|
 |

01-07-2014, 04:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
|
|
Mark 1 - Rolf 0.
Skal vi sige vi lukker den der??
Al videre mudderkastning kan vel foregå pr. PM for jeg synes ikke denne 'diskussion' om hvem der har et horn i siden på hvem, fremmer seriøsiteten her på sitet.
Kom igen gutter...
__________________
/ Seb
Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha
Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
|

01-07-2014, 06:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
http://www.fenderen.dk/forum/showthr...onteringss%E6t
Det var nu fenderen.dk tråden blev oprettet af Mark B og ikke BS.
Konspirationsteorier og forkerte oplysninger i det sidste sønderjyske indlæg, vil jeg lade forblive ubesvaret til glæde for denne tråds formål.
På forhånd tak... 
__________________
Chi non risica, non rosica
Sidst redigeret af Miss Mancini; 01-07-2014 kl. 07:19.
|

01-07-2014, 10:23
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Anonym
Indlæg: 11
|
|
Rolf - Beklager at jeg huskede forkert. Jeg mente det var BS. Jeg har ikke så travlt med at slå mit navn fast på nettet de enkelte steder, så det beklager jeg at have husket forkert
regal 2250 skrev :
1) Ved lav hastighed havde båden "promillesejlads" hvor man hele tiden skulle korrigere med rettet.
Rolf skrev :
Problemet består i, at styretappen i toppen af transomen er slidt i den bøsning, hvori den er monteret. Slitagen sker, når motorens drejningsmoment ( øjeblikeværdi ) er for stort og båden skal hurtigt ud af vandet, så er der nemlig en enorm belastning på styretappen, bøsning mv.
Rolf, han giver jo ikke gas, så hvordan kan styretappen være belastet når han skriver at det er ved "lav" hastighed at problemet opstår og ikke når han giver gas, som du skriver?
Som sagt, vi har altid haft en smule slingren ved lav hastighed og jeg har aldrig tænkt over hvorfor det var der. Men du skal prøvesejle nogle flere både, så vil du opdage at det ikke er ualmindeligt 
|

01-07-2014, 10:45
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ved lav hastighed må forstås, at motoren har fået "gas". Hvordan kan man ellers opleve, at båden har "promillesejlads" ?
Hvis båden har "promillesejlads" må der også være fremdrift - det kan IMØ kun ske ved at motoren har fået "gas" og propellen i rotation.
Båden kan selvfølgelig godt have "promillesejlads" uden at motoren har fået "gas" og propellen er deaktiveret i rotationsretningen, men så driver båden og sejler ikke. Sådan opfatter jeg ikke problemstillingen i tråden.
Jo, i det øjeblik motoren får "gas" og propellen aktiveres, så er der belastning på styretappen, og hvis der er slør i styretappens bøsning, vil dette give "promillesejlads" i større eller mindre omfang - se dette link:
http://www.nytdrev.dk/transom_alphao...4_578_581.html
Styretappen er nr. 7 på billedet.
Jeg håber at forklaringen giver mening.
Hvis der er mulighed for at undlade at bruge mit civile navn i trådene, vil jeg sætte pris på det - selvom enkelte måske ser det som en kærkommen lejlighed til at gøre det imod mit ønske.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

01-07-2014, 11:15
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Anonym
Indlæg: 11
|
|
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini
Ved lav hastighed må forstås, at motoren har fået "gas". Hvordan kan man ellers opleve, at båden har "promillesejlads" ?
Hvis båden har "promillesejlads" må der også være fremdrift - det kan IMØ kun ske ved at motoren har fået "gas" og propellen i rotation.
Båden kan selvfølgelig godt have "promillesejlads" uden at motoren har fået "gas" og propellen er deaktiveret i rotationsretningen, men så driver båden og sejler ikke. Sådan opfatter jeg ikke problemstillingen i tråden.
Jo, i det øjeblik motoren får "gas" og propellen aktiveres, så er der belastning på styretappen, og hvis der er slør i styretappens bøsning, vil dette give "promillesejlads" i større eller mindre omfang - se dette link:
http://www.nytdrev.dk/transom_alphao...4_578_581.html
Styretappen er nr. 7 på billedet.
Jeg håber at forklaringen giver mening.
Hvis der er mulighed for at undlade at bruge mit civile navn i trådene, vil jeg sætte pris på det - selvom enkelte måske ser det som en kærkommen lejlighed til at gøre det imod mit ønske.
|
Du skrev helt konkret, når båden skulle hurtigt ud af vandet, så der er vel ikke nogen tvivl om at du mener når båden skal i plan? Lad os nu holde os til det konkrete du skrev.
Dit navn er alment kendt i diverse fora, så jeg ser ikke hvad problemet er i at os der kender dig som Rolf - fortsætter med at omtale dig ved dit borgerlige navn?  Eller hvad er der sket, som pludselig bevirker at du nu ikke vil være kendt på nettet længere?  Du har da ellers investeret uanede mængder tid på at fortælle om din store benzinsluger, ældre båd og senge- og madrasverdenen med dit navn bagved?
|

01-07-2014, 12:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Når båden skal i plan og motorens drejningsmoment er for stort / kraftigt, så sker der meget slitage på styretappen og bøsningen i toppen af transommen.
Det slitage der sker, viser sig - efter tid - som "promillesejlads" ved langsom fart.
Dine sidste tre linjer har jeg ikke yderligere kommentarer til selvom jeg håbede på din forståelse for mit ønske !
Jeg ser derfor frem til dine konstruktive indlæg på sitet til glæde for alle brugerne herinde, og undres måske lidt over, hvorfor din nye profil siger "få indlæg / kommentarer, ingen båd, 0 - 1 års sejlerfaring" osv. Nogen ting står i skærende kontrast til dine tidligere oplysninger i denne tråd, og ikke mindst, at din tilsyneladende "gamle" profil med +200 indlæg er ophørt herinde selvom jeg ikke har gjort særlig store anstrengelser for at finde den mv.
Jeg håber at dit engagement og tilbagevenden til fenderen.dk vil være udbytterigt for alle brugerne herinde, og naturligvis, at du kan bidrage med din efter sigende brede erfaring fra det maritime miljø, enten i små eller store både.
fenderen.dk er et site som er en "vidensdatabase" for passionen med at sejle, og jeg tror, at vi alle herinde hilser enhver bruger velkommen, som har en lang erfaring i det maritime miljø, og kan bidrage til den videre udvikling til dette uanset om der er tale om en jolle eller "familiefærge".
Velkommen tilbage med ønsket om en god om konstruktiv debat omkring vores fælles passion, nemlig det at sejle.
__________________
Chi non risica, non rosica
Sidst redigeret af Miss Mancini; 01-07-2014 kl. 13:15.
|

01-07-2014, 13:37
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Anonym
Indlæg: 11
|
|
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini
Dine sidste tre linjer har jeg ikke yderligere kommentarer til selvom jeg håbede på din forståelse for mit ønske !
Jeg ser derfor frem til dine konstruktive indlæg på sitet til glæde for alle brugerne herinde, og undres måske lidt over, hvorfor din nye profil siger "få indlæg / kommentarer, ingen båd, 0 - 1 års sejlerfaring" osv. Nogen ting står i skærende kontrast til dine tidligere oplysninger i denne tråd, og ikke mindst, at din tilsyneladende "gamle" profil med +200 indlæg er ophørt herinde selvom jeg ikke har gjort særlig store anstrengelser for at finde den mv.
Jeg håber at dit engagement og tilbagevenden til fenderen.dk vil være udbytterigt for alle brugerne herinde, og naturligvis, at du kan bidrage med din efter sigende brede erfaring fra det maritime miljø, enten i små eller store både.
fenderen.dk er et site som er en "vidensdatabase" for passionen med at sejle, og jeg tror, at vi alle herinde hilser enhver bruger velkommen, som har en lang erfaring i det maritime miljø, og kan bidrage til den videre udvikling til dette uanset om der er tale om en jolle eller "familiefærge".
Velkommen tilbage med ønsket om en god om konstruktiv debat omkring vores fælles passion, nemlig det at sejle.
|
Det var folk som dig og din bedste ven Ralph der gjorde at jeg synes bådforumene blev en legeplads for egoistiske og selvfede mennesker. Typer som Jer gjorde at jeg mistede interessen for at spare med andre bådejere på nettet. Jeg er født i et gammelt hjem med meget få midler, som igennem årene er vokset stødt. Jeg har aldrig haft det store behov for at prale med hvor jeg kom fra eller hvad jeg var god for. Det har jeg - læst med fra sidelinjen af - kun følt at du har haft behov for.
Jeg delte faktisk som jeg ganske rigtigt skrev i mit første indlæg, noget viden som jeg igennem årene har gjort mig omkring retningsstabile både. Jeg argumenterede fornuftigt og skrev i en meget anstændig tone, at man nok burde tage dit indlæg med en smule skepsis, og samtidig tilføjede jeg at jeg synes man skulle opsøge flere professionelle råd inden man lagde sig fast på at båden skulle ordnes for - et ikke helt useeligt beløb - 35.000 kr. Jeg nedgjorde hverken din person eller din forretning Rolf, men argumenterede sagligt. Resten af debatten har du selv udviklet til en uheldig tone at læse for øvrige brugere herinde.
Mange af de bedste og mest erfarne sejlere er slet ikke at finde herinde på diverse bådforums. De har forsøgt at deltage i debatter på nettet, men er sidenhen faldet fra da andre har forsøgt at belære dem. Måske det er grunden til at det er de samme få mennesker der stadig sidder på hovedindlæggene på nettet
Og så sidder jeg og undrer mig over at man åbent og ligetil på din facebook kan læse, at du har fået "accept fra Brian Sandberg" til at dele et klip af hans. Hvilke typer mennesker tager kontakt til en kendt kriminel og beder om accept til at dele sådan noget snavs og give manden taletid? 
|

01-07-2014, 12:22
|
|
Da jeg havde min Wiking til salg, fik jeg en del henvendelser fra folk med både ( de ville alle bytte.....det ville jeg ikke ) som Baylinere, Searay o.l.
1 af de gængse spørgsmål var, er den retnings stabil ved 8-10 knob, for det var deres ikke....
Iflg. dem var deres både først rigtig retnings stabile ved fart over 16-18 knob....som vel også er march hastigheden ved største parten af den type både....
|

01-07-2014, 12:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Da jeg havde min Wiking til salg, fik jeg en del henvendelser fra folk med både ( de ville alle bytte.....det ville jeg ikke ) som Baylinere, Searay o.l.
1 af de gængse spørgsmål var, er den retnings stabil ved 8-10 knob, for det var deres ikke....
Iflg. dem var deres både først rigtig retnings stabile ved fart over 16-18 knob....som vel også er march hastigheden ved største parten af den type både....
|
Der er vel forskel på en WIKING ( familiefærge efter dit eget udsagn ) og en ukendt model Bayliner, Sea Ray mv. ?
Måske forklaringen kan uddybes, når man kender den præcise bådmodel, motorstørrelse, drevtype mv.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,136
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Hassanned |
|