|
 |

06-12-2008, 17:14
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Colaflasker er i hvert fald ikke USCG godkendt - men tåler de ikke benzin? jeg har da engang haft lidt stående i en colaflaske og der skete ikke noget så vidt jeg husker
Man kunne jo også fylde hulrummene med Plasticbolde men hvis så man slog hul så flød de jo bare ud 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

06-12-2008, 23:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
|
|
Har da set på discovery, at de sendte en masse bordtennisbolde ind i en sunken båd, så de fik opdrift nok til at få den til overfladen igen, det er måske noget lignende, bare i tykkere materiale man skal bruge? 
|

07-12-2008, 11:18
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: 8940
Indlæg: 80
|
|
Ang. flamingo, ja det suger vand. Vi havede det i akvariet som underlag til sand og efter 1år var flamingoen vanddrukken og mindst tredobling af vægten.
Troels
|

07-04-2013, 22:17
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Jeg river lige op i et gammelt topic - der er måske kommet nye råd/løsninger
Jeg har lige brækket/pillet/skrabt polyurethanskum ud af min ny erhvervede Trifoil 70 De Lux, der løb vand ud af skummet hver gang man pressede på skummet og finerpladens nederste lag i bunden var pil råddent.
Jeg er ny indenfor marine verdenen - men min første indskydelse i "skum problematikken" var at pakke PU skum eller flamingokugler i plastikposer og svejse dem og derved afskærme opdriftsmaterialet for vand.
Idéen med synkefri er jo fin - men må da indrømme at opleve mættet PU skum limet til skroget gjorde da at jeg kraftigt overvejer IKKE at fylde hulrummet med opdriftsmateriale, hvis det med tiden vil suge vand som en svamp.
Er der nyt på området?
|

07-04-2013, 23:07
|
|
Nej der er vist ikke kommen nyheder
Mange moderne både er bygget som en sanvits konstruktion, hvor så skummet er en del af konstruktionen.
Så der kan man ikke bare uden videre undlade skummet, men kan evt lave forstærkninger, så man undgår skum.
Jeg havde også en rådden bund i min jolle, jeg lavede dobbeltbunden uden skum, og med en prop ind til hulrummet, det har været helt tørt, i de 12 sæsonger der er gået siden rep.
Skal du bruge skum, så er det kun 2 komponent der dur.
|

08-04-2013, 02:45
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Ingen skum i min skude.. så skulle det da lige være ølskum.
Skål på en ny sæson.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|

09-04-2013, 10:47
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Okay,
Som sagt er jeg ny i marine verdenen - så jeg har lidt svært ved at forholde mig til hvad tidshorisonten er i forhold til hvor hurtigt nyt 2 komponent polyurethan skum vil suge vand til sig og det så igen skal skiftes - snakker vi 2 / 5 / 10 / 15 eller flere år? Jeg er klar over, der ikke er et fast svar - og det kommer an på mange variabler: får jeg lavet hulrummet tæt, kommer båden til at være trailer båd eller ligge i havnen osv... (båden bliver formentligt en trailerbåd).
Båden er fra 1971, men det skum jeg har pillet ud var ikke det originale, men alm. PU bygge skum, så jeg ved reelt ikke hvor mange gange skummet er skiftet.
Jeg synes jo godt om idéen med at båden er synkefri og en gang i fremtiden hvor økonomien tillader det vil jeg havde en ~ 40 hk motor (har pt. kun gammel 14 hk) på båden og så er det nok godt at have lidt ekstra opdrift når der kommer flere kg. bagpå. (skal nok lige siges at bådens type plade siger maks 50 hk og maks 8 personer).
Men synes også lidt det er ligesom at tisse i bukserne, når man ved at skummet vil suge vand - det er bare et spørgsmål om hvornår...
Jeg heller egentlig mest til ikke at komme skum i hulrummet og lave bunden af 2 vandfaste finerplader+2xglasfiber, så der er lidt fald med midten og bagud hvor lænse pumpen sidder.
Men så er der selvfølgelig spørgsmålet om den kommer til at ligge godt nok i vandet uden skummetsopdrift når der kommer en noget tungere motor på + 2 eller 4 personer ombord - båden er jo godkendt til maks 50 og maks 8 personer, men det er jo ny båd med skum og alle finerplader gennemtørre.
Hvad vil i råde mig til - skum eller ej?
Hold da op en smøre jeg fik skrevet : )
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,918
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Billyemard |
|