Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Træbåde

» Online brugere: 232
2 medlemmer og 230 gæster
Margaretodu, Vikikwk
Fleste brugere online var 973, 07-06-2024 at 01:28.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-09-2009, 07:10
Thomas Hansen Thomas Hansen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: København
Indlæg: 47
Billeder: 1
Tak for svarene, nu har jeg noget mere at have med i mine overvejelser, men kom endelig med mere hvis der dukker noget op fra baghovedet..

@ Nytdrev hvad mener du med fugtposer ? for at tøre båden ! jeg havde tænkt mig våde lærredssække for at holde træet fugtigt (saltvand selfølgelig) !
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-09-2009, 08:24
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
For træbåde er det faktisk bedst at de bliver i vandet.
træet vil udtørre meget og der vil komme store sprækker, dog ikke så meget på denne årstid, men når vi kommer til foråret med masser af sol.
det bedste vil være kun at have den på land for en hurtig tørring og klargøring
og så i baljen igen.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-09-2009, 18:54
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Det er ikke så enkelt, der er mange faktorer at ta hensyn til. Beskyttelse for vind og vejr er en af de vigtigste, godkendelse fra forsikringsselskabet viser lidt om den sag. En ting du skal passe på er, hvis den skal op, så skal det være i så god tid at den når at tørre en del inden evt. frostvejr. Vand i træet vil udvides kraftigt i frost og kan splintre træet. Mine træbåde har ligget i året rundt, men har været væsentligt kraftigere bygget en din folkebåd. Jeg har så haft den på land en uges tid i forsommeren for en hurtig klargøring. Personligt vil jeg anbefale at , du ta'r den på land. Sørger for en god udluftning , så mug mm. ikke opstår. En naturlov siger at luft med forskelligt vandindhold altid vil blande sig og forsøge en udligning, derfor har de saltposer ingen virkning, men de vil da suge vand og dryppe i spanden men ikke ændre på luftens fugtighed. Man kan endog sige at hvis der står en spandfuld saltvand i båden på en lun dag vil vandet fordampe og salt vil sætte sig hvor det rammer. Ikke så heldigt for evt. elting. Endvidere er det en kendsgerning at luftens vandindhold er lavt på vinterdage, hvorfor evt. fugtig luft i din båd vil blandes med den mindre fugtige luft udenfor. Altså efter min ringheds mening.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.

Sidst redigeret af lynæs; 05-09-2009 kl. 19:00.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 18-09-2009, 19:40
Thomas Hansen Thomas Hansen er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: København
Indlæg: 47
Billeder: 1
Nå bådens anden ejer og jeg er så blevet enige om at hun skal op til vinter.
Så er det bare et spørgsmål om hvornår, vi skal jo ha så lang tid på vandet som muligt.
Jeg tænker engang midt i november ?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 19-09-2009, 17:21
Manorwar
Gæst
 
Indlæg: n/a
en træbåd SKAL op hvis der kommer is i havn ..
ellers ikke ..den tør bar ud ..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 20-09-2009, 10:39
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Min er altid på land når den ikke benyttes længere tid - men kommer i frem til efterårsferien hvis vejret er til det

Det er betryggende at have den indendørs hvis vejrguderne pludseligt ombestemmer sig - så står den indendørs parrat til den sidste vinterkonservering
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #7  
Gammel 20-09-2009, 11:49
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Sejlsæsonen slutter som ofte for mit vedkommende i begyndelsen af oktober.

Årsagen er vandets temperatur, antallet af andre lystbåde til søs ( hvis min båd får havari ) og selvfølgelig lufttemperaturen.....Det kræver en god påklædning i 4-5 graders varme at sejle med 40 MPH.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 20-09-2009, 19:34
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Citér:
Originally Posted by Manorwar Se indlæg
en træbåd SKAL op hvis der kommer is i havn ..
ellers ikke ..den tør bar ud ..
Ralph, så let slipper du ikke.. Du bliver nød til at uddybe 'hvorfor' noget mere.
Er det din personlige holdning, eller hvorledes??
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #9  
Gammel 22-09-2009, 16:16
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Der er generelt 2 byggemetoder for træbåde, kravel og klinkbygget, og det farligste at lade ligge i om vinteren, er kravel, fordi de kan været slået med værk. Hvis der stikker lidt ud, som evt. is kan få fat i, og fryse sammen med, skal der måske bare en lille bølge til at trække værket ud og BLOP;BLOP;BLOP. Det er dog ikke så mange lystbådsbyggede både det drejer sig om, men i høj grad ombyggede fiskerbåde, som ejeren selv har slået, uden tanke for dette problem.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
(vinter)opbevaring ved Roskilde RAW Salg af diverse 0 10-06-2009 11:27
vinter projekter goffy Generelle spørgsmål 40 14-03-2009 19:24
så skal der slebes... moseboen Generelle spørgsmål 14 22-12-2008 11:47
Man skal da ikke g' op eoc Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 6 02-07-2008 12:13

» Statistikker
Medlemmer: 116,093
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, RonaldMeela
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:28.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden