Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 154
0 medlemmer og 154 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #12  
Gammel 29-04-2015, 06:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Gennemtæringsprocesserne sker som ofte i denne rækkefølge;

Udstødningssystem
Topstykke(r)
Indsugning
Motorblok

Et gennemtæret udstødningssystem afliver som ofte motoren fordi vandet får lov til at være alt for længe i cylinderne, ellers sker det under sejlads, hvor vandet løber ind i cylinderne, begge ventiler er lukket og stemplet på vej op - BANG, vand kan ikke komprimeres, så enten stopper motoren med det samme ellers ryger plejlstangen ud igennem motorblokken.

Opdager man en utæthed i ovenstående komponenter i tide, så kan motoren i mange tilfælde reddes.

Jeg prøvede det med min egen 4.3 V6´er forrige år ( båden er fra 1992 ).
Vi havde sejlet en hel dag og til aften gik turen ind i havnen. På vej ind begyndte motoren at gå ujævnt for til sidst at gå i stå. Jeg forsøgte at starte motoren, men hørte kun et stort "klonk" fra motorrummet - så vidste jeg godt, hvad der var galt. Udstødningssystemet var kun få år gammelt, men topstykkerne og indsugningen var det originale fra 1992.
Jeg afmonterede tændrørene i bagbord side og vandet væltede ud fra den forreste cylinder. Operationen omfattede to nye topstykker og indsugning.

Man kan ikke sige den præcise levetid på motordele der er kølet med saltvand, men som grundregel, jo ældre det er, jo mere fremskredet må tæringsprocesserne være.

Både der er hentet i USA og sejlet i saltvand ses endnu hårdere ramt af gennemtæringer end det vi oplever i DK grundet den høje saltkoncentration, manglende vinterklargøring og få drifttimer.

Der er ingen fast prisliste på udskiftning af motordele dog er gennemsnitsprisen på følgende dele således:

Udstødningssystem, ca. 8000,- kr.
Indsugning ( kan være udgået hos flere ), ca. 7000,- kr.
Topstykker ( small block ), ca. 8000,- / pr. stk.
Motorblok ( long block / motor med topstykker, small block ), ca. 35000,-
Forvent en timepris hos mekanikeren på ca. 600,- kr. + moms

Jeg har en bekendt som skulle have skiftet to ventiler på et topstykke til en small block ( Mercruiser ). Arbejdet blev udført på et "aut. pirat værksted på Fyn" til en samlet pris på 35.000,- kr. !!!! Lidt i overkanten, synes jeg..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,565
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, abrazloarl
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden