Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 244
0 medlemmer og 244 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-06-2015, 18:55
Høegh Høegh er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Næstved
Indlæg: 18
Jeg har godt nok en høj indlæringskurve for tiden. Jeg har i dag lært at der er noget som hedder flinke og træge sikringer. Dem som jeg sprang en masse af i går, var tilsyneladende flinke. Jeg har været nede i dag og prøve med nogle andre sikringer som skulle være træge, og nu kan jeg sagtens hæve og sænke motoren som jeg vil, uden at sikringen springer.

Men:

Sikringen går stadig når jeg prøver at starte motoren. Jeg prøvede også med en 25 amperes sikring i stedet for 20 ampere, men den springer med det samme alligevel.

Sjip: Det kan sagtens være at der var dårlig kontakt. Nu er der det i hvert fald helt sikkert, for jeg har i dag fået strammet boltene så meget at skoene er knækket (se billeder). Jeg må lige prøve igen med et par nye i morgen, når forretningerne åbner.

Bortset fra det, så har jeg sådan en afbryder (billede 4) som overhovedet ikke virker. Der er strøm på det hele, uanset om jeg har sat den røde nøgle i og drejet den, eller ej. Jeg er ikke helt klar over hvordan den burde virke, men jeg forestiller mig at det er meningen at den kortslutter kredsløbet når jeg drejer nøglen og tager den ud, sådan at der ikke er strøm på noget som helst? Det kunne vel i så fald også tyde på en dårlig forbindelse (jeg ævler sikkert nu, bær over med mig)?

Bortset fra at skoene er knækkede nu (og sikkert også beskidte), ser det så ud til at jeg har skruet det rigtigt sammen? Jeg er 99% sikker på at det er sat på nøjagtig som det sad sidste år.

Tak igen for jeres tid. Det er uvurderligt for sådan en skrivebordsforvent nybegynder som mig, at I gider tage jer tid til at hjælpe.

Mvh
Kurt
Attached Images
File Type: jpg DSC_1369.jpg (169.8 KB, 24 views)
File Type: jpg DSC_1370.jpg (133.4 KB, 16 views)
File Type: jpg DSC_1371.jpg (131.4 KB, 15 views)
File Type: jpg DSC_1376.jpg (53.0 KB, 12 views)
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 09-06-2015, 19:29
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Nu er jeg bestemt ingen ekspert, men det første der slog mig ved dine billeder er, at batteriet ikke ser helt nyt ud. Bare fordi det fungerede sidste år, er det ikke sikkert at det fungerer i år. Om et færdigt batteri kan få sikringerne til at springe, skal jeg dog lade være usagt. Har du mulighed for at låne et andet batteri?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-06-2015, 23:30
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Høegh Se indlæg
Jeg har godt nok en høj indlæringskurve for tiden. Jeg har i dag lært at der er noget som hedder flinke og træge sikringer. Dem som jeg sprang en masse af i går, var tilsyneladende flinke. Jeg har været nede i dag og prøve med nogle andre sikringer som skulle være træge, og nu kan jeg sagtens hæve og sænke motoren som jeg vil, uden at sikringen springer.

Men:

Sikringen går stadig når jeg prøver at starte motoren. Jeg prøvede også med en 25 amperes sikring i stedet for 20 ampere, men den springer med det samme alligevel.

Sjip: Det kan sagtens være at der var dårlig kontakt. Nu er der det i hvert fald helt sikkert, for jeg har i dag fået strammet boltene så meget at skoene er knækket (se billeder). Jeg må lige prøve igen med et par nye i morgen, når forretningerne åbner.

Bortset fra det, så har jeg sådan en afbryder (billede 4) som overhovedet ikke virker. Der er strøm på det hele, uanset om jeg har sat den røde nøgle i og drejet den, eller ej. Jeg er ikke helt klar over hvordan den burde virke, men jeg forestiller mig at det er meningen at den kortslutter kredsløbet når jeg drejer nøglen og tager den ud, sådan at der ikke er strøm på noget som helst? Det kunne vel i så fald også tyde på en dårlig forbindelse (jeg ævler sikkert nu, bær over med mig)?

Bortset fra at skoene er knækkede nu (og sikkert også beskidte), ser det så ud til at jeg har skruet det rigtigt sammen? Jeg er 99% sikker på at det er sat på nøjagtig som det sad sidste år.

Tak igen for jeres tid. Det er uvurderligt for sådan en skrivebordsforvent nybegynder som mig, at I gider tage jer tid til at hjælpe.

Mvh
Kurt
Kunne tyde på at din starter ikke har det godt, da du springer sikringer hele tiden når du prøver at starte. Du må ikke sætte større sikringer i, da du så kan brænde ledningerne af. Prøv at give din starter et gok med en hammer. Det kan jo være din starter har sat sig.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar

Tags
12v, motor, sikring, strøm


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:51.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden