|
 |

27-07-2014, 16:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Det er da ellers "dry joint" det der, som skulle være så godt.....
Ja, du er nød til at pille knæet af allerførst og rense pakfladerne på knæ og manifold, så du kan se om der er nogen synlige tærings skader.
Prøv at tjekke om begge flader er plane, ved at holde en stål lineal, skydelære eller andet på, som er 100% ret.
Jeg har en kammerat, som fik fladerne på knæ og manifold rettet af i en fræser, da han konstaterede at de var blevet skæve og derfor utætte. Ja, det lyder utroligt.
Inden du piller knæet af, husk at tømme manifolden for vand, så der ikke render noget ind i motoren, når du tager knæet af.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

27-07-2014, 16:33
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Det er da ellers "dry joint" det der, som skulle være så godt.....
Ja, du er nød til at pille knæet af allerførst og rense pakfladerne på knæ og manifold, så du kan se om der er nogen synlige tærings skader.
Prøv at tjekke om begge flader er plane, ved at holde en stål lineal, skydelære eller andet på, som er 100% ret.
Jeg har en kammerat, som fik fladerne på knæ og manifold rettet af i en fræser, da han konstaterede at de var blevet skæve og derfor utætte. Ja, det lyder utroligt.
Inden du piller knæet af, husk at tømme manifolden for vand, så der ikke render noget ind i motoren, når du tager knæet af.
|
Hvordan får jeg knæet af og tømningen er vel bare at tømme motoren for vand via bundventilen?
|

27-07-2014, 16:55
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Ja, nyere Mercruiser har et system så man kan tømme alt vandet ud med en hane. Jeg er ikke klar over om manifoldene bliver tømt også, men det må du kunne finde ud af, ved at se hvordan slangerne er forbundet. På mine manifolde sidder der en lille prop på slange studsen, som man kan tage af og derved tømme dem.
Du tager knæet af, ved at løsne de fire bolte oven fra, samt løsne spændebånd, så kan du brække det fri og fjerne det. Løsn alle 4 store spændebånd, så vil det vise sig, om det korte stykke store slange bliver siddende på knæet eller afgangsbøjningen, når du brække knæet løs.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

27-07-2014, 19:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Et meget kendt problem med utætte Dry Joint systemer på Mercruiser motorer.
Problemet er, at Mercruiser flyttede deres produktion af udstødningssystemer til Kina sammen med produktionen af de mindre påhængsmotorer. Det gav svære kvalitetsproblemer med tiden, som på udstødningssiden betød vandindtrængen i motoren.
Det største problem er uden tvivl det materiale, som Mercruiser benytter til udstødningssystemer, og ikke mindst pakningerne - du har selv erfaret, at efter 70 drifttimer er pakningen utæt, og der løber vand ned på ydersiden af manifoldet, men hvad med på indersiden af manifoldet ?
Der ses tit alvorlige tæringsproblemer på "originale Kina manifolder fra Mercruiser", og det giver motorhavari til følge.
Den pakning - hvis kun den er nødvendig - er denne her:
http://www.nytdrev.dk/udstødningsdel...4_618_632.html
Volvo Penta har flyttet deres udstødningsproduktion til USA imens Mercruiser - så vidt jeg er orienteret - fortsat har deres produktion af udstødningssystemer, pakninger, mindre påhængsmotorer mv. i Kina....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

27-07-2014, 21:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
|
Nej, det er dem som man kan se på den side som Miss M linker til. Den du linker til her, er den gamle "ikke dry joint" manifold.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

27-07-2014, 22:28
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Tak for det. Anbefaler I andre også brug af flydende pakning sammen men en ny org. pakning?
Hvad går det dry joint system ud på?
|

28-07-2014, 06:55
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Dry Joint er en modificeret udgave af det hidtidige udstødningssystem.
Man har på Dry Joint flyttet kølekanalerne længere væk fra, hvor udstødningsgassen blæses ud for at reducere muligheden for "gasket leaking water to cylinders"
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,530
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Adriannup |
|