Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 171
0 medlemmer og 171 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-10-2013, 18:25
hammerholt's Avatar
hammerholt hammerholt er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
Billeder: 7
Jo, jeg har både servicebog og brugsanvisningen, men den har ikke rigtigt hjulpet mig til at vide hvor jeg skal kigge efter en fejl. Det er et Ardic Type 091-DM-12V, og det er installeret af Öresunds Marin AB, Höganäs, den 4. maj 1995, og der er INGEN stempler i servicebogen.
Seivicebogen anbefaler følgende 1 gang om året:
Kontrollera tändstift
Kontrollera flamvakten
+ en hel del flere punkter, men de to jeg nævner, er vel noget der kan blive slidt eller tilsodet, - eller er jeg helt forkert på den ????
__________________
Jeanneau Merry Fisher 925
Yanmar BY6 260
Besøg vores havn på:
http://www.hou-havn.dk
Reply With Quote
  #2  
Gammel 31-01-2014, 17:59
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg genoptager lige denne tråd selvom det faktisk ikke er min.
Men nu er det reparationstid.

Jeg har et ARDIC 041D og har det problem jeg beskriver tidligere i tråden under punkt 2. Dvs. jeg har røg i kahytten fra udblæsning på fyret. De bud der kom i løbet af efteråret var, at det kan være en utæthed omkring udstødning. Det må være i den del der sidder usynligt inde i fyret. Det er ikke på udstødningsstudsen på siden af fyret hvorpå udstødningsslangen monteres.

Nå, men er der nogen der har forslag til fremgangsmåde?
Altså hvad skal afmonteres?
Hvor skal jeg kigge efter defekten?
Og hvordan bør reparationen ske?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 31-01-2014, 19:21
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Som jeg beskriver længere oppe, så kommer du ind til den "usynlige" del af udstødningen.
bag det hullede skjold er varmekammeret hvor varmeudblæsningen går nedad og forbrændingens udstødning går ud i enden i det lille rør.



Mit gav også en svag lugt i kahytten. Det viste sig at være små revner i udstødningen, lige i det tynde stykke hvor udstødningsslangen bliver spændt på og så lidt ind i det kammer hvor brugsluften bliver blæst forbi udstødningen.
Så prøv at afmontere det varmeskjold og det skjold hvor slangen til brugsluften sidder. Det kan drejes men sidder holdt tilbage af 3 små svejseklatter på en skive, slib dem af så du kan se det sidste af udstødningen.
Jeg fandt et rør der lige passede ind over gav det lidt udstødningspasta pressede det på, på med skjoldet og skiven.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 31-01-2014 kl. 19:30.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 31-01-2014, 20:41
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Takker. Operationen starter i morgen.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #5  
Gammel 01-02-2014, 19:32
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Så er fyret afmonteret og jeg har fået diverse kapper af.
Der er ikke nogle synlige revner.
Men der var olierester. Lige uden på selve brandkammeret var der olie.
Er det så et tegn på en utæthed der betyder at dieselolien siver uden for brandkammeret og at det så er den olie der lugter og giver en tynd røg i kahytten?





__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-02-2014, 10:49
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg har nu fået svar fra Kjøller omkring det.
De mener at blæsermotoren kører for langsomt fordi den måske har stået stille for længe. Motoren forstøver også brændstoffet, og når det sker for langsomt, fungerer det ikke som det skal og så kan der komme brændstof ud gennem fotocellehullet.

Det var en rigtig god forklaring. Desværre findes motoren ikke længere som reservedel. Nogen der har en de vil af med?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-02-2014, 18:47
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kan motoren ikke adskilles, jeg kender ikke motoren. Men ofte er sådanne små motorer, med lejer af bronze.
Her hjælper det at polere akslen, og få smurt lejet.
Kan motoren ikke adskilles, kan det hjælpe lidt at smøre dem udefra.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,154
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, HYgrieby
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:55.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden