|
 |

16-12-2013, 19:29
|
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
|
|
Hej Fletcher 14
Det er lige præcis sådan drømmen ser ud oppe i mit hoved, men derfor er tanken der stadig at det første man finder i skroget første gang den kommer på land er `forskallings brædder og gamle aviser`. men kan godt være man ikke skal være så bange for det..?
|

17-12-2013, 11:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Jeg er ingen ekspert i træskibe, men, hvis båden på handelstidspunktet er i drift og sælger er seriøs og troværdig, så ville jeg bare overtage båden og tage den derfra. Der er jo altid opgaver hist og her med både. Jeg har overværet en del bådhandler - og det er ikke min erfaring, at der er sammehæng mellem glæde/kvalitet - og pris. Det vigtige er, at du selv har tilstrækkelig interesse i sikkerheden og teknikken. Jeg tror så i øvrigt aldrig, at man kan gå helt galt med en kutter. Der må være tale om særligt robust håndværk.
|

17-12-2013, 11:47
|
|
Jeg ejer halvdelen af en Grand Banks fra 1972 som er lavet af træ.
Først og fremmest så drejer træ skibe sig om kærlighed, man skal elske det klassiske, man skal elske at kæle for detaljerne, man skal kunne lide at arbejde med træ....og man skal have en pæn portion tid på hånden, da der bare er mere arbejde ved det, end der er ved glasfiber.
Når det så er sagt, så er glæden uovertruffen, det er intet mindre end fænomenal. Vi har også en glasfiber båd, og det er super fedt at sejle helt generelt, også bare lige 100% federe når vi er afsted i vores G.B. :-)
Vi havde den på værft sidste år, og der blev bunden lavet for mere end 40.000kr, og bunden fejlede ikke noget videre. Men vi valgte at skifte de planker, som ville skulle skiftes indenfor få år, ligesom vi virkelig valgte at gå hele vejen med bunden. Det hele er lavet af professionelle, og der er givet 12 års garanti på bunden.
Så hvis man kan regne med minimum 12 års intervaller på den øvelse, så er det jo ikke specielt dyrt, man skal bare være klar over, at sådanne ting kommer.
Køb for guds skyld sådan en kutter de er bare så fede :-) havde jeg kunnet få konen med på det, så havde jeg selv købt en i sommers :-)
|

17-12-2013, 19:29
|
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2013
Bopæl: Åbenrå
Indlæg: 4
|
|
Hey Peter508
Tak for tippet ang. økonomien i skroget.
Kanon fin båd sådan en GB og har også selv set på en del af dem, men mange af dem ligger desværre i Staterne syntes jeg og så kommer der lidt import i vejen, men det gør jo ikke motivationen til en kutter mindre.
M.v.h.
Palle T.M.
|

17-12-2013, 19:55
|
|
Vores er faktisk til salg, da jeg ikke har tiden til den, og to både er for meget...
Men en ægte G.B. koster bare en del penge...men så har man også en autentisk marine trawler.
Vores koster i omegnen af en halv mill.... Og det er jo også en slags penge sådan sidst på måneden  
|

18-12-2013, 08:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

18-12-2013, 16:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Puha, dit projekt kan nok ligestilles med russisk roulette dog er forskellen, at dit projekt kan løses med cool cash - det kan det første ikke...
Ældre både og træbåde er ingen undtagelse, er som regel altid forbundet med en vis risiko omkring drift- og vedligeholdelsesomkostningerne. De store udfordringer ligger uden tvivl i træværket under vandlinjen og ikke mindst drivlinjen - sidstnævnte omfatter motor, gear, propelleraksel og propel.
Jeg har talt med en god bekendt, som har en 58 fods trækutter som bruges til lystfiskertur fra Helsingør Nordhavn, og her er hans erfaringer;
- Fiskekuttere med Hundested motor uanset om det er én eller to cylindret udgaver repræsenterer ingen værdi. Umuligt at støve reservedele op. Motorerne er direkte kølet med saltvand.
- Svamp i træværket er udbredt og kan lokaliseres inde fra.
- "Orm" i træværket under vandlinjen er også udbredt.
- Forvent som minimum 50000 - 60000 kr. om året i årlig vedligeholdelse af båden. Skal den bruges til charter, skal du som udgangspunkt forvente den dobbelte udgift af ovenstående grundet skærpede regler fra Søfartsstyrelsen.
- Båden skal på land hvert år og have den store tur i bunden.
- Motoren skal serviceres efter producentens foreskrifter ellers kan det betyde dyre reparationer.
- Mange fiskekuttere er som ofte ombygget af en "gør-det-selv-person", og det kan til tider sætte sit præg på levetiden af det ombyggede arbejde.
Selvom du er faglært tømrer og har en god bekendt med snilde inden for motorer, så er de store spørgsmål i denne sammenhæng;
- Er du indstillet på det enorme arbejde med at holde båden i sødygtig stand ?
- Er du indstillet på at ofre ovenstående beløb til årlig vedligeholdelse ?
- Kan du acceptere, at sæsonen kan være slut før den er begyndt fordi du ikke kan finde de nødvendige reservedele til drivlinjen ?
I husholdningsbudgettet, skal der som ovenstående viser, findes ca. 5000,- kr. hver måned til vedligeholdelse af båden. Hertil skal du lægge forsikring, havneleje og brændstof.
Forsikring har jeg ingen erfaring med, men måse Manorwar kan bidrage med en estimeret forsikringspræmie på en kutter i den størrelse du søger med en forsikringssum på x-antal kroner......
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,157
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, BruceThort |
|