» Online brugere: 166 |
0 medlemmer og 166 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

05-04-2016, 10:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Google kan være en hjælp eller forvirring....
"Trouble shooting Mercury 60HP 4-stroke"
"Trouble shooting Yamaha 60HP 4-stroke"
Osv. osv. osv med de respektive mærker.... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

05-04-2016, 18:45
|
|
Mercury/Mariner har på nogle 40-60 hk 4t en fejl i støbningen der gør der bliver hul indtil udstødningen, det koster op mod 10 kg at få lavet hos forhandleren.
Så er der repareret i området med "flydende" metal eller lignende, så sig fra, det holder ikke.. der skal nye dele i før det bliver godt...
Sidst redigeret af je__ns; 05-04-2016 kl. 18:56.
|

06-04-2016, 14:24
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
|
|
Tak for alle input!
jeg har nu afsluttet mine overvejelser, og besluttet at købe den ældre Suzuki.
Så får jeg at se om det er noget der holder :0)
Jeg sejler ikke selv så mange timer om året, da jeg mest bare sejler ud til fiskepladsen med bensineren, og så ellers bruger elmotor under dagens fiskeri.
Så det gør nok ikke så meget at motoren har nogle timer på bagen.
mvh
Kåre
|

06-04-2016, 21:39
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hej Kåre,
Tillykke med den.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvorfor du valgte en 4-takter frem for en 2-takter??
Jeg har nu aldrig haft en 4-takter, men heller aldrig haft en 2-takter som slog en prut forkert. Bare servicen på en 4-takter, som mere eller mindre skal foretages hos en autoriseret, ville afholde mig fra et købe. Derfor ville jeg rigtig gerne høre/lære hvorfor du vil ha en 4-takter..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

06-04-2016, 22:54
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hej Kåre,
Tillykke med den.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvorfor du valgte en 4-takter frem for en 2-takter??
Jeg har nu aldrig haft en 4-takter, men heller aldrig haft en 2-takter som slog en prut forkert. Bare servicen på en 4-takter, som mere eller mindre skal foretages hos en autoriseret, ville afholde mig fra et købe. Derfor ville jeg rigtig gerne høre/lære hvorfor du vil ha en 4-takter..
|
Jotak :0)
Først og fremmest fordi jeg vil prøve at have en 4-takter, og se om ikke det er noget for mig. Hovedsageligt pga. de sædvanlige grunde som mindre lugt, mindre larm, og roligere motorgang.
Mine to 2-taktere har heller aldrig gjort vrøvl, så det er ikke derfor jeg skifter.
Den benzin jeg sparer på en 4-takter går nok ca. op i prisen på service.
Jeg kan godt håndtere værktøj, så de almindelige opgaver som skift af oliefilter, olie, brændstoffilter, tændrør, impeller osv kan jeg godt håndtere.
Så kan udgifter til service minimeres.
Større service må der fagfolk til, sådan er det.
mvh
Kåre
|

07-04-2016, 16:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Prøv at bruge dette link så har du noget sådan ca at gå efter ang forbrug på de forskellige mærker,,,
http://www.boat-fuel-economy.com/dansk
de nye to takt bruger ikke mange dråber mere end 4T
Og jeg vil som Martin N siger det er alttttttttt for mange penge for 16år og 700 timer, tænk på udviklingen indenfor 4T motor.......
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
|

07-04-2016, 18:57
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
|
|
Citér:
Originally Posted by lille tut
Prøv at bruge dette link så har du noget sådan ca at gå efter ang forbrug på de forskellige mærker,,,
http://www.boat-fuel-economy.com/dansk
de nye to takt bruger ikke mange dråber mere end 4T
|
Det er mægtig fint med de moderne 2-taktere. Men der er bare ikke nogen til salg, så valget er ret nemt :0)
Citér:
Originally Posted by lille tut
Og jeg vil som Martin N siger det er alttttttttt for mange penge for 16år og 700 timer, tænk på udviklingen indenfor 4T motor.......
|
Hvad burde en Suzuki 60 Hk EFI, fra 2000, med 735 timer på klokken, og lige serviceret hos forhandler, koste?
Og gerne link til alternativer hvis det findes.
mvh
Kåre
|

06-04-2016, 21:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Vedligeholdelse er langt vigtigere end alder og motortimer, MEN 30k for en 16 år gammel 60 hk motor med 700 timer på blokken er ALT for dyrt - uanset hvilket mærke der vælges.
Du har valgt at handle motor på det tidspunkt på sæsonen, hvor sælgere tror at alt der skinner er guld, men det gælder om at have is i maven og først slå til når den rigtige motor til den rigtige pris er der.
Om du handler privat eller hos forhandler er op til dig, og dine egne evner til at vurdere motorens stand, må nødvendigvis have stor betydning for dit valg.
Som jeg forstår dit behov, er der ingen specifik grund til at vælge en 4-takt, du kan også overveje en 2-takt med et af de moderne indsprøjtningssystemer som er ligeså økonomiske som 4-taktere.
Som nævnt er Mercury Optimax (som jeg selv sejler) et rigtig godt valg, men Yamaha og Suzuki laver imho også rigtig gode motorer.
Jeg ville ikke være i tvivl om hvilken jeg skulle vælge hvis jeg sammenligner dem du nævner og så denne her:
http://www.dba.dk/mercury-paahaengsm...id-1020531635/
Den har været til salg i 4 mdr. så mon ikke der kan hentes nogle tusind i afslag!
Husk så også på, at der for mange mennesker går lidt religion i den når der diskuteres fabrikater, præcist som man oplever det når folk snakker biler.
Hvilken båd er det du har?
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Sidst redigeret af MartinN; 06-04-2016 kl. 22:00.
|

06-04-2016, 22:47
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Vedligeholdelse er langt vigtigere end alder og motortimer, MEN 30k for en 16 år gammel 60 hk motor med 700 timer på blokken er ALT for dyrt - uanset hvilket mærke der vælges.
|
Vi har så ind til videre kun forhandlet pris, og der blev givet en god rabat, og motoren har lige fået lavet service inden den er sat til salg, så den er klar til sejlads.
Citér:
Originally Posted by MartinN
Du har valgt at handle motor på det tidspunkt på sæsonen, hvor sælgere tror at alt der skinner er guld, men det gælder om at have is i maven og først slå til når den rigtige motor til den rigtige pris er der.
|
Jeg har kigget motor i 5 år nu, og seriøst det sidste års tid. Jeg er voldsomt dårlig til at tage hurtige beslutninger, men beslutningen skal jo tages på et eller andet tidspunkt, ellers sker der jo ingenting. Man kan jo vente og vente, og det kan jo altid være der dukker noget bedre op i morgen :0)
Samtidig så skal jeg jo selv sælge min motor, så den må jo også være guld værd nu :0)
Citér:
Originally Posted by MartinN
Om du handler privat eller hos forhandler er op til dig, og dine egne evner til at vurdere motorens stand, må nødvendigvis have stor betydning for dit valg.
|
Mine evner er ikke specielt gode til at vurdere en motors stand, men jeg kan dog godt kigge mig omkring og se hvad andre skal have for samme type motor. Motoren er så også gennemgået og serviceret, så en vis garanti er der dog.
Citér:
Originally Posted by MartinN
Som jeg forstår dit behov, er der ingen specifik grund til at vælge en 4-takt, du kan også overveje en 2-takt med et af de moderne indsprøjtningssystemer som er ligeså økonomiske som 4-taktere.
Som nævnt er Mercury Optimax (som jeg selv sejler) et rigtig godt valg, men Yamaha og Suzuki laver imho også rigtig gode motorer.
Jeg ville ikke være i tvivl om hvilken jeg skulle vælge hvis jeg sammenligner dem du nævner og så denne her:
http://www.dba.dk/mercury-paahaengsm...id-1020531635/
Den har været til salg i 4 mdr. så mon ikke der kan hentes nogle tusind i afslag!
|
Jeg har også i løbet af årene overvejet at blive på 2-takterne, bl.a. fordi jeg aldrig har haft problemer med de 2-taktere jeg har haft (som dog kun tæller en lille mariner og min nuværende Yamaha).
Udvalget af moderne 2-taktere er bare ikke særlig stort, og så gode anmeldelser får de altså heller ikke.
Jeg har ønsket en større motor i første omgang. Og så ville jeg bare prøve at have en 4-takter, for at få mindre støj og roligere gang ved lav hastighed når man sejler stille afsted med familie og venner, og gerne vil snakke samtidig :0).
Det er sikkert en fin motor du har fundet der, men jeg har valgt at finde en der ikke vejer så meget, da jeg lige har fået vejet mit sæt, og fundet ud af at det vejer en del mere end forventet. Så jeg ville ikke smide for mange ekstra kg på.
Optimax'en vejer det samme som den 80 Hk 4-takter Yamaha jeg også har overvejet, og det er 60 kg mere end 60 Hk 4-takteren.
Citér:
Originally Posted by MartinN
Husk så også på, at der for mange mennesker går lidt religion i den når der diskuteres fabrikater, præcist som man oplever det når folk snakker biler.
|
Ja det kan jeg forstå :0)
Citér:
Originally Posted by MartinN
Hvilken båd er det du har?
|
Det er en Nordkapp 16 fra en gang i 70'erne.
mvh
Kåre
|

23-04-2016, 14:49
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Som jeg forstår dit behov, er der ingen specifik grund til at vælge en 4-takt, du kan også overveje en 2-takt med et af de moderne indsprøjtningssystemer som er ligeså økonomiske som 4-taktere.
Som nævnt er Mercury Optimax (som jeg selv sejler) et rigtig godt valg, men Yamaha og Suzuki laver imho også rigtig gode motorer.
Jeg ville ikke være i tvivl om hvilken jeg skulle vælge hvis jeg sammenligner dem du nævner og så denne her:
http://www.dba.dk/mercury-paahaengsm...id-1020531635/
Den har været til salg i 4 mdr. så mon ikke der kan hentes nogle tusind i afslag!
Husk så også på, at der for mange mennesker går lidt religion i den når der diskuteres fabrikater, præcist som man oplever det når folk snakker biler.
Hvilken båd er det du har?
|
Hej Martin
Til info, så røg handlen af Suzukien i vasken:
Jeg bad om papirer på service, og så valgte han i stedet at fjerne salgsannoncen, og senere oprette den igen...
Så nu leder jeg stadig.
Men er stadig i syv sind. Jeg må nok erkende på et eller andet tidspunkt, at den helt rigtige motor til den helt rigtige pris aldrig dukker op. Når budgettet er begrænset må jeg også gå på kompromis på et eller flere punkter.
Jeg er begyndt at skele til den Optimax maskine :0)
Fordele:
- OK hestekræfter til min båd. Lidt over de 60 jeg går efter.
- Nyeste motor i den størrelse til mit budget.
- Gode anmeldelser mange steder
Ulemper:
- Den er nok mindre larmede end gamle 2-taktere, men stadig mere end 4-takter
- Vægten. Vejer lige til den gode side. Det betyder nok mest mht. kørsel med min elmotor, da jeg er bange for det hele bliver for tungt.
Normalt bruger jeg min elmotor når jeg fisker, og kun benzinmotoren når jeg flytter mig fra A til B. Så måske er støjen ikke min værste fjende.
Men hvor meget larmer sådan en karl i forhold til gamle 2-taktere og moderne 4-taktere?
Alternative motorer lige nu på DBA/GOG:
- 2006/50 timer Suzuki 50 Hk
- 2005/135 timer Mercury 60 Hk
Jeg er bange for at 50 Hk er lige lidt nok, ellers ser Suzukien fin ud.
Og så er jeg stadig noget bange for Mercury tæringsproblemer, som SER UD TIL at være væk fra ca. 2003/4. Men der kan være nogle af disse som er solgt som senere modeller, så 2005'eren er nok ikke 100% sikker.
mvh
Kåre
|

10-08-2016, 09:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Hej Kåre,
Fik du handlet? - ellers er der måske mulighed for en fornuftig handel her:
http://www.ebay.de/itm/Top-Ausenbord...UAAOSwnQhXo5Fv
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

11-08-2016, 10:01
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Holbæk
Indlæg: 38
|
|
Har STOR erfaring med Optimax, de er pålidelige men larmer en del.
Gearet skal mand lige have et kærligt øje til, dog holdt de væsenligt bedre da vi skiftede gearolie for hver 20 time(de blev også sejlet hårdt.)
Men sikke et optræk 
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,584
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, StellaWaec |
|