Jeg har haft fuldstændig samme problemer med min gamle båd, og hvis du er på jagt efter topfart er motoren/benet dit første problem. Du skal finde en motor eller et 20" ben. Dit setup bliver aldrig optimalt. Hæver du din eksisterende motor, kommer tyngdepunktet så højt op, at båden vil chinewalke (rulle fra side til side).
Den gamle ejers 200hk med 20"ben er desværre en bedre løsning.
Kender du iøvrigt gearing på din nuværende gear? Motoren burde snildt kunne hive den der lille propel rundt :-)
PS - da din ikke har low water pick i huset, bør du få monteret et vandttryksmanometer som viser hvor meget tryk der er på kølevandet.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Der er de fire huller forrest i hælen på motoren. Da vejret ikke har været til det, har jeg faktisk ikke fået testet konsekvensen af justeringen af gasspjældet endnu. Målet på spjældet skal være 0,25 mm. fra anslag, hvilket det er nu. Jeg vil mene at det var ca. 1-2 mm ude af justering.
Problemet med at båden ruller fra side til side, havde jeg faktisk sidste år, der var motoren sat i de øverste monteringshuller. Dette problem forsvandt faktisk da motoren blev hævet det den kunne, desværre bare ikke til den optimale højde.
Jeg begynder at tro mere og mere på at monteringshøjden nok er problemet. Måske er det ikke nogen dum idé at se om man kan bytte sig til en motor med kortere ben. Jeg kan godt følge at tyngdepunktet vil ændre sig, når vægten fra motoren flyttes op med yderligere 6-8 cm.
Når jeg har testet resultatet af gasspjældsjusteringen, vil jeg forsøge at låne en mindre propel for at teste max- omdr. som Martin foreslår. Her efter må jeg så beslutte om jeg er ude i at bytte motor eller hæve den nuværende yderligere.
Tak for Jeres indlæg, jeg vender som sagt tilbage.
Jeg synes ikke det lyder til at motoren levere fuld effekt. En. 21p er en ret lille stigning på den motof.
den burde tage begrænseren næsten med det samme. Kender du gearingen i benet?
Hvis motoren yder det den skal, er det et spørgsmål om motorhøjde, propel og setback for at få den mere stabil ved høj fart.
Det med at tyngdepunktet bliver for højt med en XL (25") motor kan jeg sagtens se det teoretiske i, men har bevist at det praktisk kan lade sig gøre, særdeles stabilt og er derfor ikke enig.
Se evt. videoen her, farten er ca. 55 kn og båden er ganske rolig :
Hvis din motor er ok, kan det sagtens lade sig gøre at få den over 60 kn, det koster bare en række 1000-lapper
Første ejer var ejeren af AB Bådproduktion som stod for produktionen (nuværende ejer af AB marine) i Næstved.
Anden ejer var en af min gode venner. Han købte den i 1987 med en 200 HK Mercury. Den sejlede med en 22" Chopper propel.
I 1989 lærte jeg min gode ven at kende da jeg købte en Bornett 17 og monterede en ny 200 HK Mercury (årgang 1988 med de nye topstykker). Jeg sejlede med en 24" Chopper og sejlede hurtigere end min vens Bornett 19.
Så senere blev der monteret en brugt Mercury 220 Laser årgang 1988 på din Bornett 19. Den blev monteret i de øverste huller med en 26" Chopper. Den lavede en flot vandsøjle efter båden, men den sejlede ikke hurtigere end min. Trykloggen på Bornett 19 viste omkring 70 MPH ved tophastighed, mens min kun viste 66 MPH (selvom jeg kunne følge med). Ved ikke hvor hurtigt vi rent faktisk sejlede da vi ikke havde GPS.
Min ven solgte den til en anden fælles ven, som monterede en Mercury 2.4 EFI Bridgeport han allerede havde. Den blev monteret på en justerbar transom jack og sejlede med en 22" Chopper propel (den kunne tage rigtig mange omdrejninger). Den sejlede rigtig godt og motoren larmede helt vildt. Jeg har siddet på bagsædet fra Næstved til Femø og retur uden at miste hørelsen , men det var næsten umuligt at tale sammen.
Senere blev båden solgt til en vi kendte som fik en 60 HK Evinrude monteret og den blev brugt som familiebåd.
Kort tid efter blev den igen handlet til en anden (ved hvem de er) og de havde den i en del år. På et tidspunkt fik de monteret en Mercury 150 Optimax til erstatning for Evinruden.
Så solgte de den på et tidspunkt og jeg ved ikke hvad der blev af den, så det er lidt sjovt at se at den stadig bruges.
Desværre havde vi jo ikke GPS den gang så det er lidt svært at sige hvor stærkt de præcist sejlede. I 1994 fik jeg monteret en Yamaha 200 Pro-V på min Bornett 17 og den sejlede 120 km/t målt med Yamahas digitale tryklog og tog 6000 RPM målt med den digitale omdrejningstæller med en 25" Yamaha Pro propel. Det var et meget vildt og sjovt setup.
Min Bornett 17 var en kopi af Fletchers 17 fods. Men din Bornett 19 er kun inspireret af Fletcher. Det vil jeg ikke kalde en kopi.
Fordelen ved din Bornett 19 er at den har et meget stærkt agterspejl. Jeg ved ikke hvordan det har det i dag ? Men dengang så det rigtig godt ud. Væsentlig bedre konstruktion end på Fletcher/Bornett 17.
Selvom du har et 25" ben havde jeg forventet at du kunne sejle hurtigere.
Med en 225 HK Optimax burde du kunne sejle rigtig stækt med det rigtige setup hvis motoren yder det den skal.
Første ejer var ejeren af AB Bådproduktion som stod for produktionen (nuværende ejer af AB marine) i Næstved.
Anden ejer var en af min gode venner. Han købte den i 1987 med en 200 HK Mercury. Den sejlede med en 22" Chopper propel.
I 1989 lærte jeg min gode ven at kende da jeg købte en Bornett 17 og monterede en ny 200 HK Mercury (årgang 1988 med de nye topstykker). Jeg sejlede med en 24" Chopper og sejlede hurtigere end min vens Bornett 19.
Så senere blev der monteret en brugt Mercury 220 Laser årgang 1988 på din Bornett 19. Den blev monteret i de øverste huller med en 26" Chopper. Den lavede en flot vandsøjle efter båden, men den sejlede ikke hurtigere end min. Trykloggen på Bornett 19 viste omkring 70 MPH ved tophastighed, mens min kun viste 66 MPH (selvom jeg kunne følge med). Ved ikke hvor hurtigt vi rent faktisk sejlede da vi ikke havde GPS.
Min ven solgte den til en anden fælles ven, som monterede en Mercury 2.4 EFI Bridgeport han allerede havde. Den blev monteret på en justerbar transom jack og sejlede med en 22" Chopper propel (den kunne tage rigtig mange omdrejninger). Den sejlede rigtig godt og motoren larmede helt vildt. Jeg har siddet på bagsædet fra Næstved til Femø og retur uden at miste hørelsen , men det var næsten umuligt at tale sammen.
Senere blev båden solgt til en vi kendte som fik en 60 HK Evinrude monteret og den blev brugt som familiebåd.
Kort tid efter blev den igen handlet til en anden (ved hvem de er) og de havde den i en del år. På et tidspunkt fik de monteret en Mercury 150 Optimax til erstatning for Evinruden.
Så solgte de den på et tidspunkt og jeg ved ikke hvad der blev af den, så det er lidt sjovt at se at den stadig bruges.
Desværre havde vi jo ikke GPS den gang så det er lidt svært at sige hvor stærkt de præcist sejlede. I 1994 fik jeg monteret en Yamaha 200 Pro-V på min Bornett 17 og den sejlede 120 km/t målt med Yamahas digitale tryklog og tog 6000 RPM målt med den digitale omdrejningstæller med en 25" Yamaha Pro propel. Det var et meget vildt og sjovt setup.
Min Bornett 17 var en kopi af Fletchers 17 fods. Men din Bornett 19 er kun inspireret af Fletcher. Det vil jeg ikke kalde en kopi.
Fordelen ved din Bornett 19 er at den har et meget stærkt agterspejl. Jeg ved ikke hvordan det har det i dag ? Men dengang så det rigtig godt ud. Væsentlig bedre konstruktion end på Fletcher/Bornett 17.
Selvom du har et 25" ben havde jeg forventet at du kunne sejle hurtigere.
Med en 225 HK Optimax burde du kunne sejle rigtig stækt med det rigtige setup hvis motoren yder det den skal.
Hej Brian.
Interessant historie :-) det er sku lidt sjovt at høre at du kender båden så godt.
Jeg kan se på det som de fleste skriver, at det måske i første omgang er motorkraften jeg skal koncentrere mig omkring. Nu har jeg som sagt ikke fået testet resultatet af min gasspældsjustering endnu. Når det er gjort, og hvis der stadig ikke er forbedring at mærke, så er det nok den kompressionstest som Martin foreslog jeg vil prøve næstefter. Jeg har dog bemærket at der er en del sod indvendigt i skruen, hvor udstødningsgassen kommer ud. Jeg ved ikke hvor meget der er normalt for en OptiMax, men hvad jeg kan huske fra min gamle båd med en Mercury 80, så ser det altså ud til at der måske godt kan være tegn på dårlig forbrænding. Hved man hvordan, eller hvem der kan teste blandingsforholdet af luft/benzin og olie? Umiddelbart er det vel motorstyringen der burde klare dette selv!
Så har jeg faktisk snakket lidt med Arrild som har bygget båden, og han er ikke bange for belastningen af agterspejlet med en OptiMax 225. Dog mener han at man skal overveje hvordan man vil hæve motoren yderligere, for ikke at få unøddigt meget vægt bagud.
Jeg havde forestillet mig at lave en 15 mm. rustfast plade, monteret i agterspejlets huller. Herefter ville jeg lave gevindhuller til montering af motoren i pladen. Men, sådan en plade vil nok komme til at veje omkring de 50 kg., og det er jo en del vægt at have hængende i den gale ende af båden.
Derfor, tænker jeg at en elevator nok er en vægtmæssigt lettere løsning, men formegentligt også noget dyrere. Måske er der nogen som kender nogen der har noget brugt til salg?
Så har jeg faktisk snakket lidt med Arrild som har bygget båden, og han er ikke bange for belastningen af agterspejlet med en OptiMax 225. Dog mener han at man skal overveje hvordan man vil hæve motoren yderligere, for ikke at få unøddigt meget vægt bagud.
Jeg havde forestillet mig at lave en 15 mm. rustfast plade, monteret i agterspejlets huller. Herefter ville jeg lave gevindhuller til montering af motoren i pladen. Men, sådan en plade vil nok komme til at veje omkring de 50 kg., og det er jo en del vægt at have hængende i den gale ende af båden.
Derfor, tænker jeg at en elevator nok er en vægtmæssigt lettere løsning, men formegentligt også noget dyrere. Måske er der nogen som kender nogen der har noget brugt til salg?
Mange tak for det gode indlæg.
Mvh. Morten.
Hej Morten
Har en kammerat der har en brugt jack-plate, kombi lift-setback, den kan købes for 500,-, så opnår du det ønskede og den vejer ca 10 kg.
Propeller til test ville jeg nok også kunne finde :-)
Interessant historie :-) det er sku lidt sjovt at høre at du kender båden så godt.
Jeg kan se på det som de fleste skriver, at det måske i første omgang er motorkraften jeg skal koncentrere mig omkring. Nu har jeg som sagt ikke fået testet resultatet af min gasspældsjustering endnu. Når det er gjort, og hvis der stadig ikke er forbedring at mærke, så er det nok den kompressionstest som Martin foreslog jeg vil prøve næstefter. Jeg har dog bemærket at der er en del sod indvendigt i skruen, hvor udstødningsgassen kommer ud. Jeg ved ikke hvor meget der er normalt for en OptiMax, men hvad jeg kan huske fra min gamle båd med en Mercury 80, så ser det altså ud til at der måske godt kan være tegn på dårlig forbrænding. Hved man hvordan, eller hvem der kan teste blandingsforholdet af luft/benzin og olie? Umiddelbart er det vel motorstyringen der burde klare dette selv!
Så har jeg faktisk snakket lidt med Arrild som har bygget båden, og han er ikke bange for belastningen af agterspejlet med en OptiMax 225. Dog mener han at man skal overveje hvordan man vil hæve motoren yderligere, for ikke at få unøddigt meget vægt bagud.
Jeg havde forestillet mig at lave en 15 mm. rustfast plade, monteret i agterspejlets huller. Herefter ville jeg lave gevindhuller til montering af motoren i pladen. Men, sådan en plade vil nok komme til at veje omkring de 50 kg., og det er jo en del vægt at have hængende i den gale ende af båden.
Derfor, tænker jeg at en elevator nok er en vægtmæssigt lettere løsning, men formegentligt også noget dyrere. Måske er der nogen som kender nogen der har noget brugt til salg?
Mange tak for det gode indlæg.
Mvh. Morten.
Det var så lidt Morten.
Vedrørende soden i propellen det gjorde min Optimax 225 også. Det undrede mig noget eftersom man ellers ikke så noget røg fra den.
Hvis motoren yder det den skal, er det et spørgsmål om motorhøjde, propel og setback for at få den mere stabil ved høj fart.
Det med at tyngdepunktet bliver for højt med en XL (25") motor kan jeg sagtens se det teoretiske i, men har bevist at det praktisk kan lade sig gøre, særdeles stabilt og er derfor ikke enig.
Se evt. videoen her, farten er ca. 55 kn og båden er ganske rolig :
Hvis din motor er ok, kan det sagtens lade sig gøre at få den over 60 kn, det koster bare en række 1000-lapper
Hej Lars.
Jeg er lidt glad for at du mener at XL- benet godt burde kunne bruges på min båd. Det gør da ihvertfald at jeg vil lede efter andre løsninger end en anden motor med kortere ben i første omgang. Fin video i øvrigt :-) det ser rigtig sjovt ud.
Jeg synes ikke det lyder til at motoren levere fuld effekt. En. 21p er en ret lille stigning på den motof.
den burde tage begrænseren næsten med det samme. Kender du gearingen i benet?
Hej Torben.
Hvordan finder jeg ud af hvad gearingen er? er det en del af S/N eller?