» Online brugere: 274 |
0 medlemmer og 274 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

03-09-2009, 10:34
|
|
Hvilken båd er det?
Hvilken motor?
Ferskvandskølet eller saltvands?
Kalesche stand?

|

03-09-2009, 16:10
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: København
Indlæg: 47
|
|
Når ja, mindre detalje.
Det er en klinkebygget dansk folkebåd i træ, motoren er ikke noget problem da den bare ryger hjem i kælderen og søber. kalesche er en presenning.
|

03-09-2009, 19:45
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
Bliver det en mild vinter, er der ikke noget i vejen for at "overvintre" i vandet.
Du skal bare huske, at en træbåd kan ligesom en stålbåd, fryse fast i isen.
Glasfiberbåde optager den smule varme i skroget, som er i vandet. det er derfor, at der altid er ca. 2-3 cm. isfrit vand omkring en glasfiberbåd. Min egen båd skal op og indendørs i en hal.
Hvis andre i og omkring Aalborg skulle være interesseret i en indendørs plads for vinteren, er der stadig få pladser tilbage.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
|

04-09-2009, 06:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Min kommer også op af 3 årsager:
1: forsikringen dækker kun fra april til november når man ligger for svaj
2: jeg har lige et par små renoveringsprojekter 
3: det er nu meget rart at få den op, renset af og få bundmalingen genopfrisket.
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

04-09-2009, 06:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Langt de fleste vælger at tage båden på land for vinteren.
En folkebåd ville jeg tage op om vinteren - den fortjener ikke at ligge i vandet hele året rundt.
Motoren ville jeg gennemskylle med glycol, skifte gearolie mv. og ellers hjem i kælderne og stå vinteren over.
Fugtposer i båden kan være en god ide. Jeg bruger 5-6 poser på en vinter.
Tag gerne billeder af din folkebåd - den er jo en nationalt klenodie.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

04-09-2009, 07:10
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: København
Indlæg: 47
|
|
Tak for svarene, nu har jeg noget mere at have med i mine overvejelser, men kom endelig med mere hvis der dukker noget op fra baghovedet..
@ Nytdrev hvad mener du med fugtposer ? for at tøre båden ! jeg havde tænkt mig våde lærredssække for at holde træet fugtigt (saltvand selfølgelig) !
|

04-09-2009, 08:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
For træbåde er det faktisk bedst at de bliver i vandet.
træet vil udtørre meget og der vil komme store sprækker, dog ikke så meget på denne årstid, men når vi kommer til foråret med masser af sol.
det bedste vil være kun at have den på land for en hurtig tørring og klargøring
og så i baljen igen. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,125
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DamienF51 |
|