Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vinterkonservering

Vinterkonservering Her kan du stille spørgsmål til hvordan du vinterkonserverer din båd - motor, drev, vandtanke, toilet mm.

» Online brugere: 295
0 medlemmer og 295 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-04-2014, 10:32
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Så bliver det en oplevelse at komme på vandet første gang med båden - har I ikke prøvesejlet den inden I købte den ?

88 HK - 1300 kg båd - helplanende.....Nu bruger du ordet dødbider, og det er nok ikke helt ved siden af. Jeg kender ikke i detaljer MB OM617 motoren, men den har nok et lavt max. omdrejningstal sammenlignet med en tilsvarende benzinmotor.

Umiddelbart vil jeg vurdere, at båden kommer til at skubbe oceaner af vand foran sig og hækken suget ned af hækbølgen, hvis du jager håndtaget i kælderen...

Jeg tror at tidligere ejer af båden har valgt at satse på økonomisk og rolig sejlads fremfor fuld fart over feltet - hvis du forstår hvad jeg mener med det.. ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 05-04-2014, 10:57
300869ssm 300869ssm er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2014
Bopæl: falster
Indlæg: 11
Hej !!

Vi har ikke sejlet i den - det var et lille gør det selv projekt. - som vi skal hygge lidt med.

Så vi må se hvad den gamle diesel kan klare - men for at fremtidssikre tror jeg vi går efter et Bravo drev.

Tusind tak for ideer og svar - det har været til hjælp.

Skulle nogen ligge inde med et godt Bravo med Transum plade / monteringsplade osv.

er i meget velkommen til at skrive.

Vi håber på god vind - hvis den blive gumpe tung.

God sejlads til jer alle
mvh
Reply With Quote
  #3  
Gammel 05-04-2014, 11:13
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Vælger du BRAVO drev, så skal du også skifte transomen !
Ny transom, kr. 20K
Brugt BRAVO drev, ca. kr. 25K / nyt, kr. 60K

Tag en sejltur med det nuværende set-up og tag situationen derfra.

En af mine kunder har et originalt Mercruiser Alpha One Gen II transom incl. drev med udveksling 2:1, som du kan hente for 25K......
Står i København...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-04-2014, 00:18
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
Så bliver det en oplevelse at komme på vandet første gang med båden - har I ikke prøvesejlet den inden I købte den ?

88 HK - 1300 kg båd - helplanende.....Nu bruger du ordet dødbider, og det er nok ikke helt ved siden af. Jeg kender ikke i detaljer MB OM617 motoren, men den har nok et lavt max. omdrejningstal sammenlignet med en tilsvarende benzinmotor.

Umiddelbart vil jeg vurdere, at båden kommer til at skubbe oceaner af vand foran sig og hækken suget ned af hækbølgen, hvis du jager håndtaget i kælderen...

Jeg tror at tidligere ejer af båden har valgt at satse på økonomisk og rolig sejlads fremfor fuld fart over feltet - hvis du forstår hvad jeg mener med det.. ?
Jeg tror at Rolf T har ret her.

På nogen af de første ture, hvor båden er tom, bunden er ren, propellen er frisk og kursen er mod Bornholm, hvor det jo går ned ad bakken :-) er der måske en spinkel chance for at den kan komme op at plane, hvis du kommanderer en matros op på fordækket.

Men under almindelige forhold; dvs. du har et par kammesjukker med som sidder i agter, lidt grej i kistebænkene osv, ja så vil den skovle en masse vand, når du giver fuld gas og ikke komme op at plane.

88 hk til 1300 kg er ikke meget hvis man har travlt. Men til bare at ligge og sejle stille rundt i Københavns kanaler eller andre hyggelige steder, er det jo fint nok.

Det vil f.eks. være en fin båd til Silkeborg søerne, hvor jeg sejler ind imellem. Her er det ikke tilladt at plane overhovedet.

Skal en Coronet 21 kunne komme rask op ad vandet med lidt last ombord og flytte sig, skal den have omkring 200 hk eller mere, vil jeg mene.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-04-2014, 07:42
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg kunne faktisk godt tænke mig at se den motorinstallation - har du evt. et par billeder der kan blive lagt op på sitet... ?

Gerne i denne tråd eller i dit fotoalbum.

By the way:
fenderen.dk er en "vidensdatabase" omkring både, og jo flere billeder, informationer mv. omkring vores fælles interesse, vil være værdsat herinde.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-04-2014, 10:03
300869ssm 300869ssm er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2014
Bopæl: falster
Indlæg: 11
Hej Rolf

Hermed prøver jeg at ligge lidt billeder til sagen :-)
Attached Images
File Type: jpg motor.jpg (150.5 KB, 35 views)
File Type: jpg motor2.jpg (155.9 KB, 29 views)
File Type: jpg bådhæk.jpg (142.4 KB, 26 views)
File Type: jpg drev.jpg (170.7 KB, 27 views)
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-04-2014, 10:30
300869ssm 300869ssm er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2014
Bopæl: falster
Indlæg: 11
billeder af hele båd
Attached Images
File Type: jpg foto 1.JPG (125.0 KB, 28 views)
File Type: jpg foto 2.JPG (118.0 KB, 27 views)
File Type: jpg foto 3.JPG (151.9 KB, 21 views)
File Type: jpg foto 4.JPG (92.7 KB, 20 views)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-04-2014, 16:45
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Jeg tror ikke din båd er ombygget, men en sjælden og original Coronet P21-3
Pas på den.
Jeg ser lige om jeg kan finde ud af noget om modellen.

Jeg fandt noget om p21-3 i klubben.

http://www.coronetyachtclub.dk/?rID=1000&batID=55


Den ligner, men er ikke helt magen til.
Men stadig kan det være originalt.
Jeg kigger lidt videre :-)
Det kan sagtens være at det er en gammel tysk politibåd.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 06-04-2014 kl. 17:00.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 06-04-2014, 20:12
300869ssm 300869ssm er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2014
Bopæl: falster
Indlæg: 11
Hej !

Tak for info - ja det ligner lidt - dog har vores lukket styrehus.

meget sjovt at kigge og læse.

Rolf - ved ikke om du har set billederne, du må gerne kommentere og helst lige fra lever - det kan vi lærer en masse af :-)

Hvis der er flere oplysninger vedr. modellen vil jeg meget gerne høre mere.

mvh
Reply With Quote
Svar

Tags
coronet, diesel, drev, gearing


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,114
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Davidycd
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:55.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden