Selv om den går fint i tønden kan du prøve at tjekke flg.:
Udluftningsskrue på tank lukker ikke luft ind, selv om den er løsnet
Pumbebold på slange er defekt, kan give falsk luft så motoren suger luft i stedet for benzin
Brændstofpumpe på karburator er defekt
Tændrør er slidt og tænder ikke kraftigt nok
Vandpumpe (impeller) er defekt så motor bliver for varm
Kølesystem er stoppet så motor bliver for varm, højst sansynligt ved pumpe eller termostat
Termostat er defekt så motor bliver for varm
olie og benzin blandes i 1:100
Der er sladrestråle på modellen, men jeg kan ikke huske om den stadig er uden termostat (det er der på min 4hk Yamaha)
Du kan godt risikere at der løber benzin ud af karburatoren hvis du tilter motoren, det oplever jeg selv ind imellem, men det er ikke lykkedes mig at finde nogen fejl. Det eneste jeg har en ide om sker, er at svømmeren ikke altid lukker helt.
Jeg prøver dine forslag, nogen er allerede udeladt, kører på intern tank, men tror mest på kølesystemet, så når den skal arbejde og trække, ja så blir den for varm og staller, men ok Benzinpumpe??? på de her små knallert motorer??, tror ikke en sådan findes på min....., evt hvor sidder kølevandspumpen så henne på sån en ding???? er rimeligt grøn i outboards!!!!!!!!
Jeg prøver dine forslag, nogen er allerede udeladt, kører på intern tank, men tror mest på kølesystemet, så når den skal arbejde og trække, ja så blir den for varm og staller, men ok Benzinpumpe??? på de her små knallert motorer??, tror ikke en sådan findes på min....., evt hvor sidder kølevandspumpen så henne på sån en ding???? er rimeligt grøn i outboards!!!!!!!!
Der er benzinpumpe på din model.
Din vandpumpe sidder i den nederste del af motorbenet:
Ikke samme model som din, men samme placering og fremgangsmåde.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Der er benzinpumpe på din model.
Din vandpumpe sidder i den nederste del af motorbenet:
Ikke samme model som din, men samme placering og fremgangsmåde.
super fandt en mariner video der ligner min meget! Heldigvis har jeg en gammel mariner liggende osse i 4 hk hvor motoren har sat sig, lige et sidste spørgsmål, den gamel motor har kortere ben, men kan det ben evt passe på den anden, hvis mariner og yamaha faktisk er en og samme, de to jeg har minder utroligt meget om hinanden, og jeg ville være glad med et 15 cm kortere ben qua mit lave lave vand hernede i bugten!
Du kan godt bruge det korte ben, men du skal sikre dig at kavitationspladen stadig flugter med bunden af båden, ellers er motoren monteret for højt og så kan du få problemer med kølingen.
Som udgangspunkt var Yamaha og Mariner kun ens indtil sidst i 80'erne, men på de små motorer har samarbejdet vist varet ved i et vist omfang.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Du kan godt bruge det korte ben, men du skal sikre dig at kavitationspladen stadig flugter med bunden af båden, ellers er motoren monteret for højt og så kan du få problemer med kølingen.
Som udgangspunkt var Yamaha og Mariner kun ens indtil sidst i 80'erne, men på de små motorer har samarbejdet vist varet ved i et vist omfang.
Har målt og kigget, det kan vidst godt lade sig gøre, men tror nu jeg beholder det lange, har skilt begge pumper ad, og hele gearet fra marineren er i dårlig stand, og ja der var ingen libeller tilbage på yamahaen, så finder en ny og monterer, ingen tvivl om at det var/er problemet, den har vidst ikke set vand i kølesystemet meget meget længe, har en fornemmelse af, at nogen har tørstartet den alt for mange gange!!!!!!!!!
Nå det blir et mandags projekt!! Mange tak for hjælpen Martin og Goffy!!!!!
Et fif med tjek af kølestrålen er at tage noget kraftigt et tråds ledning og stikke ind i kølestråle-kontrol-hullet.
Det er det eneste hul på undersiden af motoren - agter.
Nogle gange kan en snegl vokse sig stor og så skal den knuses og skylles ud..
Har målt og kigget, det kan vidst godt lade sig gøre, men tror nu jeg beholder det lange, har skilt begge pumper ad, og hele gearet fra marineren er i dårlig stand, og ja der var ingen libeller tilbage på yamahaen, så finder en ny og monterer, ingen tvivl om at det var/er problemet, den har vidst ikke set vand i kølesystemet meget meget længe, har en fornemmelse af, at nogen har tørstartet den alt for mange gange!!!!!!!!!
Nå det blir et mandags projekt!! Mange tak for hjælpen Martin og Goffy!!!!!
Selv tak
Tjek for en sikkerheds skyld om der er termostat på. Du kan godt risikere at stumper fra impelleren er røget med videre i kølesystemet, og så er det oplagt at de blokerer ved termostaten.
Det kan godt lyde som om at den har været kørt meget varm og så jeg ville lige køre med en federe blanding til at starte med.
Du må da meget gerne lige give en tilbagemelding
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________