Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 163
0 medlemmer og 163 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 05-10-2013, 15:21
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det eksakte forbrug kender jeg ikke på motoren, men som udgangspunkt vil jeg gætte på, at den bruger imellem 1.5 - 2 liter pr. sømil / marchfart afhængigt af motorens stand.

Brændstofforbruget ser jeg ikke som den største udfordring, men nærmere årgangen på drivlinien. Det er efterhånden en aldrende udgave af den populære VP AQAD41 motor med trykladning, så der kan opstå kedelige udskrivninger til vedligeholdelse.

Det må anbefales, at der er en fagmand med ude og prøvesejle båden og evt. en faguddannet mekaniker til at efterse motor og drev inden køb.

Hvilket drev er der monteret på båden ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-10-2013, 06:43
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Motoren er fra 2007, har gået 1850 timer.
Z drev med duoprop, som er renoveret sidste år, hvor følgende dele er blevet efterset/udskiftet, har set faktura på det.:
kardandbælg.
krøkke.
gesrolie skiftet, propelaksel.
Bakanordning løsnet, rengjort.
hane køleslange.
gear olie.
Og en hel masse andre småting.

Ved ikke lige hvad en krøkke eller gesrolie er, med kan se på fakturaen at de koster pænt.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-10-2013, 07:52
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg var med ude i en Coronet 24 i går, med en AQAD 40 motor, den bruger ca. 24 liter i timen når den er oppe at plane (ifølge floscan forbrugsmåler) Vi kunne ikke se farten, men det plejer at ligge omkring 19 knob

41 er en nyere udgave af 40 motoren, tror ikke at den bruger mere diesel, da den har direkte indsprøjtning. 40 motoren er en forkammer diesel.

Krykke plejer at være udstødningsknæet (som sidder på turboen på 41 motoren)

Gesrolie er der ikke noget der hedder, det er en stavefejl, kan ikke gætte hvad det er, udover gearolie.

En fin motor, men min umiddelbare tanke er at den er lige tung nok til en 21 fods båd.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-10-2013, 08:18
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er du sikker på årgangen af motoren ?

Hvis den er korrekt, så sejler han i snit mere end 300 timer om året, det er altså pænt meget....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-10-2013, 08:42
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Er du sikker på, at motoren er en AQAD41 og ikke den gamle AQAD40 motor, som horizonblue.dk nævner ?

Timetallet på 1850 virker helt forkert, hvis motoren er en årgang 2007 - det giver i gennemsnit ca. 13 drifttimer pr. uge igennem en hel sejlsæson på 6 mdr. fra 2007 og til d.d. Det ses meget sjældent i DK, men ofte på Grønland !

Propellerakslen skiftes - som ofte - kun ifm. en grundstødning. Det kan være tilfældet, men det er ikke sikkert. "Krøkke" har som ofte relation til udstødningssystemet, og bør ikke være en udskiftning værdig, hvis motoren er årg. 2007. Gearolie, kardanbælg, bakanordning mv. har relation til alm. vedligeholdelse på mange drev, og betyder ikke, at der skal være bekymring på det område.

Måske du kan tage et billede af motoren evt. serienummeret, så kan det nok bekræftes, hvilken "hest" der er ombord...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-10-2013, 08:45
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Der er faktisk noget.

Det kan ikke være en 2007 model, de sidste der blev lavet, hed "P" i bogstav og blev produceret indtil 2005.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 06-10-2013, 17:11
Krone Krone er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2013
Bopæl: Struer
Indlæg: 23
Ejeren af båden i 2007, da der blev skiftet motor, arbejdede på Grønland og har haft motoren med hjem derfra.
Klarup bådcenter (Klarup ved Aalborg) har monteret motoren dengang tilbage i 2007.

Det med motor vægten i forhold til båden har jeg også tænkt over, det er en tung sag, totalvægt 1800 kg. for en 21 fods båd...

Jeg vil prøve at finde ud af motor-nummeret?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 06-10-2013, 17:35
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, det anede mig, at motoren kunne være medbragt til DK fra Grønland.
Så højt et timetal ser vi yderst sjældent under danske forhold baseret på dine oplysninger.

1800 kg til en 21 fods båd. Er det tør vægt eller sejlklar ?
Det kunne være interessant at kende "ingredienserne" til sejlklar vægt....Det er uden tvivl vidt forskellig fra bådejer til bådejer.

En god ide er at få båden vejet ved tør vægt, og så lægge det til, som du selv medbringer på en sejltur og dermed bådens vægt sejlklar.....

På Grønland koster brændstof ca. 6 kr. / pr. liter og det betyder, at mange lystbåde deroppe sejler meget sammenholdt med de lange afstande der som ofte er imellem de forskellige bygder.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,608
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Montanaitq
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:08.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden