| 
				
				» Online brugere: 389 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 389 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				06-10-2014, 17:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Mercruiser 5.0 MPI. Går dårligt.
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej alle, 
Jeg har en kammerat med en mercruiser 5.0 MPI. År 2003 
For 2 år siden frostsprængte blokken, han får skiftet til en spritny blok og flytter alt andet fra motoren over. 
Siden har den hakket og spruttet ved belastning, den går fint i tomgang. 
Der er blevet renset dyser og skiftet en del følere bla. En krumtapsføler? 
Den går udemærket ud af havnen i tomgang, men når der skal bestilles noget går den dårligt og det føles som om den max yder 150-200 hk. 
Er der nogle der har et forslag til en løsning eller kender et værksted der har HELT styr på den maskine og MPI? 
Den er lavet på værksted, men de kan efter 2år stadig ikke finde fejlen... 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-10-2014, 11:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		2 år, det var dog irriterende. Så kunne man godt forestille sig at nogen fik lyst til at rykke hele skidtet af og installere en god gammeldags (ny) karburator..... 
  
Der sidder en MAP(manifold undertryk) sensor og en TPS(gas spjælds potmeter). Er disse i tip top stand? Ingen lækager ved MAP sensoren? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-10-2014, 11:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Mekanikeren der har lavet den, har han lavet en fejlkodeudlæsning på motoren? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				07-10-2014, 19:42
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg spørger ham lige om han ved det. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-10-2014, 15:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Der kommer ingen fejl frem på en udlæsning. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-10-2014, 21:34
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hmm, ja så kan man godt være på herrens mark. Der er jo 117 steder på en MPI'er der kan være noget galt.  
   
 Men hvis diagnose programmet ikke melder fejl, så burde alle sensorer virke. 
   
 Ved ikke om sådan en svend kan gå i nødprogram (ligesom en bil) af en eller anden årsag, og derved ikke kan arbejde. 
   
 Ved I om der er korrekt benzintryk ? 
   
 Kender en der engang havde en 5,7 MPI'er der også gik dårligt, men jeg kan ikke huske hvad der var galt. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-10-2014, 22:53
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Horizonblue
					 
				 
				Hmm, ja så kan man godt være på herrens mark. Der er jo 117 steder på en MPI'er der kan være noget galt.  
   
 Men hvis diagnose programmet ikke melder fejl, så burde alle sensorer virke. 
   
 Ved ikke om sådan en svend kan gå i nødprogram (ligesom en bil) af en eller anden årsag, og derved ikke kan arbejde. 
   
 Ved I om der er korrekt benzintryk ? 
   
 Kender en der engang havde en 5,7 MPI'er der også gik dårligt, men jeg kan ikke huske hvad der var galt. 
			
		 | 
	 
	 
 Enig, brændstoftrykket skal tjekkes under drift.
 
Dyserne er jo tjekket, de kunne ellers være årsagen til fejlen.
 
Den burde ikke gå i nødprogram, hvis der ikke meldes fejl på den.
 
Hvad med tændingen ?
 
Tændrør, tændkabler, rotor, strømfordeler, er der byttet rundt på tændkablerne, står tændingens grundindstilling korrekt ?
 
På med en tændingspistol og se om tændigen får et flip når den går dårligt.  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-10-2014, 22:57
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Glemte at sige at stikkene til dyserne kan være et problem. Prøv at trykke ned på stikkene et eller 2 ad gangen under drift når den driller og se om det løser problemet. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-10-2014, 23:28
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ja, da jeg læste indlægget tænkte jeg med det samme; Benzinsystem. 
 
Et af de helt store problemer med Mercruiser og Volvo Penta MPI / GXI motorer er benzinpumperne - i langt de fleste tilfælde, er det lavtrykspumpen, der er problemet. Kan den ikke føde højtrykspumpen korrekt, vil motoren populært kaldet "miste pusten". Som jeg husker det, kommer der ikke fejlmeldinger ud ved diagnosetest selvom lavtrykspumpen har for lavt benzintryk. 
 
Årsagen til en defekt benzinpumpe kan skyldes; 
- Vandholdingt benzin 
- For stor ladespænding under drift  
- At man har forsøgt at kick-starte motoren med for stor spænding, hvis batterierne har været tappet for strøm 
 
Elektronikken er yderst følsom for overspænding. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-10-2014, 15:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Super tak. 
Så er der lidt at gå efter. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-10-2014, 11:02
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Du glemte at  benzinpumpen heller ikke kan tåle at køre tør, bare det at skifte filter kan være nok til at den stopper. 
De to gange min lavtrykspumpe stod af kunne motoren ikke starte. 
brændstoftrykket 2,9bar skal tjekkes med fuld gas 
jag måtte skifte 2 af mine dysser da de efter rensning ikke bestod testen (Bosch værksted) 
motoren kunde stadig ikke træke så jeg måtte derefter skifte alle 8 stik til dysserne. der mærkes tydlig forskæld på at samle stik efter udskiftning. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af Kim; 12-10-2014 kl. 15:52.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-10-2014, 13:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Man kan vel også sige, at signaturen hos KIM fortæller alt om levetiden på originale benzinpumpen fra Mercruiser.....  
Selvom jeg har kørt min bil tør for benzin adskillige gange, så har jeg endnu ikke præsteret at få skiftet en benzinpumpe pga. det, selvom bilen har rundet 350000 km - German Engineering vs American Lazy Engineering...   1 - 0  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-10-2014, 16:05
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det har jeg så også prøvet, kørte op af skrænt med kun ca. 8L disel på tanken det var den pumpe. KUN 4000kr for en ny hos LR parts. 
Hvis der lyder det minste pip fra mit cool fuel system igen biver der kastet over bord og denne pumpe bliver mont. istedet 
  
	Præstationspumpe af typen GSS342 med højere tryk og kapacitet end standardpumper. Monteres i tanken. Arbejdstryk: 3 bar. Kapacitet: 220 l/t. Velegnet til montering i f.eks. biler med forhøjet effekt. Monteres i tanken. Eltilslutning medfølger.
 		  
Elektrisk brændstofpumpe52260 		 
349 
DKK  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				12-10-2014, 20:40
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		KIM er bare ikke gode venner med, hverken benzin- eller dieselpumper...  
Hos IVECO, hvor jeg var fast mand på Servicevognen til nødstedte køretøjer på vejnettet, var der tit udkald til "køretøj kørt tør for diesel" - det resulterede aldrig i en havareret pumpe, hverken føde- eller brændstofpumpe uanset indsprøjtningstype !  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				13-10-2014, 11:12
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ha Ha .Nej jeg må overveje at at havde en fodpumpe med som nødforsyning    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-09-2018, 20:48
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Apr 2009 
					Bopæl: Fredericia 
					
					
						Indlæg: 91
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Strøyer
					 
				 
				Hej alle, 
Jeg har en kammerat med en mercruiser 5.0 MPI. År 2003 
For 2 år siden frostsprængte blokken, han får skiftet til en spritny blok og flytter alt andet fra motoren over. 
Siden har den hakket og spruttet ved belastning, den går fint i tomgang. 
Der er blevet renset dyser og skiftet en del følere bla. En krumtapsføler? 
Den går udemærket ud af havnen i tomgang, men når der skal bestilles noget går den dårligt og det føles som om den max yder 150-200 hk. 
Er der nogle der har et forslag til en løsning eller kender et værksted der har HELT styr på den maskine og MPI? 
Den er lavet på værksted, men de kan efter 2år stadig ikke finde fejlen... 
			
		 | 
	 
	 
 Fandt i nogensinde fejlen? Bøvler ligenu med en 5,7 mpi som maks yder 70%  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Eigil 
 
Sea Ray 270 Sundancer '88 
2 x 130 volvo AQAD31A dieseler 
DP 290
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,259 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, AltonWildi | 
	 
			
		
	 
 
			 |