Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 254
1 medlemmer og 253 gæster
PronezaJaf
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 18-03-2014, 18:53
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
3 knob ekstra med en glat propel under normale danske forhold, vil give en brændstofbesparelse på en forbrændingsmotor med en virkningsgrad på 42% i omegnen af 28% med et variabelt omdrejningstal imellem 1500 - 1900 omdr.min. forudsat, at der er en nominel belastning på gearet, hvor udvekslingen er 2:1 ved ikke under 3 bar atmosfærisk tryk med lukket motorklap...

Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 18-03-2014, 23:27
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Der kan man bare se en en troende mere.
De 3 bar opnås bedst ved at vende strømen til motorrum`s udlufteren
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #3  
Gammel 19-03-2014, 10:17
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
3 knob ekstra med en glat propel under normale danske forhold, vil give en brændstofbesparelse på en forbrændingsmotor med en virkningsgrad på 42% i omegnen af 28% med et variabelt omdrejningstal imellem 1500 - 1900 omdr.min. forudsat, at der er en nominel belastning på gearet, hvor udvekslingen er 2:1 ved ikke under 3 bar atmosfærisk tryk med lukket motorklap...

Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
Det er jeg ikke helt enig i, ved hurtig hovedregning ser det umiddelbart ud til du ikke har korrigeret for 1. søndag i advent

- hvilket selvfølgelig kun har indflydelse hvis man sejler hele året rundt !!!
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #4  
Gammel 19-03-2014, 10:49
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Rolf T Se indlæg
under 3 bar atmosfærisk tryk

Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
For øvrigt svarer 3 bar på pittorøret til ca 50 knob, det er vist kun på motorvejen "prinsessen" har været deroppe
__________________
LarsH
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,077
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, PronezaJaf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:15.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden