Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 172
0 medlemmer og 172 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #11  
Gammel 12-12-2008, 21:42
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
290 duoprop

Du kan såmænd godt nøjes med at skifte bunden på dit 270'er drev ud med en duoprop bund, de passer lige over. Det tager ikke lang tid.
Hvis det er det du vil gøre, skal du huske at det koniske rulleleje, der sidder imellem top og bund, skal shimmes korrekt op, når du samler de to dele. Det er en lidt længere forklaring, jeg kan fortælle det senere, hvis det bliver aktuelt.

Men vil du have et komplet 290'er drev sat på din båd, skal du i gang med at save i agterspejlet, 290'er transompladen er større. 290'eren har powertrim, så det et sikkert det du også gerne vil have.

Mht. duoprop fordele/ulemper kan jeg fortælle, at da jeg havde et 290'er Duoprop på min 1800 Suntop, var der stort set ikke forskel på før og efter. Tophastigheden var næsten den samme og ved langsom fart i havnen, slingrede den lige så meget som den plejer.

Accelerationen var stort set også den samme, men nu er Suntop'en heller ikke overmotoriseret (175 hk)

På en 7,4 motor motor, i en halvtung båd, er duoprop'en mere relevant, for der er rigelig med power. Men når man har en motor, som ikke er nogen helvedesmaskine, kan duoprop'en ikke gøre den store forskel, i acceleration

Det er ikke utænkeligt at SX duoprop'en har mindre tendes til at slingre ved lav fart, rorfladen er noget større end på 290'eren.

Det påstås at økonomien bliver bedre, men det varierer fra båd til båd. I mit tilfælde var forskellen meget begrænset.

I tilfældet med din båd/motor vil jeg ikke stille en revolution i udsigt, hvis du skifter til Duoprop. Men kan du gøre det til en ok pris, kan du da godt prøve.

Et komplet 290 Duoprop drev med transom + div koster omkring 16000 - 20000 kr afhængig af stand, tilbehør og årgang. En Duoprop bund kan du finde til 8000 ca, uden propeller. På ebay er den nok chance for at finde det billigst.

Hvis du går ned til den første og bedste Volvo Penta forhandler og siger at du skal have en Duoprop, så tag det store check hæfte med.

Da jeg købte Duoprop'en i 1997, var internettet ikke meget bevendt, så jeg gjorde som beskrevet ovenfor og fik saftsusme lov til at betale.

Så skuffelsen var ret stor, da jeg tog den første tur. Så høj pris og så lille forskel, i mit tilfælde var det spild af penge.
Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Udskiftning af gimbleleje. Miss Mancini Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 0 25-10-2008 09:38
Udskiftning af bælge på i/o drev ENN Drev og propeller 0 30-08-2008 20:56

» Statistikker
Medlemmer: 127,827
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, CraigFuh
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:44.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden