Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 238
0 medlemmer og 238 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-05-2017, 16:56
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Jeg tror såmænd også at du kommer til at bløde rigtig mange penge på batterier, hvis du skal have nok effekt og kapacitet uden at fylde hele kahytten op med batterier. Og så er der lige vægten af sådan en klump li-ion batterier.
Et hurtigt tjek på nettet peger i retning af omkring kr. 100.000,- mindst for batterier alene, og det for en kapacitet til en times sejlads med Megelundos eksempel.
Det kan man godt nok købe meget brændstof for...😄
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-05-2017, 19:09
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Det har du ret i. Det er mange penge :-) Men når jeg tænker på, at en Tesla kan køre jævnt langt på en opladning og med et batteri, der ikke fylder specielt meget, så synes jeg, at det virker vildt, hvis det skulle kræve så meget mere kraft at drive en båd i cruise fart. Men jeg er jo osse helt blank på emnet selvfølgelig.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-05-2017, 06:04
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Jeg har set tråde (vist nok på engelsk) om elmotorer, der kan drive sejlbåde af samme størrelse. Er der forskel i vægt, modstand osv?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-05-2017, 09:17
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Kæmpe forskel!
Mange motorbåde er enten hel- eller halvplanende og kræver en pæn portion hestekræfter for at komme ud af vande og holde sig oppe. Det kræver derfor store motorer og meget brændstof.
Sejlbåde derimod, og til dels ikke planende både, kræver betydelig mindre effekt, men der er hastigheden så også meget lavere, typisk 4-8 knob.
Her vil en elmotorløsning være mere rentabel da kravet til kapacitet på batterierne være meget mindre. Dog vil det stadigvæk kræve en pænt stor batteribank hvis du kun vil sejle for motor og have en fornuftig rækkevidde..
Sejlbåde har jo sejl som supplement til motoren :-)
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-05-2017, 09:28
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Brændstofforbruget er enormt for en båd i den størrelse.

Prøv at se på data på http://www.boattest.com, et eksempel kunne være: http://www.boattest.com/review/formu...00-super-sport

Båden har en ca. 1000 liter tank, og sejler planende 500-650 meter pr liter. Du kan se på graferne hvad der sker med forbruget når farten øges.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-05-2017, 17:02
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Så kan det sgu godt være, at jeg ikke skal ha båd alligevel :-) Det er dæleme ikke meget pr liter. Så ville en enkelt sejltur på 200 km/sømil jo hurtigt koste 3-5.000 kr. Hvem har dog råd til det? :-) 20 km = 400 kr. Det er sgu en del.

Min tanke var at jeg, når jeg har fri fra job og i weekender, blot ville tage og sejle meget stille et par km/sømil ud og bare være væk fra det hele. Men det kan sgu da hurtigt koste en bondegård bare at komme ud af marinaen.

Der må sgu nogle ingeniører på banen, der kan løse den udfordring. Personligt havde jeg intet imod at give kassen for en el-løsning, hvis det betød, at jeg kunne sejle derudaf og ikke skulle tænke så meget over udgift til fremdriften. El-drift må være en hel del billigere end drift via benzin eller diesel. Med den viden og teknologi vi i dag har, forstår jeg ikke, at det er et problem.

I skal vide at jeg sætter stor pris på, at I tager jer tid til at svare, selvom jeg ikke er stor fan af svarene ;-)
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-05-2017, 18:29
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Nu findes der jo andre alternativer til de bådtyper du kigger på. Kan da fortælle at min egen 26 fod med 77Hk Yanmar, med typisk 6.5-8 knob, bruger ca. 2l/timen. Hvilket jeg dog også selv er meget positiv overrasket over. Og så er diesel udgiften pludselig noget mere spiselig...
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-05-2017, 21:02
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Boatnovice Se indlæg
Så kan det sgu godt være, at jeg ikke skal ha båd alligevel :-) Det er dæleme ikke meget pr liter. Så ville en enkelt sejltur på 200 km/sømil jo hurtigt koste 3-5.000 kr. Hvem har dog råd til det? :-) 20 km = 400 kr. Det er sgu en del.

Min tanke var at jeg, når jeg har fri fra job og i weekender, blot ville tage og sejle meget stille et par km/sømil ud og bare være væk fra det hele. Men det kan sgu da hurtigt koste en bondegård bare at komme ud af marinaen.

Der må sgu nogle ingeniører på banen, der kan løse den udfordring. Personligt havde jeg intet imod at give kassen for en el-løsning, hvis det betød, at jeg kunne sejle derudaf og ikke skulle tænke så meget over udgift til fremdriften. El-drift må være en hel del billigere end drift via benzin eller diesel. Med den viden og teknologi vi i dag har, forstår jeg ikke, at det er et problem.

I skal vide at jeg sætter stor pris på, at I tager jer tid til at svare, selvom jeg ikke er stor fan af svarene ;-)
For det første er 200 sømil ikke en tur man sådan lige sejler en aftenstund, så kortere ture ud og hjem vil jo ikke være så dyrt. Så når du har fyldt tanken op kan du sejle mange ture, men hvis du har tænkt dig at sejle Sjælland rundt hver anden dag, så vil det naturligvis koste meget, men det er næppe realistisk.

Det er jo fordi det er så energikrævede bare at holde en konstant hastighed med en stor planende båd at det er en udfordring med el-drift, batterikapaciteten skal være enorm for bare at have lidt rækkevidde. Der er uden tvivl mange ingeniører der overvejer fremtidens fremdrift for store planende både, og de fleste værfter laver gerne custom løsninger, så det er bare at kontakte et værft og spørge om de vil lave en eldrevet båd til dig.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,626
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, CafiolazUsemi
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden