|
Se afstemningsresultat: Benzin eller Diesel
|
Benzin: 2 x 4,3 V6
|
  
|
8 |
40.00% |
Diesel: 2 x Mercedes OM 606
|
  
|
12 |
60.00% |
 |

13-06-2009, 06:53
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
Diesel - Absolut diesel!
Som Strøyer også var inde på - er det noget nemmere at tanke diesel, end benzin i havnene.
Så er der også sådan noget som gensalgsværdi, og salgstid.
Både med benzinmotorer er altså lidt sværere at omsætte.
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
|

13-06-2009, 07:17
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: Fredericia
Indlæg: 91
|
|
hvorfor ikke lave båden om til enkelt motor installation? så vil du kunne nøjes med en 200hk og samtidig have samme topfart, men helt sikkert lavere brændstofforbrug og ikke mindst: meget mere plads i motorrummet omkring motoren. Det har jeg selv fortrudt, jeg ikke valgte den løsning, da jeg for 2 år siden total renorverede den ene motor.
|

14-06-2009, 18:38
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Searider
hvorfor ikke lave båden om til enkelt motor installation? så vil du kunne nøjes med en 200hk og samtidig have samme topfart, men helt sikkert lavere brændstofforbrug og ikke mindst: meget mere plads i motorrummet omkring motoren. Det har jeg selv fortrudt, jeg ikke valgte den løsning, da jeg for 2 år siden total renorverede den ene motor.
|
Jeg lukkede de gamle OMC Stringer huller i bagenden, sidste år, og har savet to nye huller til SX drev. Så det bliver der ikke lige lavet om på. Jeg holder stædigt ved to motorer.
Ved godt at det er dobbelt af alting, men det kaster også visse fordele af sig. Og så synes jeg at det er federe :-)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

14-06-2009, 20:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
En båd som Flyfish´en, er som skabt til to motorer og i øvrigt også født med det. Der er ingen grund til at ændre på denne konstallation.
Jeg holder stadig på, at 2 x 4.3 liter V6´ere er den bedste løsning til FlyFish´en.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

15-06-2009, 14:08
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
|
|
Når nu der ved benzinmotorer, findes række- og V-motorer, hvori ligger forskellen så? er det bare de store motorer der er v-motorer og de mindre der er række.
Er der forskel på holdbarhed på de to typer?
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
|

16-06-2009, 06:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by mohabba
Når nu der ved benzinmotorer, findes række- og V-motorer, hvori ligger forskellen så? er det bare de store motorer der er v-motorer og de mindre der er række.
Er der forskel på holdbarhed på de to typer?
|
Den væsentlige årsag til man laver V motorer og række motorer, er pladshensyn. En 4 cyl rækkemotor er der plads til de fleste steder. En 6 cyl række er en lang motor som derved kræver et meget langt motorrum. 8 cyl rækkemotorer er faktisk blevet lavet, for 70 år siden, eller sådan noget, men den har jo en u-håndterbar størrelse. Derfor har man lavet V8 motoren. Det samme gælder også V6'eren. Den har en mere kompakt størrelse end rækkemotoren.
Holdbarhed er ikke et problem om man vælger række eller V. Dog har visse række 6 motorer haft lidt problemer med køling af topstykke, fordi det er så langt at flowet ikke fungerer.
Et godt eksempel er Volvo Penta's MD32 (som er en Peugeot motor). Det er et gammelt spøgelse af en række 6 diesel, som ikke kan køle ordentlig. Jeg har kun hørt skidt om den motor. Hvis man vil sejle 6 knob hele tiden, så er den ok, men vil man op og plane ret tit, bliver den for varm omkring den bagerste cylinder. Det holder topstykket ikke til.
Der er dem som foretrækker række 6'ere frem for V6'ere, da de har en mere blød eller turbine-agtig gang. V6'eren "blævrer" lidt mere.
På rækkemotorer har man kun et topstykke og en udstødnings manifold, så der er ikke så meget at skrue på, når man skal i gang. For tiden bliver der kun lavet 4 cyl række benzin motorer, til Z drev. I 60'erne og 70'erne brugte man også række 6'ere, men de er i dag udgået og V6'eren har overtaget.
Men skal man have en marinemotor med noget godaw i, skal man have flere cylindre. Det vil sige en V8. Der er ingen som tuner 4 cyl række motorer op med turbo, skarp knast osv.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

16-06-2009, 06:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Afstemning
Er der en administrator som kan lukke afstemningen? Jeg tror ikke at den behøver at køre længere.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

16-06-2009, 09:10
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Den væsentlige årsag til man laver V motorer og række motorer, er pladshensyn. En 4 cyl rækkemotor er der plads til de fleste steder. En 6 cyl række er en lang motor som derved kræver et meget langt motorrum. 8 cyl rækkemotorer er faktisk blevet lavet, for 70 år siden, eller sådan noget, men den har jo en u-håndterbar størrelse. Derfor har man lavet V8 motoren. Det samme gælder også V6'eren. Den har en mere kompakt størrelse end rækkemotoren.
Holdbarhed er ikke et problem om man vælger række eller V. Dog har visse række 6 motorer haft lidt problemer med køling af topstykke, fordi det er så langt at flowet ikke fungerer.
Et godt eksempel er Volvo Penta's MD32 (som er en Peugeot motor). Det er et gammelt spøgelse af en række 6 diesel, som ikke kan køle ordentlig. Jeg har kun hørt skidt om den motor. Hvis man vil sejle 6 knob hele tiden, så er den ok, men vil man op og plane ret tit, bliver den for varm omkring den bagerste cylinder. Det holder topstykket ikke til.
Der er dem som foretrækker række 6'ere frem for V6'ere, da de har en mere blød eller turbine-agtig gang. V6'eren "blævrer" lidt mere.
På rækkemotorer har man kun et topstykke og en udstødnings manifold, så der er ikke så meget at skrue på, når man skal i gang. For tiden bliver der kun lavet 4 cyl række benzin motorer, til Z drev. I 60'erne og 70'erne brugte man også række 6'ere, men de er i dag udgået og V6'eren har overtaget.
Men skal man have en marinemotor med noget godaw i, skal man have flere cylindre. Det vil sige en V8. Der er ingen som tuner 4 cyl række motorer op med turbo, skarp knast osv.
|
Man kan generelt sige at en v motor er kortere end en rækkemotor og lidt lavere (ahhænger af vinklen på vèt) men den er bredere
Der findes skam masser af rækkemotorer - også 4 cylindrede - med løse topstykker pr cyl - altså flere topstykker - typisk mindre dieselmotorer til industribrug
Og som rolf skriver gav lange topstykker tidligere anledning til thermiske spændinger der kunne give revner etc i topstykkerne men det er historie i dag, man kan i dag designe sig ud af de problemer
Årsagen til at man ønsker et langt topstykke på fx en 6 cyl rækkemotor er at man så kan lade en overliggende knastaksel løbe i topstykket - var der 6 enkelt topstykker ville det være meget svært at line lejerne til knastakslen op
Mercruisers bedste motor gennem tiderne går faktisk for at være den 6 cyl rækkemotor de lavede i 70 og 80èrne
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,016
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Timgot |
|