Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 380
0 medlemmer og 380 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-11-2010, 08:55
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Angåene propeller og hvad de er lavet af, er der opstået en hel relgionskrig omkring stål kontra alu, mens man aldrig eller næsten aldrig nævner komposit...

Og som jeg har forstået det, er det sådan at det er er fordel at ens propel vejer så lidt som muligt og er holder sin form ved forskellige omdrejninger så meget som muligt.

Propeller af stål er gode til at holde formen, men er til gengæld tunge, og det giver mere masse at accelerere og det belaster alt andet lige lejer og propelaksel mere...

Alu er meget lettere, men er også blødere og deformerer mere under brug, og det gør virkningsgraden dårligere...

Komposit, især kulfiber propeller er lette og utrolige stive, og holder formen bedre en stål under brug, og skulle ud fra det være det bedste valg, da den er meget lettere, stivere og relativ prisbillig ...

Men jeg hører aldrig om komposit propeller ? og der undrer mig en del, så måske er der noget jeg har overset eller misforstået.

Jeg har netop købt en sådan propel for at teste den når sæsonen starter.

Er der nogen herinde med viden om komposit propeller ville det være intressant at høre det..

Laves der propeller af Magnesium og Titanium, jeg ved at især Titanium ville være meget dyre, men til gengæld utrolig lette, superstive og uhyre stærke, men har aldrig hørt om sådanne propeller.....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-11-2010, 10:25
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Jeg har luret på det samme, og overvejer faktisk at teste en piranha.
Hvilken har du købt og til hvilken type motor/båd.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-11-2010, 11:54
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Jeg har luret på det samme, og overvejer faktisk at teste en piranha.
Hvilken har du købt og til hvilken type motor/båd.
Jeg købte en brugt Comprop Performace 12.8 X 17 4 bladet... Den er nok lige i underkanten til min motor, da jeg pt. bruger en Stålpropel på 14 1/4 X 19 .....

Jeg ved ikke om der kræves en mindre propel når den er 4 bladet, men prøves skal den...

Og så gav jeg kun kr 250,- for den, og den er uden skader...

Den er heltstøbt og man kan derfor hverken udskifte dens blade eller stille pitchen....

og viser den sig at være for lille eller andet, kan den altid ligge i båden som reserve, så man har en extra hvis man skulle få en skade på propellen, og bare skal have en på der kan bringe en sikker hjem...
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-11-2010, 16:30
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Praktisk erfaring (som jeg husker dem):

Da jeg havde en Sea Ray 230 sundancer (kampvægt med 2 personer ca. 2800 kg) skiftede jeg fra 3-bladet alu til 4 bladet. Jeg gik fra 15' til 14' i stigning (tror jeg nok).
WOT faldt lidt, ca. 100 o/m.
Acceleration fra stilstand blev forbedret lidt. Jeg følte jeg havde mere kontrol over båden ved acceleration, mellemgas og marchhastighed.
Der var betydeligt bedre "bid" i vandet ved drejninger.
Tophastigheden faldt lidt ca. 2-3 knob.

Jeg tror endda, jeg har den endnu, fordi den gamle kom på, da jeg solgte båden.
Når du skal prøve en 4 bladet til foråret, så skriv, du må gerne låne den.
Når jeg kommer hjem fra Japan, så sender jeg lige en PM til dig med størrelsen (mener det er 14').
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #5  
Gammel 21-11-2010, 20:00
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Nå fik idag aflæst str. på den org. 3-bladede alupropel: 14,25x21P

Motoren er en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. Alpha One og båden er 19 fod og vejer ca. 1400-1500 kg. m. fuld tank og div. udstyr, men uden personer!

Hvad vil folk anbefale mig - er virkelig i vildrede?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 21-11-2010, 20:43
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis jeg var dig ville jeg vente med at tænke på at skifte propel før end du har tilkørt din motor ordentlig...

Du kan ikke konkludere noget endeligt angående topfart og acceleration med 3/4 gas...

Din nuværende propelstørrelse passer med den størrelse jeg brugte på en båd af tilsvarende størrelse, og den havde en VP 4.3 også....

Og når motoren er endelig kørt til, skal du i sammenarbejde med din omdrejningtæller finde ud af om propelstørrelsen passer eller ej, det er ikke nok med en fornemmelse af den er for langsom, da det er meget vigtigt at holde motorens omdrejninger inden for det område fabrikanten tilråder.........

En motor der sej-slæber eller bliver overdrejet er en motor der vil give store problemer og dermed omkostninger med tiden....
Reply With Quote
  #7  
Gammel 21-11-2010, 21:26
antileon antileon er offline
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2010
Bopæl: skanderborg
Indlæg: 8
Forskellen på den rigtige eller forkerte propelstørrelse/stigning kan langt overstige forskellene mellem alluminium og stål.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 21-11-2010, 23:53
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Nå fik idag aflæst str. på den org. 3-bladede alupropel: 14,25x21P

Motoren er en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. Alpha One og båden er 19 fod og vejer ca. 1400-1500 kg. m. fuld tank og div. udstyr, men uden personer!

Hvad vil folk anbefale mig - er virkelig i vildrede?
Sejler selv 19,5" samme motor, og drev. tørvægt 1400kg bowrider.

Den bedste propel jeg har prøvet (har prøvet 5) er Revolution 4 21"

Den flyver ud af vandet, god tophastighed og pænt holeshot til wakeboarding. Bedste alround til vores båd ihvertfald.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-11-2010, 09:36
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?

Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,245
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, AlvinHaM
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:08.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden