|
 |

23-04-2010, 21:39
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Der skal altid være oliekøler på bådemotor og husk vandet skal først igennem den inden det er motorens tur
|
Der har da ikke været oliekølere på nogen af mine motorer..
Tænker du ikke på hydraulikoliekøleren til servostyringen?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

23-04-2010, 22:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Citér:
Originally Posted by Clasg
Der har da ikke været oliekølere på nogen af mine motorer..
Tænker du ikke på hydraulikoliekøleren til servostyringen?
|
Der er på min, og jeg har aldrig set en marine diesel motor uden, på landevejen er det jo den vind som køres op som køler olien, og selv de nye biler er med oliekøler, så stod det til mig skal der være på alle motor som sættes i både
http://www.marinepartsexpress.com/VP...L%20SYSTEM.pdf
|

24-04-2010, 08:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
V6 og smallblock V8, sejler ikke så tit med oliekøler. Det er måske mere et bigblock fænomen. Jeg har ikke lagt mærke til om de nye V6-V8'ere har oliekøler. Kunne man godt forestille sig, siden de har flere hk end de gamle.
Sjovt nok så har Volvo AQ 151 (4 cyl 2,5 L) oliekøler. Og det er trods alt ikke en motor, der er ved at eksplodere af hk(146).
Men det er ikke nogen dårlig ide med en oliekøler. Som nævnt er der jo ikke meget fartvind til at køle bundkarret.
På en lille sejltur i tomgang, går det nok, men skal motoren kværne derudaf i flere timer på 3500 o/min tror jeg at olien er noget varm, når man kommer i havn.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

24-04-2010, 08:32
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Måske lidt "billigt"
Men kunne man ikke bruge en servooliekøler, eller bliver der problemer med trykket ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

24-04-2010, 08:55
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
Oliekøler
Det værste med vandkølede oliekølere er er der en defekt, eller de bliver tærret, så er det en ny motor, da man så har saltvand i motorolien.... har sat en lille køleblæser på min bagplade ind til motorrummet og har sat en oliekøler forand blæseren, og sat ventilitation gæller på hækken så det varme luft kan komme ud..... tror faktisk det blir godt køling...
Jeg expermanterer lidt kan i høre, men den er jo lidt anderledes den båd 
|

24-04-2010, 09:34
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Det lyder som en fin løsning.
Og hvis den ikke køler nok så kan du jo tage frisk og kold luft ind udefra.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

24-04-2010, 11:04
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Flecther V8 hvad er din olie temperatur ?
Hvilken olie sejler du med ?
Jeg har relativt "kraftige" small block V8 motorer fra Mercury Racing (6,2 liters med 377 HK) og de er ikke udstyret med oliekølere. Jeg har også olietemperaturmålere og jeg kan sige at jeg ikke har problemer med temperaturen på olien.
Oliekølere er normalt for big block V8, men ikke small blocks.
Tværtimod så tager det rigtig lang tid at få en rimelig olie temperatur. Mercury Racing kræver som minimum 140 F før man må sejle fuld gas. Det tager lang tid at få olietemperaturen derop uden man virkelig presser dem.
Hvis man er på en længere sejltur, og sejler hurtigt igennem længere tid så skal olietemperaturen nok komme op hvor den bør være så al det opsamlede fugt kan fordampe.
Men jeg har aldrig haft problemer hvor olien decideret er blevet for varm.
Derfor er nysgerrig efter at høre hvor varm din olie bliver og hvor du måler temperaturen ?
|

26-04-2010, 08:22
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by FletcherV8
Det værste med vandkølede oliekølere er er der en defekt, eller de bliver tærret, så er det en ny motor, da man så har saltvand i motorolien....
|
Saltvand i motorolien er ikke ensbetydende med ny motor. Det KAN være fatalt, men er det ikke nødvendigvis.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,075
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, MargaretU7 |
|