|
 |

03-01-2009, 22:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Arg den med aut gear ikke er beregnet til træk i længer tid giver jeg dig ikke ret i Rolf.
På vores Ssang young 2,7xvt sidder der oilkøler til autgear med blæser, og det var et krav da vi købte den at køler var stor nok også i 40 graders varme med 3200kg på krogen selvom vi skulle køre langt, da vi kørte hjem i sommers gennem kassel bakker og 27 grader kunne jeg høre blæseren slå til og fra især op ad bakke  .
Men skifter oil en gang om året både motor og autgear for at være sikker(12000km) 
|

03-01-2009, 23:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
|
|
|

04-01-2009, 09:09
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
De største sværdgodstrækkere vi sælger kan trække 250 tons (men er set trække mere) de har en converter - samt en alm kobling - systemet er sådan at gearet vælges manuelt - koblingspedalen slippes og motoren speedes op så overtager converteren kraftoverføringen præcis som på et aut gear
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

04-01-2009, 09:57
|
|
Grand vitara 1,9ddis,bare i 4lock lav,trækker den fint,det er kun havnefoderne der løfter lidt på øjenbrynende,når man laver en U-vending på pakeringspladsen med spær på alle hjulene(specielt i kignæs)jeg er færdig med at trække andres ting op af vandet jeg ville være flink i frederiksværk en dag,spillet på mandens trailer havde åbenbart en defekt bremse,så da jeg hev i hans trailer gled båden 2meter baglæns og hans Susuki motor hakkede ned i rampen,surt  og han blev sur på mig for han mente jeg satte for hurtigt igang,da jeg så tilbød at koble traileren af igen midt på rampen faldt han lidt ned igen............der burde være lidt rampekørsel/opførsel i speedbådskortet,eller lære de 10 rampe råd jeg engang så et et sted(sikkert på småbådsklubben.dk)
|

04-01-2009, 10:09
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Arg den med aut gear ikke er beregnet til træk i længer tid giver jeg dig ikke ret i Rolf.
På vores Ssang young 2,7xvt sidder der oilkøler til autgear med blæser, og det var et krav da vi købte den at køler var stor nok også i 40 graders varme med 3200kg på krogen selvom vi skulle køre langt, da vi kørte hjem i sommers gennem kassel bakker og 27 grader kunne jeg høre blæseren slå til og fra især op ad bakke  .
Men skifter oil en gang om året både motor og autgear for at være sikker(12000km) 
|
Det er jeg enig i - skift olien en gang årligt - lugt til den og se på farven så har man en indikation af hvor hårdt belastet gearkassen er - og sikrer sig imod "brændt olie"
Rolf har vist heller aldrig skiftet olien på pløretubinen (aut gearet) hvis jeg husker ret
Skal man gøre det rigtigt godt så sidder der et filter inde i aut gearkassen og det bør skiftes efter ca 80-100000 km
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

04-01-2009, 10:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Arg den med aut gear ikke er beregnet til træk i længer tid giver jeg dig ikke ret i Rolf.
På vores Ssang young 2,7xvt sidder der oilkøler til autgear med blæser, og det var et krav da vi købte den at køler var stor nok også i 40 graders varme med 3200kg på krogen selvom vi skulle køre langt, da vi kørte hjem i sommers gennem kassel bakker og 27 grader kunne jeg høre blæseren slå til og fra især op ad bakke  .
Men skifter oil en gang om året både motor og autgear for at være sikker(12000km) 
|
Der er ikke oliekøler på min aut.gearkasse, hvilket jeg fortryder bittert.
Det skal nævnes, at min bil har kørt 380000 km - og at converteren stod af ved omkring 340000 km - så vidt jeg husker.
Bilen har - i garantiperioden - været til service, men jeg har nu efterfølgende erfaret, at aut.gearolien ikke er blevet skiftet iflg. foreskrifterne, hvilket vil sige hver 45000 km. Flere gange, har bilen kørt 90000 km imellem hvert gearoliekskift, hvilket kan ses på gearolien og slitagen på converteren.
Der er ikke længere garanti på bilen, så nu skifter jeg selv gearolien for hver 10000 km også selvom bilen ikke kører så meget med trailer som tidligere.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

04-01-2009, 11:14
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Tror du ikke der er en std. oliekøler? normalt er der en oliekøler på en aut gear bil
På min er der en separet varmeveksler for gearolien der sidder i forb. med motorens kølesystem gearolien fra converteren kører på den ene side af varmeveklseren og motorens kølevand på den anden side
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

04-01-2009, 12:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Tror du ikke der er en std. oliekøler? normalt er der en oliekøler på en aut gear bil
På min er der en separet varmeveksler for gearolien der sidder i forb. med motorens kølesystem gearolien fra converteren kører på den ene side af varmeveklseren og motorens kølevand på den anden side
|
Nope, der sidder køler til motoren og fordamperen til klimaanlægget. That´s all.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

04-01-2009, 12:15
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Nope, der sidder køler til motoren og fordamperen til klimaanlægget. That´s all.
|
Måske er der en varmeveksler til olien i automatgearkassen i stedet for en separat køler ?
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,074
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, EugeneBib |
|