» Online brugere: 126 |
0 medlemmer og 126 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

03-08-2013, 19:55
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
|
|
Jeg er ret sikker på at det er et Alpha One drev men er usikker på hvilken generation,
Serienummeret er 0W321506
At dømme efter temperaturmåleren bliver motoren ikke for varm, og alarmen forsvinder så snart jeg går ned i tomgang. Kan den give alarmen hvis der er for lidt vandgennemstrømning?
|

03-08-2013, 19:56
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
|
|
@Ulman Jep, der er tilmed et skilt med samme tekst i cockpittet.
|

03-08-2013, 20:18
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Jeg mener bare ikke at der kan lyde en alarm pga. bådens fart. Dvs. de 30 knob har ingen betydning i sig selv. Men for høje omdrejning kan give alarm. Motorens computer ECM/PCM ved ikke umiddelbart noget om hvor stærkt det går, med mindre man har en sensor der giver den information, og det er ikke standard. Og stadig har bådens fart ikke noget at sige.
Et scenarie: Du når kun over det kritiske punkt for overophedning når du kommer op i fart og motoren i et stykke tid har gået ved høje omdrejninger. Når du sætter omdrejningerne ned, kan kølesystemet måske følge med og du når ikke over det kritiske punkt.
Men du siger at temperaturen ikke er for høj. Hvor høj bliver temperaturen? Og hvor sikker er du på, at instrumentet virker?
Har du kun vandindtag gennem drevet, eller har du også et vandindtag i bunden af båden? Jeg har 2 vandindtag, og begge drives med impellere. 1 eller begge kan være defekte og trænger til udskiftning.
Har du 2 kredse i kølesystemet? Dvs. har du ferskvandskøling?
Jeg kan se du bor i Malmø. Jeg vil gerne låne dig mit diagnostiseringsudstyr, men i så fald skal vi finde ud af logistikken.
Hvis du vælger at få et værksted til at kigge på problemet, skal du vælge det med omhu. Jeg havde sidste sommer problemer i den boldgade du er i, og 2 uafhængige men autoriserede Mercruiser-værksteder lavede så meget lort at de ville være overkvalificeret til programmet Klamphuggerne. Der er ikke garanti for at de kan finde ud af det, bare fordi de er autoriserede - desværre.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

03-08-2013, 20:32
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
|
|
Vi har i dag haft båden i lige præcis en uge, og det er vores første båd, så rigtig mange af dine spørgsmål har jeg desværre ikke noget svar på. Men vi er umiddelbart meget glade for båden :-)
Du har helt ret i at jeg ikke kan være 100% sikker på at temperaturmåleren fungerer, men den opfører sig dog normalt, dvs går fra kold til midten af skalaen efterhånden som motoren bliver varm. Ved drift (og når alarmen lyder) ligger den omkring 80 grader.
Kan alarmen forekomme hvis flowet i kølevandet er for lavt, men inden motoren bliver for varm?
Jeg låner rigtig gerne dit diagnosticeringsudstyr, og et par ture Roskilde t/r skal bestemt ikke skille os :-)
|

03-08-2013, 20:51
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 88
|
|
Min har 2 temperatur sensorer ved ikke om din har, en der går til temperaturmåleren, og en der går til motorstyringen, man kunne måske forestille sig den ene kunne være defekt.
|

03-08-2013, 20:59
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
|
|
Det er et rigtig godt spørgsmål :-)
Anledningen til at jeg ikke tror at det er temperaturen er, at alarmen stopper så snart jeg sætter den i tomgang. Temperaturen i motoren vil ikke sænkes så hurtigt efter min semi-amatør opfattelse :-)
|

04-08-2013, 09:32
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by Regal2250
Det er et rigtig godt spørgsmål :-)
Anledningen til at jeg ikke tror at det er temperaturen er, at alarmen stopper så snart jeg sætter den i tomgang. Temperaturen i motoren vil ikke sænkes så hurtigt efter min semi-amatør opfattelse :-)
|
Når du går fra høje omdr. til tomgang vil din temperatur faktisk stige lidt !
Du minimerer din køling pga. de lavere omdrejninger, men der er stadig meget varme omkring cylinderne som fortsat skal ledes væk.
Off-topic, men Mercury anbefaler rent faktisk at man lader sin motor gå i tomgang nogle minutter inden man slukker den, hvis man har kørt med høje omdrejninger lige inden. Dette netop for at begrænse "overophedningen" der ville komme hvis man bare slukkede den.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Sidst redigeret af MartinN; 04-08-2013 kl. 09:41.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,525
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, LouisAU |
|