Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 391
0 medlemmer og 391 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-08-2014, 15:51
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Gearingen på 4.3 V6 MPI skal iflg. journalerne være 1.81:1 ( hvorfor THG har en anden gearing monteret, er jeg svar skyldig, men det passer ikke til den resterende del af samme både i samme set-up )

Min båd er med OMC 4.3 V6 ( gearing 1.81:1 ), bådvægt 1600 kg incl. 200 liter benzin. Rammer klokkerent 4600 omdr.min, og 36 knob.

Brormand har en GREW 188 m/ Mercruiser 4.3 V6 karbuartor, 190 HK, og sejler med 21" 4-bladet alu sportspropel. Rammer 4800 omdr.min ved sejlklar vægt. Topfart kan jeg ikke huske, men han trækker uden problemer forbi min båd både i acceleration og på toppen.

Gearingen til Mercruiser 5.0 V8 MPI er 1.62:1

Som ofte bliver mange overrasket over bådens vægt sejlklar !

Og i THG´s tilfælde, ville jeg ændre gearingen til 1.81:1, og montere en 21" 4-bladet alu sportspropel alternativ 22" stålpropel afhængig af bladdesign, ønsker mv.
__________________
Chi non risica, non rosica

Sidst redigeret af Miss Mancini; 23-08-2014 kl. 16:17.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-08-2014, 19:41
Propshop.dk Propshop.dk er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 15
Hvor i landet er du?

Jeg har muligvis noget liggende du kan teste med
__________________
Hilsen

Propshop.dk

Vi har Danmarks bedste priser - MED GARANTI !!
Reply With Quote
  #3  
Gammel 24-08-2014, 13:23
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Citér:
Originally Posted by Propshop.dk Se indlæg
Hvor i landet er du?

Jeg har muligvis noget liggende du kan teste med
Hej, det lyder da som et godt tilbud ;-)
Jeg bor i København, men er forholdsvis mobil. Har en kollega i Odense, der kører til København dagligt - måske kan jeg aftale transport med ham?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 19-10-2014, 23:24
Nielsmc Nielsmc er offline
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Danmark
Indlæg: 5
Lige en update på ovenstående: jeg endte med at prøve tre forskellige propeller før jeg fandt en der passede til mine behov. Der var himmelråbende forskel på at sejle med Enertia'en og min gamle propel - båden hoppede nærmest ud af vandet, og er blevet sindssyg aggressiv at sejle, og meget nemmere at styre - desuden er jeg ikke i tvivl om, efter at have fået de sidste 1100 rpm, at det er en V8'er jeg sejler med...den lyder rigtig godt nu:-)
Fik en god deal på en 15" Enertia, hvilket betyder, at min båd i de sidste 9 år har sejlet rundt med en temmelig forkert dimensioneret propel (Vengeance 21") :-)

Jeg havde håbet, at Rev4 ville være god til min båd, men den virkede meget tung at sejle med ift. Enertia'en, dog kunne den holde en lavere planingshastighed, specielt i bølger.

Mine data under test blev som følger:

Mercruiser 5.0 MPI 1:1,62
Range 4600-5000 rpm
Idle 600 rpm

Vengeance 21"
WOT 3900 rpm / 64 km.t med 2 pers

Enertia 16"
WOT 4800 rpm / 68 km.t med 2 pers
WOT 4600 rpm / 64 kmt med 3 pers

Enertia 15"
WOT 5000 rpm / 67 km.t med 2 pers

Rev4 15"
WOT 5000 rpm 64 km.t med 1 pers
WOT 5000 rpm 64 km.t med 2 pers

Tak for jeres hjælp med at snævre feltet ind.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 24-08-2014, 10:55
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
Gearingen på 4.3 V6 MPI skal iflg. journalerne være 1.81:1 ( hvorfor THG har en anden gearing monteret, er jeg svar skyldig, men det passer ikke til den resterende del af samme både i samme set-up )

Og i THG´s tilfælde, ville jeg ændre gearingen til 1.81:1, og montere en 21" 4-bladet alu sportspropel alternativ 22" stålpropel afhængig af bladdesign, ønsker mv.

Måske MerCruiser har ændret gearingen i nyere tid? Min motor/drev er montereret i båden fra fabrik og er årgang 2011.

Hvad skulle formålet være ved at ændre gearingen til 1.81:1 og hvordan gør man det og hvad er prislejet for dette?
Reply With Quote
Svar

Tags
pitch, propel, stigning, wake


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 130,417
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Plixtroxjaf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden