapezgevindspindel
( selvspærrende ) med 3 mm stigning og en hastighed på ca. 20 mm/sek., afhængigt af elektroniksystemet.

Elektronikken vil bestå af en batteripakke med en kapacitet på 4.5 Ah,
AC/DC lader og mulighed for tilslutning af mange forskellige typer betjeningsenheder.

Alternativt, vil jeg benytte elektronik med AC/DC system dog uden mulighed for batteridrift.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-11-2008, 19:37
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Det lyder interessant - billeder??
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-11-2008, 21:23
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det lyder interessant - billeder??
Nope, du må væbne dig med tålmodighed....

Jeg har sat en underleverandør i gang med at udvikle et understel til den elektriske drevdonkraft.

Jeg har kigget lidt på løftekapaciteten og det er faktisk rystende så meget der kan løftes ved brug af en 24V DC viskermotor.

Her er lidt facts omkring max. løftekraft for den elektriske drevdonkraft, som jeg har afprøvet:
Enkelt-løbet trapezgevindspindel med 3 mm stigning ( selvspærrende )
Styring, OUTPUT 36V DC, EI-kerne transformer, 120VA.
Hastighed 10 mm/sek., ubelastet.
Max. løftekraft 3000N ( 300 kg ).

Når en prototype foreligger, kommer der billeder ind på sitet...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 05-01-2009, 16:30
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg er ved at udvikle en elektrisk drevdonkraft i to versioner:

1) Drevdonkraft med 900 mm vandring, når drevet skal repareres.

2) Drevdonkraft med ca. 300 mm vandring, når drevet skal monteres på båden.

Løftesøjlen vil blive udført i anodiseret aluminium, BOSCH 24V DC viskermotor, indvendige mekaniske endestopskontakter, 2-løbet trapezgevindspindel
( selvspærrende ) med 3 mm stigning og en hastighed på ca. 20 mm/sek., afhængigt af elektroniksystemet.

Elektronikken vil bestå af en batteripakke med en kapacitet på 4.5 Ah,
AC/DC lader og mulighed for tilslutning af mange forskellige typer betjeningsenheder.

Alternativt, vil jeg benytte elektronik med AC/DC system dog uden mulighed for batteridrift.

Det lyder rigtig spændende. Hvis vi skrev 1999 i dag, var der sikkert nogle dommedagsprofeter som ville anbefale dig at Y2K sikre den :-)

Til dem der ikke kan huske hvad "Y2K sikring" gik ud på, så var det et delvist hysteri som blev pisket op af pressen og velsagtens også folk med økonomiske interesser i elektronisk (EDB) udstyr.

Jeg siger hysteri, fordi det var fremme i pressen, at der var risiko for at alt med elektronik i, ville gå i sort, når vi skiftede fra 1999 til 2000. Først nogen tid senere, kom der lidt opmærksomhed på, at det nok ikke gjaldt det elektronik som ikke var datostyret.

Der var nogle vanvittige personer som havde gemt sig i bunkere, med et større forråd af mad, fordi de frygtede dommedag nytårsaften 1999, vorherrebevares......

Jaja, det er da altid nemmest at være bagklog, men der var altså noget hysteri dengang.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 05-01-2009, 16:39
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Det lyder rigtig spændende. Hvis vi skrev 1999 i dag, var der sikkert nogle dommedagsprofeter som ville anbefale dig at Y2K sikre den :-)

Til dem der ikke kan huske hvad "Y2K sikring" gik ud på, så var det et delvist hysteri som blev pisket op af pressen og velsagtens også folk med økonomiske interesser i elektronisk (EDB) udstyr.

Jeg siger hysteri, fordi det var fremme i pressen, at der var risiko for at alt med elektronik i, ville gå i sort, når vi skiftede fra 1999 til 2000. Først nogen tid senere, kom der lidt opmærksomhed på, at det nok ikke gjaldt det elektronik som ikke var datostyret.

Der var nogle vanvittige personer som havde gemt sig i bunkere, med et større forråd af mad, fordi de frygtede dommedag nytårsaften 1999, vorherrebevares......

Jaja, det er da altid nemmest at være bagklog, men der var altså noget hysteri dengang.


HaHa ja jeg husker det tydeligt Y2K hysteriet der kostede samfund og virksomheder enorme resourser

Jeg rendte rundt på diverse kraftværker og udskiftede motorstyringer etc som der overhovedet ingen dato information var i - vi var mange (som regel os der skulle få tingene til at virke i hverdagen og kendte motorene ned til mindste detalie) der grinede af det hele - motorstyringer PLC styringer SRO styringer etc etc blev "opgraderet" og skiftet for milioner af kroner

De dele der blev afmonteret er sidenhen brugt af kunderne som reservedele og virker fint her efter Y2K skiftet

Men dommedagsprofetierne var store - samfundet ville bryde sammen elforsyningen ville ophøre etc.

Nu er det sådan at elektricitet produceres "mekanisk" og man kan override de fleste systemer og tvinge generatoranlæg til at køre - de har ikke en egen inteligens så jeg var rolig da de fleste anlæg kan manuelt tvinges i gang og på nettet så en evt strømafbrydelse ville være kort - desuden var de fleste for samfundet vitale funktioner fx hospitaler og lufthavne sikret med mekaniske nødstrømsanlæg der kunne startes op og producere strøm om nødvendigt disse anlæg er oftest af en alder der gjorde at der ikke fandtes elektronik i dem.

Men der blev tjent mange penge på Y2K hysteriet
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #10  
Gammel 01-02-2009, 09:46
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Exclamation

Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Jeg er ved at udvikle en elektrisk drevdonkraft i to versioner:

1) Drevdonkraft med 900 mm vandring, når drevet skal repareres.

2) Drevdonkraft med ca. 300 mm vandring, når drevet skal monteres på båden.

Løftesøjlen vil blive udført i anodiseret aluminium, BOSCH 24V DC viskermotor, indvendige mekaniske endestopskontakter, 2-løbet trapezgevindspindel
( selvspærrende ) med 3 mm stigning og en hastighed på ca. 20 mm/sek., afhængigt af elektroniksystemet.

Elektronikken vil bestå af en batteripakke med en kapacitet på 4.5 Ah,
AC/DC lader og mulighed for tilslutning af mange forskellige typer betjeningsenheder.

Alternativt, vil jeg benytte elektronik med AC/DC system dog uden mulighed for batteridrift.
Sådanne løftesøjler kan givetvis findes færdige, idet Linak på Als har specialiceret sig i bl.a løftesøjler til borde og andre møbler (har arbejdet der, så jeg har set en del varianter over temaet).... Det kunne måske være en idé at få fat i en søjle derfra istedet for at opfinde den dybe tallerken igen
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #11  
Gammel 01-02-2009, 13:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Sådanne løftesøjler kan givetvis findes færdige, idet Linak på Als har specialiceret sig i bl.a løftesøjler til borde og andre møbler (har arbejdet der, så jeg har set en del varianter over temaet).... Det kunne måske være en idé at få fat i en søjle derfra istedet for at opfinde den dybe tallerken igen
LINAK kender jeg særdeles godt fra min tid som sælger hos DEWERT/Phoenix Mecano, der er konkurrent til LINAK.

Den løftesøjle som jeg har valgt at bruge, er i en "slæde" version - intet teleskoperbart profil - og kan kun skaffes hos Phoenix Mecano Schweiz. De løftesøjler som LINAK bruger er til "hobbybrug" herunder mindre kontorborde og ikke til professionelt brug som f.eks. til brug i værkstedssammenhæng, hvor løftekapaciteten i ekstreme tilfælde er mere end 300 kg pr. søjle.

Jeg har testet LINAK søjlerne i flere sammenhænge og deres fordel er hastighed - jo højere hastighed jo mindre løftekapacitet - og design, men i mit tilfælde, er det primære, at løftesøjlen har stor løftekapacitet, stabilitet og med simpel elektronik, der ikke koster en formue, hvis det går i stykker.

LINAK søjlen er god til mange ting, men til mit projekt, kan den desværre ikke bruges.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,554
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, RonaldSliva
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden