» Online brugere: 307 |
0 medlemmer og 307 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

09-05-2014, 07:01
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Min turbo er også fedtet på indersiden ved indsugningen, men det er fordi udluftningen fra ventildækslet går direkte på indsugningstragten :-)

__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

09-05-2014, 15:50
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Citér:
Originally Posted by Strøyer
Min turbo er også fedtet på indersiden ved indsugningen, men det er fordi udluftningen fra ventildækslet går direkte på indsugningstragten :-)
|
Min Yanmar har også udluftning fra ventildæksel til låget på luftfilter. Så det kan også sagtens være derfor turboen er en smule fedtet på indersiden af indsugningen.
Den smule jeg lige checkede turboen da jeg havde luftfilteret af, tyder det ikke på at der er slør i akslen. Jeg prøvede at skubbe "møllen" frem/tilbage og sideværs også. Men der var ikke noget slår at mærke.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|

09-05-2014, 16:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Nu har jeg set videoen - min første tanke var efter opstart af motoren;
Hold da helt op. Vi ser meget forskelligt på, hvad der er tilladeligt af røg under start og drift af motoren.
Jeg vil sige det sådan, at hvis den motor er renoveret for 60K, som sælger påstår - og det er nok tvivlsomt, om det er tilfældet, da en renovering dækker fra ingenting til komplet renovering - så har vedkommende som har stået for renoveringen glemt noget under renoveringsprocessen !
Jeg har renoveret mange IVECO diesler, og de har aldrig afgivet så kraftige røgsignaler under opstart eller drift.
Det ligner blå røg på billedet, og det er motorolie i cylindrene.
Har du taget en kompressionstest af motoren med kold og driftvarm motor ?
Husk at en kompressionstester til dieselmotor skal spændes fast ved brug af boltene/overfald til indsprøjtningsdysserne, fordi den type motor er med høj kompression i modsætning til en benzinmotor, som har væsentlig lavere kompressionsforhold.
Jeg tror sjældent på manges udsagn om, at "den skal bare brændes af, så koks og slagger bliver brændt ud", så virker den fint igen....
Sidst jeg oplevede det, var da en "klog automatgearspecialist" fik en opgave med at fejlfinde på en MB 500 med kompressor som skiftede gear mærkeligt - hans konklusion var "lån mig lige den bil, så kører jeg en tur og brager den af". Det gjorde han også, men havarerede kort tid efter fordi automatgearkassen var eksploderet - hvorfor ? Fordi den var utæt for automatgearolie....Det havde han selvfølgelig ikke tjekket inden start selvom der sidder en pejlepind til dette formål nøjagtig som med at pejle motorolien....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-05-2014, 06:25
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Hej igen,
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at lave et "sammendrag" af indlæggene da der er meget varierende svar.
Har været en tur på youtube for at se om jeg kunne finde andre eksempler. Herunder er nogle videoer af nogle motorer der minder meget om min. Og 2 af dem de skulle være"rebuild". Og der er ret stor forskel på mængden af røg fra disse motorer.
Noget røg:
http://www.youtube.com/watch?v=YDUUPuhw_oI
"Meget" røg
http://www.youtube.com/watch?v=ZFYLQnr11Pc
Lidt røg:
http://www.youtube.com/watch?v=pA8LIEpCYm8
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|

10-05-2014, 07:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, mange input, meninger og holdninger giver ikke nødvendigvis et retvisende billede af det faktiske i din situation.
Du kan drage din konklusion af denne tråd og tage bestik af situationen derfra.
Jeg tror ikke at flere konspirationsteorier vil gøre dine overvejelser om handlingsforløbet med din motor nemmere. Tværtimod.
Jeg ville få taget en kompressionstest på motoren både ved kold og driftvarm motor. Det giver en god retningspil om, hvilken stand den er i.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-05-2014, 09:42
|
|
Sejl sæsongen ud, så får du et mere retvisende billede af det, så finder du også ud af, om den bruger motor olie.
Men få lavet en kompensations test, for er den renoveret, skulle den gerne være perfekt.
|

10-05-2014, 20:36
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Jeg skal have købt mig en kompressionstester.
Jeg har kigget lidt på bla. Biltema´s udvalg. Er det nogle der duer? Det er jo ikke én jeg regner med at skal bruge hver måned, så jeg har ikke brug for en proff model. Men omvendt skal det naturligvis også være én jeg kan stole på.
Det ser ud til at man skelner ml. målere til benzin eller diesel. Jeg kan se at min motor har et kompressionsforhold på 15,9:1. Jeg har fundet en måler der går til 20 bar - hvilket jo så burde være fint. Men der står at måleren kun må bruges til benzin motorer - Hvorfor? Hvis ellers skalaen der måles efter godt kan klare trykket er det så ikke underordnet.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,932
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, KristinnVoige |
|