Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 167
0 medlemmer og 167 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 22-11-2010, 08:36
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?

Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 22-11-2010, 09:52
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?

Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?
Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.

3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM

Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #3  
Gammel 22-11-2010, 09:59
antileon antileon er offline
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2010
Bopæl: skanderborg
Indlæg: 8
Dert ultimate er hvis man kan komme til at prøve nogle forskellige på den aktuelle båd,. det kan også handle om hvad man prioriterer,. hurtigst acceleration - højeste hastighed på toppen, laveste hastighed mm.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 22-11-2010, 10:14
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig Se indlæg
Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.

3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM

Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.


Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 22-11-2010, 18:20
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Propellen er afmonteret og jeg undrer mig lidt over hvad den runde "plastic krans" inde i propellen (modsat ende af møtrikken) er til og om den skal overflyttes i en evt. ny propel, for jeg syntes da godt nok at den sidder godt fast?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 22-11-2010, 18:33
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Gummiet mellem nav og propel er limet/vulkaniseret og skal beskytte drev og motor for de værste stød ved påsejlning. Det kan ikke skilles ad, og hvis du får den løsnet kan du godt bestille en ny propel
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 22-11-2010, 20:08
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er nogle propeller med et hårdt plastik-nav, det er lavet til at splintres hvis man påsejler feks. en sten, således at man beskytter propelakslen og spidshjulet m.m mod skader der langt overstiger prisen på en propel..

Nogle af de plastik bøsninger er limet i og andre virker som en løs hub der kan udskiftes hvis man har været uheldig at ødelægge den gamle ved feks. en påsejlning...

Det kan lade sig gøre at vulkanisere et løst gumminavn fast igen, det kræver en meget grundig rengøring samt den rette lim til at vulkanisere det med, vi gjorde det på gamle svævefly´s landingsstel hvis gummidæmpningen blev slået af ved en meget hård landing, og kravene til en sådan rep. er tårnhøje, da det er vitalt for en sikker landning at understellet ikke bryder sammen ved en hård landing.

Disse gummiklodser blev vulkaniseret på et stykke metal, og det var ultrastærkt bagefter...
Reply With Quote
  #8  
Gammel 22-11-2010, 20:50
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?
Propeller der passer:
  • Vengeance 13 3/4 X 21 RH SS 3 BL
  • Revolution 4 Propeller - 14 5/8 X 21 RH SS 4 BL
  • HighFive Propeller - 13 1/4 X 23 RH SS 5 BL
Propeller der ikke passer:
  • HighFive Propeller - 13 1/4 X 21 RH SS 5 BL
    • For mange RPM ved 2 personer, men det syge optræk. Er nok optimal med fyldt båd 4-6 personer
  • Mirage Plus 14 5/8 x 23 RH SS 3 BL
    • For få RPM.
      • Vil tro man skal ned i en Mirage Plus 14 3/4 x 21 RH SS 3 BL

Lige et sidelink, kan se Mercury har opdateret deres propselector: http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #9  
Gammel 23-11-2010, 08:35
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.
Attached Images
File Type: jpg sx-prop.JPG (248.2 KB, 1 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 23-11-2010, 11:19
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?
Reply With Quote
  #11  
Gammel 23-11-2010, 11:31
NarkoKrig NarkoKrig er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
Billeder: 8
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?




Håber det giver mening
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Reply With Quote
  #12  
Gammel 23-11-2010, 17:57
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.
Den proces jeg nævner er med en kold vulkanisering, og jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne rense og påføre denne vulkaniseringvæske/lim på en gummi-hub og presse hub´en ind igen i propellen.

Man kan kan vel bruge en stor skruestik eller lign.

Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...
Reply With Quote
  #13  
Gammel 23-11-2010, 18:33
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men hvad så hvis man grundstøder og dette stykke plast (drive sleeve) smadres, så kan propellen vel ikke dreje rundt og så kan man vel ikke sejle hjem?
Oftest vil man kunne sejle hjem i tomgang, hvor propeller vil dreje rundt. Men så snarr du giver den gas vil propelakslen fedte rundt inde i propellen, fordi at "drive Sleeve"/hub'en er smadret. Kan man mærke deciderede ubalance i båden efter en grundstødning, skal den op af vandet og efterses.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Er det kun "standard propeller" som har drive sleeve eller har andre "optimererede" alu og rustfri propeller også sådan en "indbygget"?
Nej alle propeller har løse navkits med "drive sleeve"/hub. Det er kun propeller til meget hurtig gående både, som er med fastnav. Ved en grundstødning her er det propellen og akslen som tager hele stødet.


Citér:
Originally Posted by Chribs Se indlæg
Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...
Rudes Propeller gør det, så det er helt sikkert muligt, om det så er noget man kan gøre derhjemme, afhænger vel af størrelsen på ens skur
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 23-11-2010 kl. 18:41.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,584
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, StellaWaec
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:07.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden