Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 389
2 medlemmer og 387 gæster
Donaldret, Natashauup
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-01-2009, 22:04
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det er et OMC drive

OMC solgte en årgang en del påhængsmotorer monteret på en sådan "bracket" de sad bag på bådene ikke i en motorbrønd og systemet kaldtes OMC Sea Drive de blev produceret fra 1980-1985

Motorene var som almindelige tilsvarende OMC motorer - kun monteringsmetoden var anderledes - ideen var at der blev mere plads i båden når man monterede motorene på en sådan "bracket" bag på båden.

Det blev aldrig nogen større succes og blev kun produceret nogle år

Kig her der er flere billeder - incl et af en dobbeltmontage
Attached Images
File Type: jpg seaDriveMotor542x640.jpg (16.5 KB, 1 views)
File Type: jpg 02_OMCSeaDrive720x480.jpg (31.0 KB, 1 views)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt


Sidst redigeret af ENN; 26-01-2009 kl. 22:38.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-01-2009, 22:06
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det er et OMC drive

OMC solgte en årgang en del påhængsmotorer monteret på en sådan "bracket" de sad bag på bådene ikke i en motorbrønd og systemet kaldtes OMC Sea Drive de blev produceret fra 1980-1985

Motorene var som almindelige tilsvarende OMC motorer - kun monteringsmetoden var anderledes - ideen var at der blev mere plads i båden når man monterede motorene på en sådan "bracket" bag på båden.

Det blev aldrig nogen større succes og blev kun produceret nogle år

Kig her der er flere billeder - incl et af en dobbeltmontage




Der er noget galt med billedkoden
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #3  
Gammel 26-01-2009, 22:31
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
BUSTED
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-01-2009, 22:39
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Så er den fixet
Attached Images
File Type: jpg 02_OMCSeaDrive720x480.jpg (31.0 KB, 3 views)
File Type: jpg seaDriveMotor542x640.jpg (16.5 KB, 4 views)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-01-2009, 23:02
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Hold da op - den er godt nok hvid !
Men igen, så lærte jeg noget nyt..
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
  #6  
Gammel 27-01-2009, 20:57
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Det giver helt ny mening til begrebet " at trimme den helt ud"
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
  #7  
Gammel 13-02-2009, 12:06
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Så er den fixet
Ideen er jo som sådan rigtig godt.. DEr er jo masser af både - herunder fiskebåde - der gør meget brug af brackets og platforme. Mon ikke OMC har været forud, og at rammen måske har vejet for meget.?!

I øvrigt spændende med de russiske motore.. Russerne har jo faktick ofte været på forkant med udvikling (rumfart, flyvning osv) selvom man ikke lige umiddelbart forbinder dem med det ypperste inden for teknologi..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 13-02-2009, 19:09
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Ja iden med Bracket på den måde er da kanon, med gad vide hvorfor den var kommet for at blive?

Ang, ENN du ville ha en flot original OMC'er til samlingen, hvad med den her
http://www.blocket.se/vi/20181119.htm?ca=23_3_s
Reply With Quote
  #9  
Gammel 13-02-2009, 19:42
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Ja iden med Bracket på den måde er da kanon, med gad vide hvorfor den var kommet for at blive?

Ang, ENN du ville ha en flot original OMC'er til samlingen, hvad med den her
http://www.blocket.se/vi/20181119.htm?ca=23_3_s
For sa... den er flot - og jo den ville jeg gerne have - men savner en båd der kan bære de 300 hk

Jeg har faktisk prøvet en sådan V8èr med scrøder fra ballerup marineservice for en hel del år siden - det er et urmagerjob at finindstille karburatorene (den har 4 dobbeltkarburatorer) og den æder benzin i et hæsblæsende tempo
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #10  
Gammel 13-02-2009, 20:03
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Ja iden med Bracket på den måde er da kanon, med gad vide hvorfor den var kommet for at blive?
Er ikke helt med på hvad su spørger om her Anders.??

Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Ang, ENN du ville ha en flot original OMC'er til samlingen, hvad med den her
http://www.blocket.se/vi/20181119.htm?ca=23_3_s
Bedre kendt som "ankeret"..!!
Den motor var så tung +350 kg at den primært blev brugt på store fiskebåde - at sætte den på andet kunne man ligeså godt sætte en alm 200hk bagpå, den ville være ligeså hurtig..!
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #11  
Gammel 13-02-2009, 22:04
Jess's Avatar
Jess Jess er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
Billeder: 6
Citér:
Originally Posted by Anders kr Se indlæg
Ja iden med Bracket på den måde er da kanon, med gad vide hvorfor den var kommet for at blive?

Ang, ENN du ville ha en flot original OMC'er til samlingen, hvad med den her
http://www.blocket.se/vi/20181119.htm?ca=23_3_s
Det er da sådan en du selv skal ha på den lille
__________________
www.jess.dk
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Diesel motorer Thomas E. Motor 16 13-08-2009 10:46
Brugte motorer. Miss Mancini Off topic 0 27-03-2009 07:13
Motorer med mere ENN Bådrelaterede links 1 11-12-2008 21:31
Gamle OMC motorer ENN Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 2 30-08-2008 19:55

» Statistikker
Medlemmer: 130,128
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Snogmoxutike
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:22.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden