Vær obs på at gearhuset er den del på en komplet motor, hvor der skal anvendes de fleste stykker specialværktøj. (jvf. værkstedsmanualen)
Jeg ved du har stor mekanisk snilde og kan splitte en motor ad med lukkede øjne , men overvej seriøst alligevel om det var en idé at lade en betroet mekker samle drevet igen aht. korrekt shimming, trykprøvning osv.
Kaster du dig ud i det alligevel, så find en værkstedsmanual på nettet, hvis du ikke har den allerede. Så du har den korrekte arbejdsgang med de rigtige spændingsmoment osv. (de kan findes i pdf-version på f.eks. Ebay til få $$.
Da jeg lavede rep. på min gearkasse konkluderede jeg, at tiden brugt på at få lånt mig frem til de rigtige værktøjer, ikke stod mål med de omkring 1.000 jeg gav, for at få det samlet af en der havde de rigtige forudsætninger.
Jeg indkøbte alle dele og lavede demonteringen selv, afleverede det og fik det tilbage med garanti på reperationen.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Du har helt ret - Kan ikke helt beslutte mig hvad jeg gør endnu.
Der går hurtigt mange timer med det ene og andet og hvor tit skal jeg bruge det værktøj igen ( forhåbenlig ikke særlig tit ).
Men skridt et bliver at skille det ad for at tjekke evt. skader op.
Min plan 2 er at købe et brugt underhus i USA og få sendt over. Så sætte det jeg har i stand ved siden af det andet Fandt desuden også en leverandør der ville tage mit i bytte og så sende et nyt renoveret her over ( atlså ombytter ). For en fin sum. Det blev lige knap 5K incl fragt. + Told. Så 6.000kr
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
Husk at få den rigtige omløbsretning, da det bestemmes i underhuset.
Som ofte er der tillæg på modsat rotation også kaldet Counter Clockwise Rotation på engelsk.
Du vil nok opdage, at nye drev i den prisklasse du søger kan støje en del i begyndelsen. Det skyldes, at gearhjulene skal "slides til". Resultatet er som ofte en del spåner på magneten i bundproppen. Efter et par olieskift er problemet løst. Min erfaring siger mig, at en GL5 mineralsk gearolie er velegnet til dine drev
Husk i samme omgang at skifte gearkabel, hvis ikke det er af nyere dato. Et trægt gearkabel kan ødelægge gearskifte funktionen.
Har brugt lidt tid på søgen og frem og tilbage, et nyt underhus uden ombytter og ikke renoveret, altså HELT nyt kan fåes med 2 års garanti og det hele hjemme for ca. 6.000kr. Det kan jo dårligt svare sig at renovere
Nej, det er helt sikkert værd at overveje, forskellen i kr. ender jo nok med at være minimal.
Mht. olie ville jeg personligt følge fabrikantens anvisninger og bruge en MERCURY High Performance Olie.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________