|
 |

18-03-2014, 18:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
3 knob ekstra med en glat propel under normale danske forhold, vil give en brændstofbesparelse på en forbrændingsmotor med en virkningsgrad på 42% i omegnen af 28% med et variabelt omdrejningstal imellem 1500 - 1900 omdr.min. forudsat, at der er en nominel belastning på gearet, hvor udvekslingen er 2:1 ved ikke under 3 bar atmosfærisk tryk med lukket motorklap...
Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-03-2014, 23:27
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
|
|
Der kan man bare se en en troende mere.
De 3 bar opnås bedst ved at vende strømen til motorrum`s udlufteren
__________________
Hilsen Kim 
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe 
Yamaha v8 drev
|

19-03-2014, 10:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by Rolf T
3 knob ekstra med en glat propel under normale danske forhold, vil give en brændstofbesparelse på en forbrændingsmotor med en virkningsgrad på 42% i omegnen af 28% med et variabelt omdrejningstal imellem 1500 - 1900 omdr.min. forudsat, at der er en nominel belastning på gearet, hvor udvekslingen er 2:1 ved ikke under 3 bar atmosfærisk tryk med lukket motorklap...
Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
|
Det er jeg ikke helt enig i, ved hurtig hovedregning ser det umiddelbart ud til du ikke har korrigeret for 1. søndag i advent
- hvilket selvfølgelig kun har indflydelse hvis man sejler hele året rundt !!!
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

19-03-2014, 10:49
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
|
|
Citér:
Originally Posted by Rolf T
under 3 bar atmosfærisk tryk
Ovenstående er naturligvis gældende, hvis båden sejler ned af bakke - op af bakke, er regnestykket lidt anderledes !
|
For øvrigt svarer 3 bar på pittorøret til ca 50 knob, det er vist kun på motorvejen "prinsessen" har været deroppe  
__________________
LarsH
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,077
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, PronezaJaf |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:15.