|
» Online brugere: 369 |
| 0 medlemmer og 369 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

11-08-2014, 17:15
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 117
|
|
|
Som Larsen skriver, så må respekt være gensidigt, jeg sejler stortset kun i silkeborgsøerne, og der er man simpelhen nødtil at være agtpågivenhed, for der er mange kano sejlere, der er ude for første gang, men selv Hjejlebådene sejler som det befinder dem, med mere end 5 knob, hvor du kun må sejle 5 knob, og mere end 8 knob, hvor ja man kun må sejle 8 knob.
Men de står ikke tilbage for at melde dig, hvis du sejler forstærkt.
Med alt det ovenstående, vil jeg egenligt bare sige, jeg forstår dig, den danske arrogance, er også på vandet.
Det betyder dog ikke mere ind det, jeg har kun mødt hjælpsomme både/personer, på vandet og man skal da lige regne med at der kommer en bølge eller 2 fra andre både.
Husk en planende eller sågar en halvplanende båd, for fuldkraft, laver MEGET mindre bølger, ind hvis de de gik for lav fart.
Lars
|

11-08-2014, 17:35
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: DK
Indlæg: 10
|
|
Tak for jeres positive svar.
Jeg var lidt usikker på modtagelsen, da jeg er "ny" her på stedet. Emnet vigepligt og hensyn og den slags, kan jo være lidt ømtåleligt.
Vi sejler jo selv en halvhurtig speedbåd - og prøver også at tage hensyn til kajakker og svaner og andre sejlere ved at tage en stor blød bue udenom.
>>>
Ja det er også ganske rigtigt, at en båd som planer (typisk 15 knob) , faktisk laver væsentligt mindre bølger, end en båd som ligger under planingsfart ( typisk 7-8-9 knob).
Den båd, som ikke er oppe i planingsfart, skubber jo en stor bølge op + har meget større brændstofforbrug. Det kan jo ikke betale sig at "mase sig op ad bakke".
Og ligger med stævnen i vejret, og har dårligt udsyn også.
MEN alligevel - en båd der planer i høj fart laver også nogen meget korte og krappe bølger, som kan være meget generende - så man kan jo godt tage farten lidt af.
mvh A
|

11-08-2014, 17:49
|
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
|
|
Det er faktisk ret interessant, når snakken går på både i frokoststuen.
Mange af mine kollegaer har lidt svært ved at forstå, at en helplanende båd faktisk går mest økonomisk ved enten 4-5 knob eller 20-22 knob. Hækbølgen er også klart mindre ved 22 knob end ved "møvefart".
Men ellers enig: Vis hensyn! Der er plads nok til os alle, og det er skønt på/ved vandet.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290
Facts do not cease to exist because they are ignored.......
|

11-08-2014, 20:22
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: DK
Indlæg: 10
|
|
Hej KjerLarsen
-- ja det kan også være svært at forstå hvordan det kan være sådan.
Jeg har lavet et indlæg om dettte på et andet forum:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/162853
Jeg har lavet en nogenlunde præcis graf som viser benzinforbruget i forhold til farten.
Denne graf er omregnet til vores egen bådstørrelse - 5,7 m lgd m. 60 HK motor - og altså 5,00 m. vandlinielængde.
Det er tydeligt at en fart på 5 knob er OK, og fart 12-20 knob også er OK.
Absolut dårlig økonomi er 8-9 knob.
Topfart koster også ekstra.
-- Prøver med et billede, men jeg ved ikke lige om det bliver rigtigt.
mvh A.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,235
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, ChanaWdy1 |
|