| 
				
				» Online brugere: 350 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 350 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-01-2009, 05:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				nem bovpropel
			 
			 
			
		
		
                  
		Ganske smart løsning.  
http://www.willdo.nl/jetthrusters.html
Man bruger En form for jetdrev og leder trykket ud til den ene eller anden side Kan bruges for eller/og agter 
Det er nemt at montere da det kun er skroggennemføringer. 
MEN... 
Der er et svar på det nye system.. ( det er 4 år gammelt)   
Det er prøvet, men der er et problem med at de tilstopper af tang og deslige. 
selv en stærk almindelig model som på min båd kan have det svært når havnens tang og hvad der nu end er der hvor vores både går ind i havne, Som regel i bunden hvor de små pladser er, der er tang. der kan selv min have problemer. Og det er et rør på 185 mm. og en 4 hk. med trykkraft på 55 kg. blive stoppet og kræver en returkorigering for at virke igen.
 
Hvis man har to drev er man rigemlig mobil, men en bowtruster er sgu da stadig rar at have. 
Jeg er selv blevet hånet fordi jeg monterede en i min. ok jeg har kun et drev. 
men man montere jo det udstyr man ønsker. 
ingen onde ord fra mig selvom der er to maskiner.
 
Jan  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-01-2009, 08:37
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 
					Bopæl: Romdrup ved Aalborg 
					
					
						Indlæg: 211
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvad med den type bowpropel som er monteret uden på båden og kun er dyppet når den ikke planer? 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-01-2009, 09:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Sideshift   Det er en halv løsning som du aldrig kommer til at se på min båd.  
 http://www.youtube.com/watch?v=iOdX9rP5nLU
Den er svag. men den sidder jo også langt ude så måske virker den, men det er at hoppe over hvor gærdet er lavest... 
Det er jo bare min mening. men hvis man vil gøre noget så gør det rigtigt. 
Den model har været på markedet et par år men ikke set (af mig) i DK 
noget halvt... synes jeg. 
Men min er heller ikke i vandet når jeg planer. ;-)
 
Jan  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-01-2009, 10:38
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		På større skibe har mange modeller været afprøvet, og den eneste virkelige driftsikre løsning (og også derfor den der ses oftest anvendt) er en tunnel med en propeller i 
 
 
 
Propellen er en KAMEWA propel med drejbare blade så den roterer samme vej men kan dreje bladene og derved skubbe til SB eller BB - eller bare køre neutral hvis bladene er i midterstilling
  
Nuvel det er småbåde vi mest taler om herinde - men skulle jeg have en bowpropeller ville valget falde på en "hel" gennemprøvet løsning hvilket ville sige en tunnel med en propeller i  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-01-2009, 11:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		På min projektbåd har jeg allerede installeret røret til bovpropellen, altså den "gode gammeldags model" 
 
Der er kun et minus ved dem. De fleste af dem skurer og skrumler ad helvede til, i de få sekunder de kører, nogle værre end andre. 
 
Det siges, at der hvor røret mødes med skrovet, skal der være en tilpas stor runding. Derved får vandet et bedre flow og propellen kaviterer ikke og jo mindre larmer den. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				20-03-2016, 22:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2014 
					Bopæl: Her 
					
					
						Indlæg: 46
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Horizonblue
					 
				 
				På min projektbåd har jeg allerede installeret røret til bovpropellen, altså den "gode gammeldags model" 
 
Der er kun et minus ved dem. De fleste af dem skurer og skrumler ad helvede til, i de få sekunder de kører, nogle værre end andre. 
 
Det siges, at der hvor røret mødes med skrovet, skal der være en tilpas stor runding. Derved får vandet et bedre flow og propellen kaviterer ikke og jo mindre larmer den. 
			
		 | 
	 
	 
 Jeg er ved at montere bovpropel 125mm på en 27fods motorbåd men er i tvivl om røret skal være plan med skroget, eller jeg skal lave en svulst ud fra skroget jeg har kigget rundt på havnen alle sejlbåde har en svulst foran røret motorbådene er det nok 50/50 ,hvis jeg kigger i beskrivelsen til max power bovpropel går de mere op i en blød runding ind i røret.hvad er jeres bud??  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				21-03-2016, 07:09
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hold da op, det er en tråd der ikke har været rørt i 7 år.... 
 
Og min projektbåd som jeg omtaler er stadig ikke færdig :-) 
 
Mht bovpropellens rør, så har jeg forstået det sådan, at er det en planende båd, så skal røret bare være rundet godt af, hele vejen rundt, mens det skal bule ud  på den forreste halvdel og hule ind på den bagerste halvdel, ved både der ikke løfter sig op af vandet. 
 
På både der ikke kan plane, skal røret skubbes tværs igennem vandet hele tiden og her vil det være en fordel at lave noget mere facon, så vandflowet ledes lidt væk fra hullet. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-03-2016, 17:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2014 
					Bopæl: Her 
					
					
						Indlæg: 46
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg er nu nået til at spartle rundt om hullet efter det har fået væv,er der noget i vejen for det kan være polyesterspartel eller skal det værre epoxyspartel ,det bliver jo dækket af epoxyprimer til slut? 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				27-03-2016, 15:28
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det er ikke et problem. 
der er vel rigeligt med glas på indersiden. 
 
herligt med liv i så gammel en tråd. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				27-03-2016, 15:43
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Sep 2014 
					Bopæl: Her 
					
					
						Indlæg: 46
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		3 lag udvendig +4 lag indvendig 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,258 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, DylanSecom | 
	 
			
		
	 
 
			 |