Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 218
0 medlemmer og 218 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-04-2010, 22:35
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
Tror også der er på de fleste motore, det skader ihvertfald ikke...
Det er min opfattelse at Mercury Mercruiser kun har oliekøler på deres big block V8 motorer, men jeg er ikke sikker. Da jeg ikke har gennemgået samtlige af Mercury Mercruisers motorer, så jeg kan sagtens tage fejl.

Som sagt har jeg ikke kunnet finde en oliekølere på min (min er dog ikke fra Mercury Mercruiser, men fra Mercury Racing), og jeg fik min mistanke bekræftet på en anden på OSO som har en tilsvarende motor som min egen.

Kan du ikke fortælle hvilke motorer du mener det sidder på, siden du siger at det er monteret på de fleste motorer ?

Sålænge at oliekøleren er termostatstyret kan det ikke skade, ellers kan det skade da du kan risikere at motoren aldrig bliver varm nok til at fugt kan fordampe hvis du køler olien for meget.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 25-04-2010, 22:58
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
...

Kan ikke forstå din motor ikke har oliekøler, motore der sidder i et mere eller mindre lukket rum, skal sku køles af, de får ikke fart vind som bil motore gør, og extrem varme slår altså motore ihjel, i længden hvis ikke de blir kølet.....det kommer også meget an på om man kører med halv eller hel system ... nogle motore er helt saltvands kølet, og der tror jeg ikke der er nogen problem, da der bare kommer 1000 liter vis havvand og koler, men mit kølevand bliver kølet via veksler, og jeg kører kun med 150-165 hk, på min smallblock 305 cui, da jeg ikke har overskud af heste, så arbejder min motor på højtryk for at følge med... med 260 eller mere hypper har man sku lidt at gøre godt med.... brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-04-2010, 23:04
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Og igen min motor er ikke mercruiser, men en smallblock chevrolet (BIL) Motor, fra 77`.... marine motore er vist stærkere bygget end bil motore....
Jeg er ikke professor på marine motorer ,men når man sætter olie kølere på servostyringer på både kan jeg kun forstille mig der er oliekølere på de fleste indbordsmotorer i nyere både
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-04-2010, 23:56
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
Og igen min motor er ikke mercruiser, men en smallblock chevrolet (BIL) Motor, fra 77`.... marine motore er vist stærkere bygget end bil motore....
Det er rigtigt at marine motorer arbejder hårdt i forhold til en bilmotor med tilsvarende ydeevne.

Derfor er der andre tolerancer på kraftige marine motorer (400-500 HK) i forhold til tilsvarende bil motorer (typisk løsere stempler). Der er set eksempler på at folk som har monteret kraftige bilmotorer i en båd og efter få timers sejlads så sætter stemplerne sig fordi stemplerne udvider sig mere end der er plads til i cylinderen, på grund af den kraftige varme udvikling.

På mindre kraftige motorer tror jeg ikke der er den store tolerance forskel mellem bil og "marine" motorer, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-04-2010, 05:51
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
oliekølere er godt hvis man har en højtydende motor som skal bestille noget.
en alm.standard marinemotor R4 - V6 eller en V8 mener jeg ikke er en højtydende maskine. en V8 med ca 250-350 hk og en volume på 6,2 eller 7,4 er en sløv motor som sagtens kan yde det dobbelte.
sammenligner man med bilmotorer V8 eller V10 så har de flere heste og enda også på kun det halve volume. det er mest Amerikanere der kører med de høje volumer. prøv lige at tænke på hvor mange hk Audi - BMV eller Mercedes og andre presser ud af deres maskiner så kan vi snakke højtydende.
en V8 der tøffer med 4500 rpm og med de olier der laves i dag klarer sig fint uden køler. Hvor tit sejler i flere timer med håndtaget i bund.
en oliekøler skader ikke men jeg tvivler på at man opnår noget der kan mærkes eller ses på motoren.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-04-2010, 06:47
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Min gamle maskine var en Mercruiser 350 Magnum (5,7) med 270 hk, der var ikke oliekøler på.
På min volvo 570a med 275 hk er der heller ingen på.
De er begge fra omkring år 1990 altså nogle ældre sager bygget til at bruge datidens olie.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #7  
Gammel 25-04-2010, 23:09
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?
Den er saltvandskølet, men selv på smallblock V8 Mercury MerCruiser motorer med ferskvandskøling kan jeg ikke se en oliekøler, heller ikke deres 6,2 liters som yder 320 HK.

Som sagt er jeg ikke 100% sikker, men jeg kan ikke se en oliekøler på deres diagrammer.

Det eneste jeg kan få øje på er servoolie køler og brændstofkøler (cool-fuel).

Jeg var da selv meget overrrasket at der ikke er på min. Jeg var faktisk helt sikker på at der var, da jeg havde oliekølere på begge mine tidligere big blocks. EDIT: Men det jeg fandt ud af var at der generelt ikke er oliekølere på smallblocks.

Er der nogen her som har en nyere Mercury Mercruiser motor (undtaget er big blocks som jeg ved har oliekøler), som med sikkerhed ved de har en fabriksmonteret oliekøler ?

Sidst redigeret af BrianL; 26-04-2010 kl. 00:18.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 25-04-2010, 23:27
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
jeg kører kun med 150-165 hk, på min smallblock 305 cui, da jeg ikke har overskud af heste, så arbejder min motor på højtryk for at følge med... med 260 eller mere hypper har man sku lidt at gøre godt med.... brian er din motorblock fersk eller saltvands kølet ?
Din motor arbejder kun hårdt hvis du har en for stor propel på. Og en 260 HK har det kun let hvis den sejler med en for lille propel.

Det er kun hvis du sejler på planingsgrænsen med en stor båd og for lille motor at jeg kan forstå hvad du siger.

Jeg tror at hvis du har for høj olie temperatur, så er der noget galt med dit setup, og jeg tror at hvis du løser dit grundlæggende temperatur problem, så har du ikke brug for en oliekøler. Men sålænge den er termostatreguleret skader det jo ikke, men der er ikke grund grund til at montere udstyr hvis det ikke er nødvendigt.

Den kunne stadig være interessandt at høre hvad din motors olietemperatur er ? Hvis du ikke har en måler på, så brug en af de løse målere og så pege på oliefilteret ?

Hvad er din kølevandstemperatur ?
Reply With Quote
  #9  
Gammel 26-04-2010, 08:32
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
Smile ...

Som sagt havde jeg 2 problemer, det ene var temp i motorrummet fra mine 2 rustfri potter i det lille motorrum, og så at tændingen ikke stod helt rigtigt, det gir uhyggeligt varme udstn, og toppe... og det er klart den varme også flyttes til resten af motoren, og olien.... min olie temp måler er desværre defekt, og vand temp ligger rimelig fast ved 190 F ved ikke i græder...

Et billed da mit project startede, og ja plads problem, men kun en udfordring
Attached Images
File Type: jpg Plads mangel.jpg (542.3 KB, 5 views)
Reply With Quote
  #10  
Gammel 26-04-2010, 10:18
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by FletcherV8 Se indlæg
vand temp ligger rimelig fast ved 190 F
Hvad er temperaturen på din termostat ?
Reply With Quote
  #11  
Gammel 26-04-2010, 10:21
FletcherV8 FletcherV8 er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
Billeder: 6
...

kan jeg ikke huske, det er den forskrevne til 5.0L og fulgte med væksleren.. jeg kan pille køledækslet af uden det kommer op af, så det er vel helt ok
Reply With Quote
  #12  
Gammel 26-04-2010, 10:27
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Årsagen til at jeg spørger er at jeg synes at 190F er i overkanten. Men jeg har ikke selv ferskvandskøling, så jeg ved ikke hvad der er normalt. Måske er det OK ?

Til en bil ville det jo være helt fint.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,174
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Tylerinwam
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden