Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 280
0 medlemmer og 280 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-12-2013, 07:49
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Takker og bukker Super site ! . Det ser faktisk nememre ud end jeg troed at skifte det forskellige
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #2  
Gammel 09-12-2013, 08:55
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Nico,

Vær obs på at gearhuset er den del på en komplet motor, hvor der skal anvendes de fleste stykker specialværktøj. (jvf. værkstedsmanualen)

Jeg ved du har stor mekanisk snilde og kan splitte en motor ad med lukkede øjne , men overvej seriøst alligevel om det var en idé at lade en betroet mekker samle drevet igen aht. korrekt shimming, trykprøvning osv.

Kaster du dig ud i det alligevel, så find en værkstedsmanual på nettet, hvis du ikke har den allerede. Så du har den korrekte arbejdsgang med de rigtige spændingsmoment osv. (de kan findes i pdf-version på f.eks. Ebay til få $$.

Da jeg lavede rep. på min gearkasse konkluderede jeg, at tiden brugt på at få lånt mig frem til de rigtige værktøjer, ikke stod mål med de omkring 1.000 jeg gav, for at få det samlet af en der havde de rigtige forudsætninger.

Jeg indkøbte alle dele og lavede demonteringen selv, afleverede det og fik det tilbage med garanti på reperationen.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-12-2013, 10:09
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Du har helt ret - Kan ikke helt beslutte mig hvad jeg gør endnu.

Der går hurtigt mange timer med det ene og andet og hvor tit skal jeg bruge det værktøj igen ( forhåbenlig ikke særlig tit ).

Men skridt et bliver at skille det ad for at tjekke evt. skader op.

Min plan 2 er at købe et brugt underhus i USA og få sendt over. Så sætte det jeg har i stand ved siden af det andet Fandt desuden også en leverandør der ville tage mit i bytte og så sende et nyt renoveret her over ( atlså ombytter ). For en fin sum. Det blev lige knap 5K incl fragt. + Told. Så 6.000kr
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-12-2013, 11:48
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Når du skal have din bearing carrier ud, så forvent den kan sidde rigtig fast pga. tæring.

Jeg brugte en aftrækker som vist her, nem at lave og effektiv.

__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #5  
Gammel 09-12-2013, 12:39
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Smart ! Det har jeg faktisk alt grejet til

Thanks !
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-01-2014, 11:48
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-01-2014, 14:38
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
Husk at få den rigtige omløbsretning, da det bestemmes i underhuset.

Som ofte er der tillæg på modsat rotation også kaldet Counter Clockwise Rotation på engelsk.

Du vil nok opdage, at nye drev i den prisklasse du søger kan støje en del i begyndelsen. Det skyldes, at gearhjulene skal "slides til". Resultatet er som ofte en del spåner på magneten i bundproppen. Efter et par olieskift er problemet løst. Min erfaring siger mig, at en GL5 mineralsk gearolie er velegnet til dine drev

Husk i samme omgang at skifte gearkabel, hvis ikke det er af nyere dato. Et trægt gearkabel kan ødelægge gearskifte funktionen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-01-2014, 19:59
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
Nej, det er helt sikkert værd at overveje, forskellen i kr. ender jo nok med at være minimal.

Mht. olie ville jeg personligt følge fabrikantens anvisninger og bruge en MERCURY High Performance Olie.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,905
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, JosephPalm
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:42.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden